ZF 24

Dacian Badea, preşedinte CA, Cooperativa Agricolă Fermele Ecologice Silvania: Cea mai mare problemă în cadrul lanturilor alimentare integrate este accesul la piată, la vânzare. Jumătate din pretul de la raft ajunge la vânzător, la supermarketuri, care detin peste 70% din piată

ZF Agriculture Summit 2023

Dacian Badea, preşedinte CA, Cooperativa Agricolă...

Autor: Roxana Rosu

30.10.2023, 14:24 103

Cea mai mare problemă în cadrul lanturilor alimentare integrate este accesul la piată, la vânzare, în conditiile în care jumătate din pretul de la raft ajunge la vânzător, la supermarketuri, care detin peste 70% din piată, a declarat Dacian Badea, preşedinte CA, Cooperativa Agricolă Fermele Ecologice Silvania în cadrul ZF Agriculture Summit 2023.

”Cea mai mare problemă în cadrul lanturilor alimentare integrate este accesul la piată, la vânzare. Pretul de la raft se impart intre actorii care au participat, iar jumătate din valoare este retinută de vânzător, de supermarketuri, care detin peste 70% din piata alimentară. Este o chestiune de supravietuire pentru multe fabrici de lapte de exemplu pentru că este o impărtire inechitabilă. Retailerii au o putere de negociere formidabilă”

Ce a mai declarat Dacian Badea:

Este nevoie de manifestarea rezonabilă a puterii de negociere a jucătorilor de pe lant, iar statul să supravegheze aceste negocieri.

Cu cât o companie are o cifră de afaceri mai mare cu atât puterea de negociere este mai mare. Asta se vede în piată. Producătorii au cifre de afaceri mici, fortă mica. Ei încearcă să se asocieze, dar este complicat.

Consiliul Concurentei trebuie să fie mai activ. Solutiile tin de independenta institutiilor statului care nu mereu există sau se afirmă. Există Legea concurentei care sustine că nu poti avea adaosuri comerciale diferite la aceeasi prestatie pentru că influentezi piata. Producătorii români nu pot negocia aceleasi adaosuri şi asta este concurentă inegală.

Este nevoie de insistentă şi multă muncă pentru a ajunge în retail. Cel mai important este cum reuseşti să negociezi pretul pentru a acoperi cheltuielile şi a putea investi pe viitor.

Trebuie să reuşim să creăm branduri şi să avem notorietate în mintea clientilor. Să nu putem fi înlocuiti în functie de anumite schimbări contractuale.

Am observat o apetentă a supermarketurilor de a produce private label. Pe termen scurt, producătorii pot fi multumiti pentru că astfel le creşte capacitatea, dar vânzarea sub marca supermarketului te lasă vulnerabil. Orice producător poate fi schimbat la un moment dat cu altul. Ei trebuie să insiste să vândă sub marca lor proprie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO