Supliment ZF Branduri românești

Cele mai valoroase branduri de ţară din lume: România e abia pe locul 49 şi pierde teren

26 feb 2021 Autor: Cristina Roşca

Brandul de ţară al României mai valorează doar 160 de miliarde de dolari, cel mai redus nivel de după 2015.

Pandemia a şters cu buretele mai bine de un sfert din valoarea brandului de ţară al României care a ajuns să mai fie evaluat la doar 160 mld. dolari în 2020. Acesta este cel mai redus nivel din ultimii cinci ani, valoarea poziţionând ţara pe locul 49 în lume dintr-un total de 100 de state analizate.

Cea mai bună clasificare a fost locul 45 în 2015-2016, pe când ca valoare „România“ era cotată la 222 mld. dolari în 2018, arată o analiză făcută de ZF pe baza rapoartelor realizate de compania Brand Finance, firmă independentă globală de evaluare de brand.

După valoarea acestui indicator, România stă mai bine decât unele ţări din regiune, dar e mult mai jos în clasament ca altele, cum e cazul Poloniei (locul 22, în stagnare) sau al Cehiei (34, în urcare). Totuşi, „made in Romania“ e mai valoros decât brandul de ţară al Ungariei, situat pe locul 50, în urcare două poziţii, sau decât cel al Bulgariei (66, în urcare de pe 67). Ţările din regiune sunt însă toate foarte departe de prima parte a clasamentului care aduce laolaltă marile puteri ale lumii. Pe podium stau coloşii SUA (23.738 mld. dolari), China (18.764 mld. dolari) şi Japonia (4.261 mld. dolari).

Cele mai multe ţări analizate de Brand Finance au suferit deprecieri ale valorii brandului de ţară, însă declinul variază puternic. China a pierdut doar 3,7%, iar Japonia 6%, în timp ce declinul în cazul Germaniei, Indiei sau Coreii de Sud sare şi el de 20% ca în cazul României. Există puţine branduri care au continuat să îşi majoreze valoarea, în top 20 singurul exemplu fiind Irlanda, o ţară a cărei economie s-a dovedit relativ imună la pandemie, pariul pe exporturi şi consumul intern puternic ajutând insula să treacă cu bine peste această perioadă, conform raportului. Per total, pandemia a şters cu buretele 13.000 mld. dolari din valoarea primelor 100 de branduri de ţară din toată lumea.

Evoluţia acestui indicator ţine şi de modul în care fiecare ţară în parte a administrat pandemia în primele luni din 2020 (raportul fiind publicat pe finalul anului trecut). Spre exemplu, cea mai bună evoluţie a brandului de ţară se remarcă în cazul Vietnamului, o ţară care nu doar că a avut foarte puţine cazuri de COVID-19, dar a continuat să fie raiul producţiei în diferite domenii. La polul opus se găseşte Argentina, un stat despre al cărui faliment s-a discutat în acest an, dar pe care cu ajutorul creditorilor statul sud-american a reuşit să-l evite. Brandul de ţară al Argentinei a scăzut cu 57% faţă de 2019.

Brand Finance diferenţiază forţa brandului de valoarea acestuia. Mai exact, perspectivele de creştere economică ale unei economii pot afecta valoarea brandului, iar o încetinire a ritmului poate duce la o evaluare mai slabă. Totuşi, este posibil ca prin comparaţie cu alte ţări, investitorii să perceapă un brand ca fiind mai puternic şi să continue astfel să parieze bani. Aceasta este forţa brandului.

Brand Finance evaluează forţa brandurilor naţionale urmărind mai bine de 10 criterii, de la investiţii la societate. Contează în evaluare şi cât de puternice sunt mărcile locale şi cât de cunoscute sunt peste hotare, iar la acest capitol piaţa locală nu stă foarte bine.