Suplimente

Supliment ZF Benzinărie & Restaurant - un nou concept. Cum arată benzinăria viitorului? În primul rând, nu mai e doar benzinărie

Supliment ZF Benzinărie & Restaurant - un nou concept....

Autor: Cristina Roşca

25.04.2023, 00:05 159

În jurul staţiilor de alimentare cu carburanţi se conturează astăzi în România, după modelul deja implementat în Occident, adevărate centre de servicii, care oferă, sub acelaşi acoperiş, concepte multiple, de la restaurant, cafenea şi magazin cu produse de larg consum la loc de joacă, benzinărie şi staţie de încărcare a maşinilor electrice.

Iniţial, benzinăria a fost gândită ca un loc destinat alimentării maşinilor cu benzină ori motorină. Scopul acestui spaţiu era simplu şi clar.

Treptat, lângă pompele de carburant şi-au făcut loc şi mici spaţii de retail care vindeau produse complementare – de la lichid de parbriz la soluţii de înmiresmare a interiorului maşinii -, dar şi unele alimente ori băuturi de impuls, cumpărate pentru consumul imediat. E vorba de sucuri, mici gustări ori snackuri.

În timp, aceste unităţi de retail au început să semene tot mai mult cu magazinele de proximitate modernă ce şi-au făcut loc în ultimii ani la parterul blocurilor ori al clădirilor de birouri. Oferta de produse s-a conturat şi ea în aceeaşi direcţie, pentru a cuprinde bunuri de larg consum, mici jucării, cărţi, produse cosmetice ori farmaceutice de prim ajutor.

Dar, cum comportamentul de consum al românilor, ca de altfel al tuturor oamenilor din lume, este într-o perpetuă schimbare, spaţiile de retail – de orice fel, inclusiv carburanţi – nu au cum să rămână nici ele la fel.

Spre exemplu, unul dintre cele mai efervescente sectoare din economia românească este cel al cafenelelor, iar asta ca urmare a faptului că, în special în ultimul deceniu, consumatorii locali au renunţat la a bea cafea acasă, preferând să o facă în oraş ori în deplasare. Astfel, pentru a capi­taliza acest trend, lanţurile de retail de carburant şi-au mai dezvoltat o componentă, cea de cafenea-patiserie. Mai departe, până la încorporarea unui restaurant full-service a mai fost un pas.

Primul astfel de concept integrat de servicii HoReCa şi retail aparţine Rompetrol, care a finalizat recent primele patru staţii gândite pentru autostrăzile locale. La interior, acest concept cuprinde patru zone prin­cipale - restaurant, magazin, cafenea şi zona dedicată unui partener. Spre exemplu, în unele dintre acestea există un spaţiu distinct în care este amplasat un restaurant KFC, operat independent.

„Atenţia consuma­torilor s-a îndreptat (în ultimii ani – n.red.) către cumpărături rapide, din locaţii în care nu este nevoie să petreacă mult timp şi unde ar putea, de preferat, să rezolve mai multe nevoi zilnice. Astfel, am venit în întâmpinarea nevoilor lor şi am integrat cât mai multe servicii în aceste spaţii“, afirmă Zhanibek Nugertayev, director general al Rompetrol Downstream.

Astfel, executivul confirmă schimbarea comportamentului de consum şi transformarea ben­zinăriilor clasice în centre integrate de servicii. Oamenii nu mai au timp pentru a face multiple opriri şi şedinţe de shopping, ei vor să aibă totul cât mai simplu şi compact. Posibilitatea de a savura o masă caldă după ce au alimentat maşina şi oportunitatea de cumpăra din acelaşi loc o cafea bună, dar şi câteva snackuri pentru drum, reprezintă „traducerea“ obiceiurilor actuale de consum într-un singur concept. Şi, pentru că astăzi numărul maşinilor hibride sau pur electrice creşte, benzinăriile nu mai au doar pompe de alimentare cu carburant, ci şi staţii de încărcare pentru vehiculele verzi.

„Acest concept asigură accesul clienţilor la o gamă variată de produse şi servicii, la spaţii generoase pentru odihnă, relaxare sau savurarea mesei împreună cu cei dragi. (...) La acestea se adaugă staţii de încărcare rapidă pentru maşini electrice, precum şi parteneriatul încheiat cu lanţul de restaurante KFC“, spune Cătălin Dumitru, director retail şi marketing în cadrul KMG International şi membru al consiliului de administraţie al Fondului de Investiţii în Energie Kazah-Român.

În ultimii trei-patru ani, tot mai mulţi jucători au încercat reţeta parteneriatelor, cum este cel dintre Rompetrol şi KFC. Unindu-şi forţele, companiile ajung la mai mulţi clienţi, iar în final acest lucru se poate traduce în vânzări crescute.

„Strategia noastră de dezvoltare are în vedere inclusiv identificarea unor teritorii şi formate care să ne permită adresarea unor ocazii de consum noi şi, implicit, să răspundem unor nevoi ale clienţilor neacoperite anterior“, spune Marian Gogu, directorul general al KFC România, despre noile restaurante din proximitatea benzi­năriilor Rompetrol.

Acesta este doar un exemplu de parte­neriat local între varii companii şi reţe­lele de retail de carbu­rant. În realitate, ele sunt mai multe.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO