Suplimente

Poartă către Occident

galerie foto

galerie foto

Autor: Bogdan Cojocaru

18.06.2015, 00:07 151

La sfârşitul anilui 1999 Portu­ga­lia era ţara membră a Uniu­nii Europene cu cel mai rapid ritm de dezvoltare a reţelei de autostrăzi. În 1990 avea doar 300 de kilometri de drum ra­pid, iar până în 1999 reţeaua a crescut de patru ori, iar în prezent Portugalia are aproape 3.000 de kilometri de autostradă, dezvoltaţi mai ales cu fonduri europene.

La acest capitol, Portugalia poate repre­zen­ta un exemplu pentru România. Infra­struc­tura dezvoltată şi apoi devalori­zarea internă prin reducerea costurilor, mai ales pe cele cu forţa de lucru, care a urmat crizei financiare mondiale, fac acum din Portugalia un magnet pentru investiţiile stră­ine.

De devalorizare România nu du­ce lip­să, dar de infrastructură da. Dacă Por­tugalia are doar 10 milioane de lo­cuitori, România are 19 milioane şi, ca şi Portugalia, acces la aceleaşi fonduri europene. În schimb, România are doar 700 de kilometri de autostradă.

Companiile portugheze au o putere finan­ciară suficientă pentru a ajunge pe pie­ţe din întreaga lume, având o prezenţă puternică mai ales în America de Sud. Pe piaţa românească  acestea sunt prezente de mult timp, în domenii precum cel al ener­giei, construcţiilor şi al com­po­nen­te­lor auto, iar oamenii de afaceri portu­ghezi spun că le-a fost uşor să se adapteze aici datorită limbii şi culturii româneşti, care au multe în comun cu cele portu­gheze. Acelaşi „atu“ îl pot folosi şi com­paniile româneşti pentru a pătrunde pe piaţa portugheză, ca exportatori sau chiar producători, unde pot găsi nişe în sectorul agricol, al tehnologiei sau în farma. Din Portugalia, companiile româneşti pot pleca mai departe, spre Vest. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO