Vezi galeria foto
(3 poze)
Suplimente

La majorat, 100 de sfaturi de business pentru viitoarea generaţie de antreprenori

Ziarul Financiar împlineşte 18 ani, pariul din 1998 dovedindu-se acum un gest de maturitate făcut într-o economie în care iniţiativa privată era încă în faşă. Azi ZF a decis să-şi transforme aniversarea de 18 ani în lecţie pentru următoarea generaţie de business.

Într-o ediţie aniversară specială, am analizat evenimentele care au marcat ultimii 18 ani, de la privatizări şi falimente până la NATO, UE sau criza financiară. Totodată, am vrut să vedem care au fost businessurile înfiinţate acum 18 ani şi unde au ajuns azi. Mai presus de toate însă, Ziarul Financiar a vorbit cu oamenii de afaceri şi executivii alături de care a crescut şi a realizat primul survival guide pentru următoarea generaţie de business. De la comunitatea care a conturat România de azi, Ziarul Financiar a adunat mai bine de 100  de sfaturi pentru antreprenorii de mâine. Dincolo de sfaturi, le-am cerut fotografii de la 18 ani. Unii au trimis. Uitaţi-vă în ochii lor.

Vă urăm tuturor celor care aţi crescut alături de noi La mulţi ani!

Împreună sperăm să fim surse de inspiraţie pentru următoarea generaţie de business.

 
 

100 de lecţii din business pentru viitoarea generaţie de antreprenori

 

Sfaturi de la prima generaţie de business a României pentru antreprenorii de mâine:

„Suiţi-vă în tren ori de câte ori simţiţi că el trece prin gară.“ „După ce începi, nu mai este aşa greu.“

„Nu copia pe nimeni.“

„Fă rost de un avocat bun.“

 

Florin Talpeş, CEO şi fondator al Bitdefender

1. Daţi-vă voie să visaţi „big time“. În industria de tehnologie bazată pe inovaţie, în această epocă a digitalizării, puteţi cuceri lumea. Visaţi că veţi contribui decisiv la rezolvarea problemelor comunităţii din care faceţi parte, dar şi ale omenirii. Gândiţi-vă că sunteţi viitorul Elon Musk. Citiţi despre el.

2. Învăţaţi ce e managementul de produs, ce înseamnă valoarea pe care o aduci utilizatorului, cum gândeşte acesta, ce înseamnă user experience, ce înseamnă diferenţiatori, competiţie, poziţionare, ce înseamnă go to market (product marketing) etc. În general învăţaţi care sunt întrebările cheie la care trebuie să aveţi răspunsuri solide atunci când vă gândiţi să întreprindeţi ceva. Învăţaţi cum să validaţi sau să invalidaţi cât mai repede ipotezele. Aflaţi care sunt greşelile frecvente legate de proiectarea/lansarea unei soluţii/serviciu. Căutaţi texte, cărţi şi citiţi-le ca atunci când vă vine prima idee de business să nu fiţi în situaţia în care să inventaţi ceva ce a fost deja inventat mai demult. O „bibliotecă“ cu multe sertare de know-how e pragmatic marketing. Dar mai sunt şi alte asemenea „biblioteci“ (platforme). Nici în liceu nu e prea devreme să începeţi să învăţaţi aceste lucruri. Dacă însă sunteţi student, trebuie să vă grăbiţi să o faceţi. Nu se ştie niciodată când vi se aprinde flacara sau vi se iveşte oportunitatea de a deveni întreprinzător, indiferent ce studii faceţi. Şi ar fi chiar util să încercaţi să vă jucaţi cu o soluţie/serviciu ca să treceţi prin procesul de învăţare.

În alte ţări, părinţii îşi ajută copiii să înveţe ce înseamnă un proiect propriu de foarte devreme. Veţi vedea, de exemplu, dacă mergeţi în SUA, copii care vând limonadă la diverse evenimente locale sau cu ocazia unor meciuri.

3. Căutaţi să învăţaţi imediat abc-ul financiar (finanţe pentru non-finanţişti). Orice întreprindere are un sistem sanguin, care e cel al banilor. Dacă atunci când vă apucaţi de antrepenoriat nu aveţi o înţelegere de bază a mecanismelor financiare, vă scădeţi mult şansele de a reuşi. Nu plecaţi la drum cu ideea că problema banilor e a celor care au terminat contabilitate sau finanţe-bănci. Orice întreprinzător atât la început de drum cât şi mai târziu e şi contabil şi finanţist într-o anumită măsură. Citiţi în anii de studenţie (sau la terminarea şcolii) o carte de finanţe pentru nefinanţişti.

4. Tot cât sunteţi student lucraţi măcar 3-6 luni part-time într-un centru de servicii de suport. Vă poate rotunji veniturile, vă poate stresa, dar cel mai important e că învăţaţi foarte repede ce înseamnă să lucrezi cu clienţi, care e comportamentul lor şi cum îl gestionaţi. E o şcoală a vieţii foarte importantă şi e bine să fie urmată în perioada dedicată şcolii. Puteţi începe într-o vacanţă mare şi continuaţi part-time încă un trimestru. Ştiu că profesorii de la facultate se vor supăra că spun acest lucru, dar e o formă de dublare a învăţământului (superior).

5. Adânciţi înţelegerea unui domeniu. Cu cât acel domeniu e mai neschimbat de mulţi ani de zile, cu atât şansele ca el să treacă printr-o revoluţie, şi deci să existe mari oportunităţi de a întreprinde, sunt mai mari. Aprofundaţi o meserie, lucraţi în acel domeniu o vreme, pornind de jos. Una dintre condiţiile de bază ale succesului unui întreprinzător, care este şi liderul echipei lui, e să înţeleagă realitatea şi problemele acolo unde nu sunt evidente şi să se alinieze tendinţelor cu soluţii care aduc mare valoare în rezolvarea dificultăţilor.

Pentru asta trebuie să fi trăit o vreme în acel domeniu. Procentul cel mai mare de noi întreprinzători nu e în timpul sau după terminarea facultăţii cum ar crede unii, ci după câţiva ani de practicare a meseriei. Pentru că asta îţi dă şansa să înţelegi realitatea unui domeniu, problemele nerezolvate şi deci oportuniţăţile.

6. Să visezi e minunat, însă până la urmă 99% din succesul sau insuccesul unui întreprinzător stă în calitatea execuţiei. Iar într-o întreprindere cineva trebuie să facă management, iar acel cineva e neapărat întreprinzătorul. Învăţaţi abc-ul managementului cât sunteţi încă student: citiţi Peter Drucker, e un clasic al ştiinţei managementului, şi exersaţi prin mici proiecte pe care să le faceţi ca exerciţii de aprofundare a lecturii. De altfel, dacă nu vă merge bine din prima în aceste proiecte, aş zice că e şi mai bine. Greşeala şi eşecul sunt foarte importante în învăţare. 

 

Dragoş Sîrbu, CEO Flanco

Suiţi-vă în tren ori de câte ori simţiţi că el trece prin gară. Indiferent dacă sunteţi pregătit sau nu.

Aveţi răbdare.

Creşteţi oameni şi lăsaţi-i să zboare.

Nu penalizaţi greşeala izvorâtă din dorinţa de a face lucruri.

Dincolo de business, aveţi în permanenţă grijă de suflet.

 

Corneliu Bodea, CEO şi fondator Adrem

Porniţi la drum cu autenticitate, personală şi profesională, şi nu o pierdeţi!

Antreprenorii trebuie să fie lideri între ceilalţi.

Curaj. Antreprenoriatul este un stil de viaţă, este o chemare, nu un job. Curajul ţine rotiţele în mişcare.

Nimeni nu reinventează roata, însă dacă găseşti acel ceva diferit prin care să faci lucruri obişnuite, succesul este extrem de palpabil.

Modestie. Învăţăm în permanenţă. Din experienţele noastre sau ale celorlalţi. Un antreprenor este o carte care se scrie continuu, o poveste poate cu final neprevăzut.

 

Teofil Mureşan, proprietar Electrogrup Cluj

După ce începi, nu mai e aşa greu.

Construiţi şi lucraţi după un business plan.

Fără educaţie de business şi engleză vă va fi foarte greu când depăşiţi 1 milion de euro cifra de afaceri.

Dacă nu merge un business, sigur merge altul. Schimbaţi!

 

Bibiana Stanciulov, proprietarul magiunului de Topoloveni

Cunoştinţe cât mai aprofundate pentru domeniul în care se doreşte dezvoltarea antreprenorială.

Cunoştinţe minime de contabilitate.

Cursuri psiho-sociologice (pentru dezvoltarea relaţiilor interumane şi implicit angajările).

Calitatea mai presus de orice venit.

 

Camelia Şucu, proprietar Class IN

Nu te gândeşti prima dată la profit, ci te gândeşti la cum va schimba acea idee societatea, piaţa, vieţile oamenilor din jur.

Aveţi curaj, perseverenţă şi pasiune. Drumul va fi lung şi vor fi multe piedici, iar pentru a merge înainte trebuie să ai cei trei aşi din mânecă.

Ajută să crezi în tine, să fii autentic şi să ai expertiză pentru serviciile pe care le oferi sau să ştii cum se fabrică produsele pe care le vinzi. Oferta e foarte diversificată, iar concurenţa poate părea descurajantă. 

Iubeşte-ţi echipa, transform-o în „familia de la muncă“. Oamenii simt asta şi toată abordarea lor faţă de businessul tău va fi una pozitivă. Le-aş mai recomanda să-şi caute prieteni şi parteneri. Eu aşa am construit businessurile mele.

 

Viorel Cataramă, proprietar Elvila

Să crezi în visul tău până la capăt.

Nu aştepta ca cineva să facă ceva în locul tău, fii îndrăzneţ şi pune în aplicare ideiile tale de afaceri.

Este esenţial să te implici în ceea ce faci şi să munceşti mult pentru că businessul cere multe sacrificii.

Să nu te dai bătut atunci când treci prin momente grele, de cumpănă.

 

Anca Vlad, proprietar Fildas Catena

Studiaţi noţiuni de economie, învăţaţi contabilitate, discutaţi mult cu oamenii din această specialitate.

Nu vă lăsaţi seduşi de tentaţia „off-shore-urilor“. Profitul realizat în ţară e cel care aduce credite atunci când ai nevoie. Transparenţa este tot mai apreciată în mediul economic.

Nu vă gândiţi la reducerea artificială a profitului ca metodă de a reduce taxele. Un profit sănătos e sursă de dezvoltare.

Acceptaţi colaborarea cu instituţii de credit. Băncile aduc o rigoare în modul de lucru, care ajută compania.

Reinvestiţi şi dezvoltaţi continuu afacerea, cu ajutorul unei echipe competente, atent selectate.

Nu vă neglijaţi familia şi copiii, care vor rămâne cel mai important punct de sprijin în viaţa zbuciumată de antreprenor.

 

Dragoş Damian, directorul producătorului de medicamente Terapia, Cluj

1. Devino un cetăţean model în comunitate.

Chiar mai bine de fapt, fii un erou (necunoscut) în comunitate. Donează sânge o dată pe an. Renunţă la 1% din veniturile tale lunare pentru acţiuni caritabile. Fă voluntariat la un centru pentru persoane defavorizate. Reciclează orice, chiar dacă trebuie să mergi kilometri până la un centru de colectare. Plantează în secret un copac în fiecare primavară. Cumpără în fiecare zi ceva fabricat la tine în oraş. Ieşi în piaţa publică şi revendică orice care crezi că transformă în bine viaţa comunităţii. Şi toate acestea fără presă şi publicitate şi fără să treci în CV, pur şi simplu pentru că eşti un cetăţean normal şi responsabil. Iar simplul fapt că îţi faci datoria faţă de cei din jur descarcă neobişnuit de multă adrenalină, serotonină şi dopamină ca să fii superman-ul fixat pe obiectivele de carieră. (Şi să nu uit, indiferent din ce curent millennial faci parte, jogger, biker, hipster, metrosexual, ortorexic etc., care înseamnă automat duminici ocupate până peste cap, în duminica în care vine rândul du-te să votezi - votul tău schimbă şi lumea afacerilor în care ţi-ai început cariera).

2. Fii un ambasador activ al României.

Eşti român, şi chiar dacă uneori în relaţiile de afaceri ai impresia că asta încurcă, că îţi produce un sentiment de inferioritate sau că te pune pe o poziţie mai dificilă într-o negociere, cu siguranţă nu este aşa. România are tot ce trebuie pentru a creşte oameni de afaceri redutabili. România are tot ce trebuie pentru a fi o destinaţie bună de afaceri. Păstrează întotdeauna în prezentarea de afaceri o planşă cu date generale despre România: indicatori bugetari ultimii 5 ani, evoluţia rating-ului de ţară, date despre creşterea economică, sectoare economice de vârf şi emergente (chiar dacă al tău nu este printre ele), o analiză SWOT a ţării etc. Faci un serviciu enorm nu numai imaginii tale de profesionist, ci şi imaginii ţării tale, iar acest serviciu se va întoarce înzecit în favoarea carierei tale.

3. Ai grijă de sănătatea ta.

Nu am să ies cu clişee, spunând să te fereşti de ţigări, alcool şi alte excese, să mănânci corect, să mergi la sală, să mergi la un control medical o dată pe an etc. În schimb, pentru că îţi plac indicatorii şi cifrele, îţi dau două. BMI/IMC, indicele de masă corporală, calculeaza-ţi-l lunar şi menţine-l la 20-22. BP/TA, tensiunea arterială, măsoară-ţi-o săptamânal şi păstreaz-o la 120/70.

Ai două conturi de profit şi pierdere, doar ale tale. Monitorizează-le lunar, corectează deviaţiile şi menţine indicatorii în valorile planificate - te vei păstra maşinăria perfectă pentru cariera din facultate până mult peste 50 de ani.

 

Marius Mihailovici, Porsche Engineering, general manager România

Citeşte! Nu te opri niciodată din citit! Citeşte tot ce vrei să ştii: despre noile tehnologii, despre noile tendinţe, în ziare sau în alte surse. Citeşte totul despre domeniul care te pasionează!

Visează cât de des posibil. Visează la cum poţi remodela viitorul. Şi, nu în ultimul rând, fă ceva ca visele tale să devină realitate.

Ajută-i pe ceilalţi, împărtăşeşte-le din cunoştinţele tale şi îndrumă-i.

Cere ajutorul atunci când e cazul. Poţi mereu învăţa, la rândul tău, lucruri noi, cerând ajutor şi punând întrebări.

Contestă mereu statu quo-ul şi nu accepta mediocritatea!

 

Cristian Milea, country director Opel România

Procrastinarea este inamicul perseverenţei şi fără aceasta din urmă nu se construiesc cariere solide. Crearea unui plan realist este pasul următor.

 

Dinel Boromiz, acţionar al grupului Boromir

Reuşitele care apar uşor dispar uşor. Consolidează continuu afacerea, nu renunţa niciodată în a căuta soluţii.

 

Ioan Tecar, fondator MG TEC Grup & Pehart Tec Grup (hârtie)

Să nu renunţe niciodată la ceea ce îşi doresc. Lucrurile frumoase nu se câştigă niciodată uşor, dar tocmai în aceasta constă satisfacţia.

Să muncească mult şi bine pentru a obţine rezultatul dorit. Regula este: „După muncă şi răsplată, niciodată invers“.

Cu angajaţii, cu partenerii de afaceri trebuie să te porţi întotdeauna cum ai vrea să se poarte şi ei cu tine. 

Fă-ţi întotdeauna timp pentru familie pentru că acolo trăieşti cele mai frumoase momente.

 

Carmina Paraschiv, CEO al companiei Ana şi Cornel (preparate din carne)

Depăşeşte-ţi limitele. Fă ce îţi este frică să faci. 

Nu te vinde ieftin. 

Pune oamenii  înaintea profitului. 

Gestionează-ţi bine timpul. 

 

Marius Bîcu, managing partner Unilact Transilvania (brânzeturi De la Ferma)

Să înveţe planificat şi continuu despre domeniul lor de activitate. 

Să muncească concentrat pe fiecare sarcină zilnică sau proiect, cu telefonul închis şi cu semnul „Nu intraţi!“ pus pe uşă.

Să citească ceva frumos în fiecare seară. Să nu se uite la televizor.

Să îşi angajeze oameni mai buni că ei.

Să îşi facă un orar de lucru, asemănător cu cel de la şcoală şi să îl respecte riguros. Ex. LUNI: 9-12 Director operaţional; 13-16 Responsabil resurse umane.

 

Indira Abdulvoap, proprietar MPF Solutions & Systems (produse alimentare)

Să nu te ataşezi nici de eşec, dar nici de succes-totul e o stare dinamică şi „singura constanţă e schimbarea“.

Networkingul este esenţial creşterii afacerii tale.

Nu căutaţi probleme, ci identificaţi soluţiile când problemele apar.

Discută despre ideile, gândurile şi acţiunile tale! Sinergia unei conversaţii cu parteneri (pe măsură) poate genera creştere.

 

Violeta Moraru, CEO şi acţionar al Azuga Waters

Să fie perseverenţi, să nu să se abată de la idee chiar dacă au de depăşit multe obstacole.

Să analizeze mereu tot ce se întâmplă în domeniu şi să ia decizii în timp util.

Dacă vor să aibă succes, să fie diferiţi de toţi, să nu se gândească cum ar copia pe cineva, dar să-şi facă propria strategie de promovare.

Să-şi verifice bine potenţialul partener înainte de a semna ceva.

Să atragă în companie persoane  care aduc valoare pe criteriu atât profesional, cât şi moral, să ţină mereu motivaţi angajaţii.

 

Dani Caramihai, CEO şi acţionar Fratelli Group

Verticalitate

Coerenţă

Corectitudine

Respect

Autenticitate

 

Ciprian Vlad, proprietar Zenonni (atelier croitorie)

A avea clară destinaţia finală îţi oferă posibilitatea să găseşti drumul cel mai scurt şi să economiseşti timp pentru a ajunge la destinaţie.

Nu-ţi abandona uşor obiectivul şi nu lua nimic personal.

Businessul este făcut de oameni.

 

Daniel Mocanu, proprietar DAAS  (echip. HoReCa)

Credeţi în voi.

Nu abandonaţi niciodată.

Schimbaţi-vă la momentul oportun.

Fiţi îndrăzneţi.

 

Cătălin Mahu, proprietar La Mama

Muncă, dezvoltare, economie, muncă, muncă.

 

Marcel Rusu, proprietarul Superstar Com

Să nu te laşi dus de val şi să faci ceea ce crezi că te reprezintă ca individ.

Concentrează-te pe activităţile de bază.

Fidelizează-ţi angajaţii.

Fii discret.

Fă concurenţă loială.

 

Horaţiu Florescu, Chairman&CEO Knight Frank România (imobiliare)

Fii pasionat de ceea ce faci.

Ai incredere în instinctele tale.

Fii practic cu banii tăi.

Nu te lenevi când ai atins succesul.

Înconjoară-te de oameni de încredere.

Fă rost de un avocat bun.

 

Aliz Kosza, mentor şi strategist, unul dintre cei mai experimentaţi executivi din managementul românesc

Să nu copieze pe nimeni. Soluţia „copy paste“ nu este soluţia lor, ci soluţia altora şi de aceea nici nu va funcţiona. Să fie deci autentici.

Să caute de la început echilibrul dintre HARD şi SOFT, altfel se vor împotmoli. Să caute echilibrul între procese, reguli şi sisteme pe de o parte şi valori şi apropiere de oameni, pe de altă parte.

Să nu sară etape în business şi să accepte că nu le ştiu pe toate.

Să nu apeleze la diletanţi sau prieteni, ci la oameni cu experienţă care au profesat mulţi ani şi care îi pot ghida arătându-le CUM să facă lucrurile şi nu doar spunându-le CE să facă.

Să caute să dobândească un MOD de gândire propriu şi viu, nu doar METODOLOGII sau TEORII; dacă ai modul de gândire corect, se poate construi propria metodologie bazată, bineînţeles pe bune practici prin transfer de know-how, nu teorii.

 

Daniel Manaţe, preşedintele ANEVAR (Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România), asociat unic al Value Management Consult

Visaţi, fiţi creativi !

Investiţi în primul rând în voi! Apoi în ceilalţi. Educaţia financiară să fie o prioritate.

Asertivitatea şi Comunicarea non-violentă fac parte din cheile succesului în afaceri, dar şi în viaţa personală.

Creaţi şi menţineţi în voi şi în organizaţia voastră o cultură a riscului. Managementul riscurilor

şi oportunităţilor poate fi un instrument formidabil de realizare a obiectivelor de business.

 

Vasile Armenean, proprietar Betty Ice

„Să accepte eşecul ca şi succesul. Fac parte din viaţa antreprenorului ambele, privirea înainte.“

 

Simion Aurel, proprietar Avi-Giis (prelucrarea şi conservarea cărnii)

Să-ţi alegi businessul care îţi place şi pentru care te-ai pregătit.

Rămâneţi conectaţi 24/24 ore în ceea ce faceţi (fizic şi mental).

Pregătiţi-vă tot timpul, eliminaţi din gândire sentimentul că „le ştiu pe toate.“

 
 

Lecturi obligatorii

Ce cărţi recomandă prima generaţie de business a României pentru viitorii lideri?

 

1. Karaoke Capitalism, Jonas Ridderstrale şi Kjell Nordstrom

2. Aventurile lui Tom Sawyer, Mark Twain

3. Avuţia Naţiunilor, Adam Smith

4. Funky business, Jonas Ridderstrale şi Kjell Nordstrom

5. Clienţi pe viaţă, Carl Sewell, Paul Brown

6. De la zero la unu, Peter Thiel

7. Profit, nu cota de piaţă, Hermann Simon, Frank Bilstein

8. De ce eşuează naţiunile, Daron Acemoglu, James A. Robinson

9. Cine mi-a luat caşcavalul, Spencer Johnson

10. Lebăda Neagră, Nassim Nicholas Taleb

11. Good to great, Jim Collins

12. The three laws of performance, Zafron Steve

13. Scurtă istorie a românilor povestităcelor tineri, Neagu Djuvara

14. ExcepŢionalii- Povestea succesului, Malcolm Gladwell

15. Economix: How Our Economy Works (and Doesn t Work), Michael Goodwin

16. Steve Jobs, Walter Isaacson

17. Influence: The Psychology of Persuasion, Robert B. Cialdini

18. Biblia

19. Nu renunţa niciodată, Donald Trump

20. Gândeşte bine şi în stil mare, Donald Trump

21. Lecţii din şcoala vieţii, Richard Branson

22. Excelenţa în afaceri, Jim Collins

23. Cum să asculţi, să înveţi, să râzi şi să conduci, Richard Branson

24. Cum să lucrezi ca un manager la minut, Kenneth Blanchard

25. Winning, Jack Welch

26. Getting Things Done, David Allen

27. How to Change the World - Management 3.0, Jurgen Appelo

28. Drive, Daniel Pink

29. Cheia succesului: gândirea pozitivă, Napoleon Hill

30. The Chimp Paradox, Steve Peters

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.