Top 1000 companii

Liderii economiei. Ce înseamnă Top 1.000 companii pentru businessul românesc

Liderii economiei. Ce înseamnă Top 1.000 companii...

Autor: Dana Ciriperu

12.04.2018, 11:46 407

Până la jumătatea lunii sep­tem­brie 2017 în evidenţele Regis­tru­lui Comerţului erau 674 de mii de companii cu bilanţ depus. În ultimii zece ani pon­derea top 1.000 în total ci­fră de afaceri din eco­nomie a variat de la 45% în 2008 la 48% în 2016, acest nivel fiind păstrat în ultimii trei ani.

Cifra de afaceri în lei din 2016 mar­chează cel mai bun an din viaţa com­paniilor româneşti, însă în euro cursul de 3,68 de lei/euro din 2008 face ca acel an să rămână încă referinţa, cu 296 de miliarde de euro.

Faţă de 2005 însă, ci­fra de afaceri s-a dublat (+120%), iar re­zul­ta­tul de atunci, de 581 mld. lei, a fost depăşit în 2016 doar de companiile din top 1.000.

În 2005, OMV Petrom SA, cea mai mare com­pa­nie locală în acel an avea afaceri de 10 miliarde de lei şi era flan­cată de com­bi­natul side­rur­gic din Galaţi (cu afaceri de 6,3 miliarde de lei) şi Rompetrol Rafinare (cu 5,7 miliarde de lei).

Metro Cash&Carry era cel mai mare retailer, cu vânzari de 4,7 miliarde de lei, iar Dacia producea la Mioveni auto­turis­me de numai 4,3 miliarde de lei. Rafo era în top 30 de companii cu afaceri de 1,8 mi­liarde de lei, iar cea mai mare com­panie antre­pre­norială era Transilva­nia General Import-Export din judeţul Bihor, controlată de fraţii Ioan şi Viorel Micula.

Un deceniu mai târziu, în 2016, eco­nomia locală are unsprezece companii cu afaceri de peste 5 miliarde de lei, iar una dintre aceste firme este un business antreprenorial – Dedeman Bacău. Doar zece companii controlate de antrepre­nori români au reuşit anul tre­cut să de­păşească vânzări de un miliard de lei. Lor li se adaugă Banca Transil­vania, cu venituri de 2,96 miliarde de lei anul trecut.

Sunt 130 de companii şi bănci cu afaceri (venituri în cazul băncilor şi al companiilor de asigurări) de cel puţin un mi­liard de lei.

Cei mai mari 130 de jucători din economie au împreună afaceri de 360 de miliarde de lei în 2016, profituri de 20 de miliarde de lei (o marjă de 5,5%) şi pierderi de numai 2 miliarde de lei.

Cele mai mari 130 de companii din eco­nomia locală au împreună aproape 450.000 de angajaţi.

Comerţul are cei mai mulţi repre­zentanţi în top 1.000, dar şi cele mai mari rulaje.

Dacă cei mai mari 20 de jucători din comerţul local au terminat anul tre­cut cu afaceri cumulate de 108 miliarde de lei, cei mai mari 20 de jucători din industria prelucrătoare au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 75,8 mi­liarde de lei. Comerţul a avut un avans de 8% al cifrei de afaceri, industria de 4,5%.

Firmele din top 1.000 au un milion de salariaţi, un sfert din numărul de salariaţi din întregul sistem de companii.

Datele de la Registrul Comerţului arată că jumătate din salariaţii din eco­no­mie lucrează în industria pre­lu­cră­toa­re şi în comerţ, pe locurile urmă­toa­re fiind transporturile, construcţiile şi activităţile de servicii administrative şi activităţi de servicii suport. Acestea din urmă includ companiile de call-centere.

De altfel, în timp ce numărul total de angajaţi din industria prelucrătoare sau comerţ scade, call-centerele anga­jea­ză. Între cele zece domenii care an­gajează cei mai mulţi oameni din eco­no­mie, şapte au raportat mai mulţi sala­riaţi în 2016 versus 2015. Trei au fost pe minus – comerţul, industria prelucră­toa­re şi construcţiile.

În industria prelucrătoare sunt cu 3.000 de salariaţi mai puţini anul trecut ca în 2015, însă o serie de companii ar putea echilibra balanţa după ce îşi vor fi depus rezultatele.

Firmele din grupul Con­tinental (producător de compo­nen­te auto) au mii de salariaţi şi angajează con­tinuu.

Industria prelucrătoare in­clude fir­me­le din industria alimentară, fa­brica­rea băuturilor, fabricarea pro­du­se­lor din tutun, textile şi îmbrăcăminte, pre­lucrarea lemnului, mobilă, industrie chimică, industria auto, fabricarea pro­duselor farmaceutice (companii cu cod CAEN între 10 şi 33).

O parte din­tre aceste domenii, în frunte cu indus­tria auto, au anunţat o serie de noi investiţii în ultimii ani, investiţii ce au venit la pachet cu angajări.

Aceeaşi este situaţia şi în comerţ, în spe­cial la cel cu dominantă alimentară. Aici însă, deşi s-au deschis magazine pe ban­dă rulantă şi comercianţii au anun­ţat noi şi noi angajări, acestea nu s-au văzut în numărul total de salariaţi.

De ce?

Pentru că în paralel s-a şi restruc­tu­rat activitatea magazinelor deja exis­ten­te, s-au eficientizat operaţiunile, ast­fel că numărul de salariaţi per unitate a scă­zut de-a lungul anilor, mai ales com­parativ cu 2008, ultimul an de boom economic.

De altfel, datele de la Registrul Co­merţului ilustrează cel mai bine acest lu­cru în contextul în care în 2008 com­pa­niile din domeniu raportau un număr me­diu de salariaţi ce sărea de un mi­lion, cu circa 200.000 de oameni mai mulţi decât la finalul anului trecut.

Comerţul (cu amănuntul şi ridi­ca­ta) este domeniul ce cuprinde companii atât din comerţul alimentar, cât şi cel cu car­buranţi, medicamente sau cereale, fiind incluse firmele care au codul CAEN cuprins între 45 şi 47. Astfel, au fost luate în calcul atât firmele care fac co­merţ cu amănuntul, cât şi cele care au ca activi­tate comerţul cu ridicata.

În acest context apar în clasament nu doar re­tailerii, ci şi distribuitorii farma, tra­derii agricoli, diviziile de dis­tribuţie ale principa­li­lor producători locali de ţigări, alături de benzinari.

Cei mai mulţi salariaţi sunt însă în comerţul ali­men­tar, cel de bricolaj şi apoi în lanţurile de ben­zinării, din datele ZF.

Dacă din comerţ au ple­cat doar anul trecut aproa­pe 19.000 de oa­meni, în alte do­me­nii au fost compensate aceste plecări.

Mai exact, în IT, unul dintre cele mai hot do­menii din economie în ultimii ani, au fost raportaţi cu aproape 4.000 de oa­meni mai mulţi decât în 2015. Call-cen­terele au angajat şi ele 8.500 de oameni, ajungând la aproape 300.000 în total.

Profitul net cumulat al companiilor din top 1.000, calculat ca diferenţă între fir­mele cu profit şi firmele cu pierderi a fost de 23 de miliarde de lei, faţă de 17 mi­liarde de lei în 2015. 

La nivelul întregii economii, profitul net al companiilor care au fost pe plus în 2016 s-a ridicat la 93 de miliarde de lei (20,7 miliarde de euro) în 2016, în creş­tere cu 15% faţă de 2015. 

Avansul de 15% este similar cu cel înregistrat în 2015, astfel că ultimii doi ani au fost pentru businessul compa­ni­ilor cei mai profitabili din ultimul deceniu.

Mai mult, dacă în perioada 2008-2013 profitul net raportat de companiile locale a rămas în intervalul 56-64 de miliarde de lei, în ultimii trei ani au intrat cel puţin zece miliarde de lei anual în plus în conturile firmelor care rapor­tea­ză profit.

Rezultatele se referă doar la fir­mele care raportează profit, în număr de 250.000 de companii anual şi nu iau în cal­cul alte peste 200.000 de firme care raportează pierderi.

Faţă de 2008, profitul net raportat de com­panii s-a majorat cu 50%, în timp ce în acelaşi interval cifra de afaceri în lei a crescut cu numai 16%.

Hidroelectrica a fost pentru prima dată compania cu cel mai mare profit net din România în 2016 (excluzând siste­mul bancar), depăşind Romgaz, ambele fiind singurele companii din economie cu un rezultat net de peste un miliard de lei în 2016.

În 2016 Hidroelectrica a raportat o cifră de afaceri de 3,3 miliarde de lei, iar profitul net de peste 1,2 miliarde de lei duce marja companiei din energie la 36%. În 2012, anul în care Hidroelectrica intra în insolvenţă, compania avea pierderi de peste 500 de milioane de lei.

La nivelul întregii economii compa­ni­ile sunt grupate în 21 de sectoare prin­ci­pale de activitate, fiecare cu una sau mai multe subdiviziuni. Cele mai mari sec­toare din economia locală sunt co­mer­ţul, industria prelucrătoare şi trans­portul şi depozitarea, responsabile de peste 60% din cifra de afaceri totală a companiilor.

 

Cum s-au realizat topurile din catalog şi care sunt sursele de informaţii pentru Top 1.000

Topul celor mai mari 1.000 de companii din România după cifra de afaceri din 2016 (paginile 81-98 din anuar) a fost furnizat, la solicitarea ZF, de Registrul Comerţului şi include doar companiile (persoane juridice) al căror bilanţ aferent anului 2016 era depus până la începutul lunii octombrie a anului trecut. Topul nu include companiile din codurile CAEN 64, 65 şi 66, respectiv instituţii financiare, companii de asigurări, societăţi de investiţii, unde cifra de afaceri este asimilată altor indicatori precum active sau venituri.

„Menţionăm faptul că lucrarea a fost realizată de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din datele primite pe bază de protocol de la Ministerul Finanţelor Publice cu privire la situaţiile financiare anuale depuse de profesioniştii înregistraţi în Registrul Comerţului la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Preluarea de date este din data de 04.10.2017 (676.240 situaţii financiare). Răspunderea completării situaţiilor financiare anuale, potrivit art. 30 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu completările şi modificările ulterioare, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionării entităţii respective“, afirmă ONRC.

În topurile pe cele mai importante sectoare din economie, respectiv energie, industrie extractivă, industrie prelucrătoare, comerţ, agricultură, transporturi, construcţii, informaţii şi telecomunicaţii, sănătate, banking şi asigurări au fost incluse companiile în funcţie de codul CAEN declarat, pornind de la cele 21 de sectoare mari din economie: agricultură, silvicultură şi pescuit (codurile 01-03), Industrie extractivă (codurile 06-09), Industrie prelucrătoare (coduri 10-33), Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă (cod 35), Construcţii (coduri 41-43), Comerţ (coduri 45-47), Transport şi depozitare (49-53), Informaţii şi comunicaţii (coduri 58-63), Intermedieri financiare şi asigurări (coduri 64-66), Sănătate (cod 86).

Clasamentul include doar entităţile fiscale cu cod unic de înregistrare fiscală, aşa cum sunt ele înregistrate la Registrul Comerţului. Nu sunt incluse grupuri de firme, holdinguri sau raportări consolidate anunţate de companiile listate.

Criteriul de departajare în clasament este cifra de afaceri raportată în 2016, astfel că în top nu sunt incluse firme care nu au depus bilanţul până la data realizării acestui clasament. În top nu sunt incluse nici firmele aflate în insolvenţă la data întocmirii topului. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO