ZF 24

AmCham România: Noile măsuri fiscale, cele mai ample din ultimul deceniu cel puţin, trebuie să fie corelate cu obiectivele României de atragere de capital şi de consolidare ca destinaţie de investiţii strategice, dar şi cu legislaţia deja aplicabilă în domeniu

AmCham România: Noile măsuri fiscale, cele mai ample...

Autor: Roxana Rosu

03.08.2023, 16:24 516

Noile măsuri fiscale, cele mai ample din ultimul deceniu cel puţin, trebuie să fie corelate cu obiectivele României de atragere de capital şi de consolidare ca destinaţie de investiţii strategice, dar şi cu legislaţia deja aplicabilă în domeniu, se arată într-un comunicat al Camerei de Comerţ Româno-Americane (AmCham), în contextul dezbaterilor din spaţiul public vis à vis de pachetul de măsuri de consolidare fiscală.

Companiile americane prezente în România susţin că că unele propuneri discutate de Guvern nu au fost discutate în prealabil cu mediul de afaceri şi nu au trecut prin procesul de consultare publică.

”Transparenţa şi predictibilitatea stau la baza unui mediu de afaceri sănătos, de aceea considerăm că unele măsuri adoptate pripit pot avea efecte negative la nivelul economiei româneşti”, se precizează în comunicat.

Unul dintre aspectele care, în opinia AmCham, necesită o atenţie suplimentară pentru a nu afecta negativ mediul economic, este formula de ajustor fiscal.

”Îngrijorarea companiilor este că acest ajustor (similar cu un impozit pe cifra de afaceri) poate dezavantaja România în comparaţie cu alte ţări din regiune. Printre efectele lui poate fi limitarea capacitaţii de a atrage investiţii de tip greenfield, o discriminare nejustificată între companii aparţinând unui grup şi cele care nu au asemenea apartenenţă, sau chiar blocarea planurilor de investiţii ale companiilor stabilite deja în România. La o primă vedere, se poate concluziona că ajustorul fiscal pune sub semnul întrebării anumite principii de taxare (de exemplu substanţa tranzacţiilor, preţul de piaţă, etc.)”.

În acest context, Camera de Comerţ Româno-Americană se aşteaptă ca măsurile luate în calcul de Guvern să ţină cont de prevederile Directivei pentru implementarea impozitului minim (Pilonul 2 BEPS) şi să se coreleze cu legislaţia preţurilor de transfer (de exemplu cu acordurile de preţ în avans emise şi ce vor fi emise). ”Recomandăm analiza experienţei altor ţări care au implementat sau sunt în proces de implementare a unor sisteme similare, precum Polonia sau Australia”.

De asemenea, Amcham atrage atenţia că trebuie evitate orice măsuri care slăbesc eforturile de combatere a evaziunii fiscale pe taxa pe valoare adăugată, dând ca exemplu restrângerea măsurii de taxare inversă pentru sectorul construcţiilor şi tranzacţii imobiliare.

Un alt aspect important pentru companii este păstrarea instrumentelor care le permit să susţină organizaţiile non-guvernamentale să suplinească servicii sociale în domenii critice pentru societate dar pentru care Statul nu are resurse şi capacitate, servicii a căror eficienţă şi necesitate sunt incontestabile.

”Modificările propuse, pe lângă reducerea avantajului fiscal, vor îngreuna şi accesul acestor organizaţii la fondurile necesare.”, mai spun reprezentanţii AmCham.

În plus, companiile cred că modificările focusate pe anumite industrii, precum IT cu restrângerea facilitaţilor, sectorul financiar cu limitarea deducerii provizioanelor, construcţii sunt de natură să afecteze imediat respectivele industrii.

Pentru a reduce efectele negative, AmCham recomandă analizarea particularităţilor de implementare a tuturor modificărilor propuse şi un proces amplu de consultare.  

”Reiterăm necesitatea respectării termenului de 6 luni indicat în Codul Fiscal înaintea intrării în vigoare a modificărilor fiscale, mai ales ţinând cont de anvergura lor în acest pachet”.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO