ZF 24

Banii de la guvern pentru infrastructură merg către constructorii străini

Banii de la guvern pentru infrastructură merg către...

Autor: Andreea Neferu

05.04.2014, 11:55 1299

Cei mai importanţi beneficiari ai fondurilor alocate de guvern anul acesta pentru cele mai mari proiecte de investiţii sunt companii străine de construcţii, implicate în majoritatea lucrărilor, în timp ce antreprenorii români din domeniu au diverse probleme: Nelu Iordache (Romstrade) este închis preventiv de peste un an, firmele lui Georgică Cornu (Confort) au ajuns în insolvenţă, în timp ce jucătorii din zona Moldovei, precum Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB) sau Costel Căşuneanu (Pa & Co) s-au regăsit mai rar pe lista câştigătorilor de contracte cu statul.

În aceste condiţii, printre constructorii care au cele mai multe proiecte pe lista investiţiilor publice prioritare se numără italienii de la Astaldi, care lucrează la metroul Drumul Taberei - Eroilor, dar şi la autostrada Nădlac-Arad. De asemenea, austriecii de la Strabag, liderul pieţei locale a construcţiilor, cu afaceri de peste 320 de milioane de euro anul trecut, sunt prezenţi cu mai multe lucrări în lista cu priorităţi a guvernului. Printre proiectele la care austriecii lucrează sau ar urma să înceapă lucrările se numără autostrada Comarnic-Braşov, laserul de la Măgurele sau calea ferată dintre Vinţu de Jos şi Simeria.

Deşi premierul Victor Ponta afirma la începutul anului că în luna aprilie ministrul Şova trebuie „să se urce pe excavator sau pe buldozer“ şi să înceapă lucrările la Comarnic - Braşov, lucrurile sunt departe de a fi clarificate cu privire la acest proiect.

Astfel, statul a selectat investitorii privaţi care vor participa la acest proiect, şi anume Strabag, Vinci şi Aktor, însă nu a semnat deocamdată niciun contract cu aceştia, iar finanţarea acestui proiect evaluat la circa 1,8 mld. euro rămâne sub semnul întrebării.

„În prezent consorţiul se pregăteşte să încheie procesul de găsire a fondurilor (necesare pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov - n.red.)“, spune Paula Rys, responsabil cu comunicarea în cadrul Strabag. Ea adaugă că dincolo de acest proiect de concesiune, guvernul român se pregăteşte să scoată la licitaţie noi proiecte de reabilitări de căi ferate, astfel că sectorul construcţiilor ar putea înregistra o creştere în următorii ani.

Anul acesta „prioritatea zero“ din acest punct de vedere este magistrala de metrou Eroilor - Drumul Taberei, în care vor fi investiţi anul acesta aproape 100 mil. euro (436 mil. lei).

Pe de altă parte, nouă dintre cele 20 de proiecte aflate în topul listei de priorităţi se referă la construirea de autostrăzi, precum Nădlac - Arad, Lugoj - Deva sau Sebeş - Turda, alocarea pro­pusă pentru aceste nouă investiţii fiind de circa 2,5 mld. lei (550 mil. euro), adică aproape 20% din bugetul total de inves­ti­ţii. Banii merg către construcţia a circa 250 km de autostrăzi noi, dar şi către lucrări deja finalizate, cum este cazul autostrăzii Arad - Timişoara, dată în folosinţă de doi ani, dar pentru care guvernul a alocat şi în 2014 un buget de aproape 40 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO