Suplimente

Patrick Gelin: Peste cinci ani BRD va fi o banca si mai buna

Patrick Gelin: Peste cinci ani BRD va fi o banca si mai buna

Gelin, 64 de ani, conduce BRD-SocGen din 2001, mai intai ca si CEO, iar din 2004 a preluat si functia de presedinte, cumuland ambele pozitii. In vara lui 2008, Patrick Gelin fost numit membru al Comitetului de management al grupului Societe Generale, a doua structura de conducere a Societe Generale dupa Comitetul executiv, decizia reflectand importanta acordata filialei din Romania.

25.03.2009, 22:09 55

 

BRD va fi chiar mai bine pozitionata pe piata peste cinci ani decat este acum, pentru ca atunci va putea sa utilizeze din plin avantajele oferite de apartenenta la un grup puternic, dar si reteaua extinsa, apreciaza Patrick Gelin, presedinte si director general al BRD-SocGen.
"Peste cinci-zece ani BRD va fi o banca si mai buna, pentru ca avem o retea mare si un actionar strain puternic. Acum piata este condusa de produse, nu de clienti, iar noi suntem structural orientati spre client. Ne va fi mai bine, pentru ca piata se schimba", anticipeaza Gelin.
La zece ani de la preluarea de catre Societe Generale, BRD este a doua mare banca de pe piata in functie de volumul activelor detinute si opereaza o retea teritoriala de peste 930 de unitati, cea mai mare dintre bancile private si a doua ca marime in sistem, dupa cea a CEC Bank.
Gelin considera ca cererea clientilor va migra de la produse de baza spre solutii complexe.
"Toti pot sa vanda credite de consum sau depozite. Maine lucrurile vor fi mai sofisticate. Pana acum transferul de know-how de la grup a fost redus, dar va trebui sa aducem produse de economisire pe termen lung. Pentru asta ai nevoie de investitii importante si de experienta, ceva ce nu au toate bancile de pe piata."
De altfel, el ramane convins ca piata de retail va fi concentrata in mainile a cel mult cinci-sase banci. Aceasta inseamna ca bancile din esalonul doi si chiar unii dintre jucatorii din top zece vor fi nevoiti sa se consolideze. Masa critica pentru a ramane competitiv va fi o cota de piata de circa 5%, spune seful BRD, altfel este prea scump sa operezi o retea mare de unitati. Cu active de 12,3 miliarde de euro la sfarsitul anului trecut, BRD avea o cota de piata de aproape 16%.
De altfel, rezultatele bancilor pe anul trecut arata deja o concentrare puternica a pietei din punctul de vedere al activelor. Pe partea de profitabilitate concentrarea este chiar mai puternica. Doar BCR si BRD au reusit sa faca profituri de 300-400 mil. euro, in timp ce alti doi jucatori - Banca Transilvania si CEC - au reusit sa depaseasca pragul de 100 mil. euro, dar doar in conditiile in care si-au vandut participatiile in cadrul asiguratorului Asiban.
Gelin apreciaza ca abia in anii urmatori BRD va putea sa utilizeze la adevaratul potential experienta acumulata de Societe Generale in arii cum sunt produsele derivative, investment banking sau structurarea de finantari pentru marile companii.
"Integrarea BRD in cadrul Societe Generale a durat cinci ani, mai ales din cauza problemelor legate de sistemul informatic. Cand nu ai sisteme informatice performante, este foarte dificil sa faci o integrare."
BRD avea in momentul preluarii ceva mai mult de 4.000 de angajati. In 2004 dimensiunea personalului era similara, insa multi dintre angajati fusesera schimbati. In ultimii patru ani numarul angajatilor s-a dublat, ajungand la 9.443 de oameni in decembrie. Cu totul, BRD a recrutat in acesti zece ani circa 7.000 de persoane. In acest timp toate normele interne si procedurile au fost aliniate la cele ale grupului.
"Nu suntem perfecti, calitatea nu este uniforma peste tot, stim asta. Dar suntem o poveste de succes pentru Romania, pentru Societe Generale si in general pentru o investitie straina intr-o economie emergenta", spune Gelin.
El spune ca BRD si-a creat o imagine de banca serioasa, care incearca sa aiba o abordare pe termen lung a relatiei cu clientela.
"Suntem sobri, vrem sa avem o imagine de banca serioasa." Desi au programe puternice de responsabilitate sociala corporativa (CSR), francezii au comunicat putin pe aceasta tema. "Suntem discreti pe CSR, nu vrem sa comunicam prea mult. Avem insa multe angajamente in sport, unde sustinem tenisul, rugbyul si ciclismul, in zona culturala si sociala plus tot ce e legat de francofonie", spune Gelin. 
Seful BRD considera ca ar fi imposibil pentru un potential investitor sa mai dezvolte acum in Romania o banca de retail de la zero.
"Ar trebui sa cumperi ceva. Doar pe o nisa se mai poate dezvolta de la zero, insa numarul acestor oportunitati este redus. Poti sa te uiti la private banking, dar in Romania inca nu exista aceasta piata in adevaratul sens al cuvantului. Ce vedem acum sunt de fapt servicii VIP oferite unor clienti."
Pe de alta parte, Gelin apreciaza ca, cel putin pentru moment, nu vor aparea consolidari nici pe plan local si nici macar international. "Este imposibil sa cumperi o banca, pentru ca nu poti sa o integrezi. Trebuie sa investesti masiv in reorganizare, in sistemele informatice."
In ceea ce priveste piata interna, Gelin spune ca potentialul de dezvoltare pe termen lung este nealterat. 
"Azi problema este ca nu vin clienti cu proiecte de finantat. Este o problema de cerere. Cand va reveni, clientii vor gasi finantari disponibile."



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO