ZF 24

Criza din industria auto din Europa înmulţeşte accelerat numărul fabricilor de asamblare neprofitabile

Criza din industria auto din Europa înmulţeşte...

Autor: Bogdan Cojocaru

17.06.2013, 19:57 940

Mai mult de jumătate din cele mai mari uzine de asamblare auto din Europa func­ţionează la sub trei sferturi din capacitate, nivel la care în mod normal astfel de unităţi de producţie înregistrează pierderi substanţiale, potrivit unui studiu al firmei de cercetare Alix Partners. Anul trecut, procentul a fost de 39%.

„Dacă fabrica ta funcţionează la 90% din capacitate, esti pe profit. Dar dacă producţia nu depăşeşte 80% din capacitate, pierzi mai mulţi bani decât ai şti ce să faci cu ei“, a explicat John Hoffeckter, directorul executiv al firmei de consultanţă. Studiul Alix Partners ia în con­si­de­rare cele mai mari 100 de uzine de asam­blare auto.

Vânzările de automobile din Europa au scăzut în fiecare din ultimii cinci ani şi se îndreaptă spre al şaselea an de declin din cauza crizei economice şi financiare din regiune. În aceste condiţii mulţi producători auto pierd bani, dar guvernele şi sindicatele au împiedicat eforturile de restructurare. Rezultatul este că numărul uzinelor neprofitabile creşte. Ma­joritatea analiştilor pieţei auto anticipează noi scăderi sau cel mult stagnări ale vânzărilor până în 2015 sau 2016.

„Noi credem că în Europa harababura va continua mulţi ani“, a spus Hoffeckter. Creşterea numărului de fabrici care nu au activitate evidenţiază diferenţa dintre răspunsul Europei la criza din industria auto şi cel al Statelor Unite, unde marii producători din Detroit se chinuiau să evite falimentul în 2008-2009. În SUA guvernul a gestionat restruc­turarea General Motors şi Chrysler, trimiţând aceste companii în faliment şi forţându-le să închidă fabrici, să reducă personalul şi să scurteze reţeaua de dealeri.

În prezent, General Motors şi Chrysler, care este deţinut de grupul italian Fiat, se dezvoltă şi sunt profitabile.

În Europa guvernele şi sindicatele puternice fac eforturi pentru a evita închiderea uzinelor şi pentru a proteja locurile de muncă, ceea ce întârzie restructurarea şi face mai dificil pentru constructorii auto să revină pe profit. Spre deosebire de SUA, în Europa ratele şo­majului sunt la niveluri record în multe ţări.

Exemplele tipice ale acestei situaţii sunt fabricile Renault. Uzina de asamblare de automobile mici de la Flins, din apropierea Parisului, a fost modernizată în 2005, dar acum funcţionează la jumătate din capacitate, potrivit studiului Alix.

Situaţia fabricilor de la Douai şi Sandouville este şi mai gravă, unităţile funcţionând la 36% respectiv 34% din capacitate. Alte trei uzine Renault funcţionează sub pragul de 75%.

La începutul acestui an Renault, deţinut în proporţie de 15% de către guvernul francez, a încercat să-şi restructureze activitatea, dar într-un final a convenit cu sindicatele să nu închidă fabricile şi să elimine 7.500 de locuri de muncă în următorii câţiva ani prin neacoperirea posturilor rămase vacante. În acelaşi timp, Renault îşi mută producţia din ţări cu forţa de lucru mai ieftină în Franţa pentru a îmbunătăţi rata de utilizare.

Spre exemplu, fabrica de la Flins va produce în curând subcomopactul Micra, al partenerului Nissan. Maşinile exportatate în Europa de producătorul nipon erau asamblate în India.

În România, grupul francez deţine uzinele Dacia de la Mioveni, însă acestea merg la capacitate maximă.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 18.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO