ZF 24

Angajatii din Romania prefera companiile autohtone in dauna multinationalelor

21.07.2008, 17:27 17

Aproape o treime dintre angajatii romani (34%) ar alege sa lucreze intr-o companie romaneasca in urmatorii trei ani, in timp ce doar 19% vor sa munceasca in cadrul unei multinationale prezente pe piata locala, arata un studiu comandat de Bank Austria, o subsidiara a grupului italian UniCredit.
De asemenea, 13% din totalul respondentilor au declarat ca si-ar dori sa se angajeze in strainatate in urmatorii trei ani. Cat priveste tinerii cu varste sub 30 de ani, 20% dintre acestia au spus ca vor sa plece in strainatate.

Exista mai multe motive pentru care romanii vor sa plece in strainatate. Pe primul loc este dorinta acestora de a-si gasi un loc de munca in afara tarii. Pe urmatoarele locuri se situeaza motive legate de educatie, cum ar fi efectuarea studiilor intr-o universitate straina. Numai 1% dintre respondentii romani vor sa se intoarca in tara dupa ce isi finalizeaza studiile.
Aproape o cincime dintre romani (17%) intentioneaza sa intre in antreprenoriat in urmatorii trei ani, procent destul de scazut in comparatie cu turcii, care, se vad proprietari ai businessului propriu in proportie de 38%.
De asemenea, 69% dintre romani vad prezenta companiilor multinationale pe plan local ca pe un lucru pozitiv.
Polonezii sunt cei mai deschisi catre cariera intr-o companie multinationala - 39%, in timp ce doar 9% dintre ucraieni isi doresc sa lucreze intr-o multinationala.
Cei mai dornici sa-si paraseasca tara sunt slovacii si maghiarii, care declara in proportie de 15% ca intentioneaza sa isi caute un loc de munca in afara tarii in urmatorii trei ani.

In ceea ce priveste indicele de optimism, tinerii romani sunt mai increzatori in viitor, cu un scor de 66, comparativ cu 59, cat se inregistreaza la nivelul intregii populatii.

Studiul a fost facut pe un esantion de 15.000 de respondenti, 14 tari din Europa Centrala si Est plus Austria si a fost realizat de institute de cercetare precum GfK Group, RmPlus, TNS si PENTOR. In cadrul cercetarii au avut loc 15.000 de interviuri in luna mai a acestui an. In Romania, studiul a fost realizat pe un esantion de 1.000 de persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO