Special

Gala REmarkable Awards. Care sunt cele mai spectaculoase amenajări de birouri, locuinţe, magazine, cafenele şi restaurante din România lansate în 2022

Autor: Bogdan Alecu

23.11.2023, 00:07 510

Bucharest Real Estate Club şi Romania Property Club au organizat pe 14 noiembrie Gala de decernare a premiilor REmarkable Awards, care au recunoscut cele mai spectaculoase amenajări de birouri, locuinţe, magazine, cafenele şi restaurante, în urma unui proces de jurizare format dintr-un juriu internaţional şi votul public. Gala a fost organizată la Palatul CEC, o clădire cu o istorie de peste 100 de ani.

Gala Remarkable Awards organizată la început de noiembrie 2023 la Palatul CEC şi-a propus să recunoască şi să celebreze cele mai inovatoare şi durabile spaţii de lucru, apartamente, magazine, restaurante şi cafenele. Programul a premiat proiecte de design din Bucureşti şi din oraşele regionale ale României care arată că piaţa locală se poate ridica la nivelul celei occidentale în materie de proiectare şi arhitectură. Ediţia din 2023 a premiat proiectele livrate în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2022.

„Am dezvoltat programul Remarkable AWARDS cu scopul de a promova către marele public spaţiile care nu sunt la vedere în marile dezvol­tări imobiliare. În clădirile pe lângă care oamenii trec zi de zi există spaţii care merită cunoscute şi apreciate. Aceste spaţii sunt dovada faptului că dezvoltatorii, arhitecţii, designerii şi toţi cei implicaţi în acest domeniu sunt preocupaţi de calitatea şi standardele tot mai înalte de viaţă în marile oraşe“, a declarat Despina Ponomarenco, fondatoare Bucharest Real Estate Club & Romania Property Club, asociaţiile organizatoare ale Remarkable AWARDS.

Toţi membrii juriului - Antonio Quesada, Managing Director Morpheus & CO din UK; Lukas Bobotis, Co-fondator Bobotis Ă Bobotis Architects din Grecia, Martin Probst, Associate Director MLAĂ din Ţările de Jos; Raluca Rugină, fondator Studio Mundi, din UK; Teodor Frăţilă, arhitect pentru Bjarke Ingels Group din Danemarca şi Yorgo Lykouria, Fondator Rainlight Studio din UK au fost prezenţi la gală.

 

Cine sunt organizatorii

Misiunea BUCHAREST REAL ESTATE CLUB (BREC) este de a promova piaţa imobiliară din Bucureşti prin generarea de conţinut şi dezbateri privind calitatea generală a dezvoltării urbane, facilitând un impact şi volum mai mari de tranzacţii. BREC promovează iniţiative educaţionale inovatoare, cum ar fi Real Estate Academy. BREC este o voce importantă în susţinerea industriei imobiliare în dialogul cu autorităţile locale şi naţionale.

ROMANIA PROPERTY CLUB (RPC) reprezintă extinderea BREC la nivel naţional. RPC a fost înfiinţată cu scopul de a promova dezvoltarea imobiliară durabilă şi inovatoare, cu impact pozitiv, în marile centre regionale ale ţării. Acoperă, dar nu se limitează la Cluj-Napoca, Timişoara, Braşov, Iaşi şi Constanţa.

Companiile membre BREC & RPC au portofolii evaluate la peste 10 miliarde de euro.

 

Scurtă istorie a Palatului CEC Bank

Palatul CEC a fost construit între anii 1865 şi 1900, pe vechiul amplasament al Mănăstirii „Sf. Ioan cel Mare“ (ridicată la 1590 de familia Buzeştilor şi rectitorită de voievodul Constantin Brâncoveanu).

Ideea de construire a unui nou sediu central i-a aparţinut, predominant, lui Costache Bălcescu (fratele revoluţionarului paşoptist Nicolae Bălcescu), preşedinte al băncii între anii 1890 şi 1894.

Palatul CEC Bank de acum este al IV-lea sediu central al instituţiei: 1865 - la Ministerul de Finanţe, 1866-1875, la Hanul Şerban-Vodă (pe locul actual al sediului central al BNR); 1876-1895, în sediul central propriu, dărâmat în 1895 pentru a fi ridicat actualul palat.

Arhitectul însărcinat cu realizarea planurilor a fost Paul Gottereau, arhitectul Casei Regale, care s-a ocupat şi de Palatul Cotroceni şi Biblioteca Centrală Universitară. Antreprenorul a fost ales inginerul Ion Socolescu, iar din comisia tehnică a palatului a mai făcut parte şi Elie Bujoiu şi Anghel Saligny, mari personalităţi din domeniul construcţiilor de la sfârşitul secolului al XIX-lea.

Arhitectura este cea specifică academismului francez, de nuanţă eclectică (îmbinarea mai multor stiluri, clasic, neoclasic, baroc), încadrându-se în specificul „la belle epoque“ de la sfârşitul secolului al XIX-lea.

În martie 1895 încep operaţiunile de construire a palatului, care s-au finalizat în primăvara anului 1900. Prima şedinţă a consiliului de administraţie în Sala de Consiliu are loc la data de 16 mai 1900.

Punerea pietrei fundamentale de către Regele Carol I şi Regina Elisabeta are loc la data de 8 iunie 1897, aceasta fiind data de naştere a monumentului. Banii de construire a clădirii au provenit exclusiv din beneficiile băncii, consiliul de administraţie surpaveghind toate operaţiunile  referitoare la construirea clădirii.

Palatul a fost conceput pentru a fi sediu de bancă: astfel, a fost dotat, conform mentalităţii vremii, cu tezaur având două subsoluri, cu funcţiunea de a asigura atât protecţia valorilor financiare - a banilor -, cât mai ales pentru a fi utilizat în închirierea de casete de siguranţă pentru persoanele fizice. Concepţia care a stat la baza dotării cu spaţiu pentru casete de siguranţă, ca serviciu pentru clienţi, a fost şi aceea ca o parte din cheltuielile de întreţinere ale clădirii să fie suportate din beneficiile rezultate din aceste servicii. Cele mai importante societăţi din domeniul seifurilor au participat la realizarea uşilor de siguranţă: celebrele firme CHUBB şi RATNER, care există pe piaţă şi astăzi.

Materialele care au stat la baza ridicării palatului au fost româneşti: de exemplu, mozaicul, din holul central şi scările de la etaj, este realizat din marmură de Dobrogea: candelabrele mari din holul central au fost realizate la Viena, iar cele mici, din bordura scărilor, au fost realizate la Bucureşti.

Încălzirea centrală a fost realizată cu participare franţuzească, de firma Koerting & Freres, dar aceasta a fost demontată în Primul Război Mondial şi luată de armatele germane, ca pradă de război.

Palatul a fost dotat, la 1900, cu centrală telefonică, una dintre cele mai performante din aceea vreme.

Pictura a fost realizată de artistul Michel Simonidy - român de origine greacă, născut la Brăila şi stabilit la Paris. El realizează picturile din Sala de Consiliu, iar pictura mare din plafon „Fortuna distribuind binefacerile ei Românilor după Independenţă“ a câştigat medalia de argint la Expoziţia Universală de la Paris din anul 1900. Tot acest artist pictează şi portretele Regelui Carol I şi al Reginei Elisabeta.

De asemenea, realizează pictura „Munca“, actualmente amplasată deasupra intrării în Slala de Consiliu. Banca l-a plătit pe artist şi pentru pictura „Abundenţa“, care trebuia amplasată în spaţiul de concurenţă cu pictura „Munca“, de deasupra scării centrale, dar artistul nu mai trimite „Abundenţa“ la Bucureşti, aceasta rămânând, în final, la Paris, astăzi fiind pierdută (nu există nici la particulari şi nici la muzee, după declaraţiile din anul 2006 ale moştenitoarei pictorului).

Pictorul Costin Petrescu, după încoronarea din anul 1923 a Regelui Ferdinand I şi a Reginei Maria, realizează cele două portrete ale acestora aflate în Sala de Consiliu.

Portretele regale vor fi distruse definitiv în ianuarie 1948, împreună cu busturile de marmură ale lui Carol I şi Elisabeta din Holul Central, după abdicarea Regelui Mihai. Picturile au fost refăcute în anul 2005 de pictorul Casei Regale, Valentin Tănase.

Cutremurele din anii 1940, noiembrie, şi 1977, martie, nu afectează structura Palatului, iar la bombardamentele din anii 1941, sovietice, şi 1944, anglo-americane, când toate marile edificii publice de pe Calea Victoriei au fost lovite, în mod inexplicabil, Palatul băncii nu este lovit de nicio bombă.

Un mare eveniment petrecut la Palatul CEC Bank a avut loc în aprilie 2008, cu ocazia Summitului NATO (4-8 aprilie), când preşedintele SUA George Bush a ţinut o cuvântare de deschidere, făcând astfel cunoscută această clădire şi pe plan internaţional.

Cine sunt juraţii

ANTONIO QUESADA, director general, Morpheus & CO, Marea Britanie

Antonio s-a alăturat Morpheus &Co. de la renumitul studio de design interior Kelly Hoppen Interiors. Acolo el a condus departamentul de arhitectură timp de aproape cinci ani. Originar din Spania, Antonio a studiat arhitectura, unde s-a specializat în sustenabilitate şi construcţii.

El şi-a descoperit pasiunea pentru designul interior în timp ce lucra la SHH şi Hill House Interiors. Acolo, Antonio s-a dedicat unor serii de proiecte exclusive de design interior, experienţă care, alături de pregătirea sa, îi permite să aducă o perspectivă proaspătă şi unică proiectelor companiilor.

În calitate de director general al Morpheus &; Co., rolul lui Antonio implică conducerea extinderii companiei pe noi pieţe europene şi din Orientul Mijlociu, construirea reputaţiei companiei ca expert în reşedinţe brand şi hoteluri de tip boutique, precum şi acţionarea ca mediator între designerii de interior şi arhitecţi pentru a asigura realizarea potenţialului maxim pentru fiecare proiect.

 

LUKAS BOBOTIS, cofondator, Bobotis+Bobotis Architects, GR

Arhitect cu experienţă, Lukas Bobotis este cofondatorul BOBOTISĂBOBOTIS, o companie de arhitectură dinamică şi inovatoare, dedicată furnizării de servicii de ultimă oră.

Bobotis+Bobotis Architects proiectează clădiri versatile care se potrivesc nevoii de schimbare şi evoluţie cu factorii de mediu şi relaţiile umane, precum şi proiecte semnate de birouri care includ tehnologii inovatoare imaginate pentru modelarea unui sentiment arhitectural contemporan.

Bobotis+Bobotis Architects oferă servicii de proiectare, cu lucrări remarcabile, cum ar fi renovarea interioară a Aeroportului Internaţional din Atena, două muzee arheologice finalizate în Patras şi Creta şi multe alte proiecte speciale. Pe lângă spaţiile publice, biroul BobotisĂBobotis funcţionează şi pe clădiri de birouri, bănci, facilităţi sportive, iahturi, proiecte rezidenţiale şi multe altele.

 

MARTIN PROBST, director asociat, MLA+, NL

Un integrator puternic de cunoştinţe urbane, de arhitectură şi peisaj, Martin este un lider de succes al proiectelor de reamenajare în Europa şi la nivel internaţional.

Cea mai mare parte a operei lui Martin se referă la transformarea oraşelor existente. Aceasta înseamnă gestionarea situaţiilor complexe existente şi implicarea persoanelor deja implicate la nivel local.

De-a lungul carierei sale, Martin a ales să lucreze la diferite scări, de la proiecte urbane regionale la proiecte arhitecturale detaliate. Aceste cunoştinţe vaste îi permit să conducă cu succes comisii urbane şi arhitecturale ambiţioase, de la proiectarea conceptului până la implementare.

 

RALUCA RUGINÂ, fondator, Studio Mundi, Marea Britanie

Raluca este Fondatoarea STUDIO MUNDI, un cabinet de design interior, creat cu un impuls pentru designul contemporan şi dragostea pentru spaţii autentice, atemporale.

Cu o bogată experienţă în arhitectura rezidenţială şi interioarele high-end, flerul creativ şi etica de design ale Ralucăi Rugină s-au dezvoltat lucrând de peste un deceniu cu cele mai importante studiouri de design interior din Londra, oferind dezvoltări rezidenţiale prestigioase, cum ar fi Chelsea Barracks, Old War Office şi Knightsbridge Gardens, precum şi reşedinţe private exclusiviste în Londra, Paris şi Orientul Mijlociu.

Cu o pasiune pentru crearea de spaţii care reflectă individualitatea şi inspiră un sentiment de apartenenţă, Raluca aduce o notă unică fiecărui proiect, îmbinând stilul şi scopul într-o armonie perfectă. Creaţiile sale sunt o reflectare a viselor şi aspiraţiilor clienţilor, a contextului arhitectural şi a patrimoniului, rezultând spaţii care rezonează cu emoţiile, spun poveşti captivante, au o estetică autentică şi o funcţionalitate unitară.

 

TEODOR FRÂŢILÂ, arhitect, grupul Bjarke Ingels, DK

Teodor Frăţilă s-a alaturat echipei BIG în 2014 şi lucrează şi astăzi ca arhitect. Teodor are o vastă experienţă în masterplanuri, infrastructură, clădiri comerciale şi rezidenţiale din întreaga lume.

Ca arhitect, a participat la numeroase concursuri internaţionale, inclusiv la propunerea câştigătoare pentru Gara Vasteras din Suedia. Teodor Frăţilă  a fost membru al echipei pentru proiectul CapitaSpring şi CannningHill Piers din Singapore, precum şi pentru hotelul 4 din Aarhus, centrul de artă Seed şi Makers District Public Realm din Orientul Mijlociu.

Cu un interes deosebit pentru fotografie şi scenografie, Teodor aduce un aspect inovator pentru compoziţia imaginilor. A obţinut diploma de la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu din Bucureşti, România.

 

YORGO LYKOURIA, fondator, Rainlight Studio, Marea Britanie

Yorgo Lykouria este un designer premiat şi fondatorul Rainlight Studio, un renumit studio de design multidisciplinar cu sediul în Londra.

Yorgo creează proiecte care inspiră oamenii să trăiască imaginativ şi curajos în prezent. Cu o carieră vastă în arhitectură, interioare şi design industrial - pe continente şi culturi - Yorgo a câştigat recunoaşterea internaţională pentru abordarea sa inovatoare şi centrată pe om în design, creând spaţii şi proiecte care îmbină frumuseţea, funcţionalitatea şi durabilitatea.

Yorgo colaborează cu unii dintre cei mai importanţi producători din lume de mai bine de două decenii. Munca sa a fost recunoscută pe scară largă cu numeroase distincţii, inclusiv Red Dot Best of the Best Design Award, iF Design Award, German Design Awards, Good Design Awards şi numit Product Designer of the Year în 2021.

 

Cine sunt câştigătorii

 Bucureşti

Birouri 350 - 500 mp:

Genesis Property pentru biroul Bookster din Yunity Park

Suprafata: 482,85 mp

Informaţii despre proiect:

Bookster îşi propune să transforme experienţa lecturii, făcând cărţile mai accesibile şi promovând descoperirea poveştilor captivante. În proiectarea spaţiului de birouri, s-au străduit să-l alinieze cu această viziune, creând o lume de cărţi şi cuvinte.

Biroul are mobilier de înaltă calitate, o paletă de culori aleasă cu grijă, iluminat ambiental, artă şi decoraţiuni care creează o estetică confortabilă şi atrăgătoare din punct de vedere vizual. De asemenea, a acordat prioritate funcţionalităţii şi caracterului practic, oferind mobilier ergonomic pentru confort, organizare eficientă a documentelor şi iluminat reglabil pentru un spaţiu de lucru personalizabil şi eficient din punct de vedere energetic. Ei au proiectat spaţii adaptabile pentru colaborare şi discuţii private.

Flexibilitatea este un obiectiv arhitectural cheie, realizat prin minimizarea partiţiilor şi utilizarea pereţilor de sticlă pentru a încuraja comunicarea deschisă, oferind în acelaşi timp spaţii liniştite atunci când este necesar. Sustenabilitatea este vitală, prin utilizarea materialelor reciclabile, a iluminatului cu led-uri şi a sistemelor eficiente de ventilaţie.

Pentru a reflecta identitatea Bookster, au încorporat schema de culori a mărcii în finisaje. Au fost realizate elemente personalizate, cum ar fi podele terrazzo, conducte HVAC şi mobilier de birou. Tehnologia este integrată cu monitoare mari şi dulapuri digitale.

Inovaţia este evidentă prin elemente biofilice pentru îmbunătăţirea calităţii aerului şi a bunăstării, mobilier modular pentru flexibilitate şi iluminat creativ.

 

Birouri, 500 - 1.500 mp

AMA Design pentru CMS Cameron McKenna - One Tower, Bucureşti

Suprafaţa: 1.400 mp

Informaţii despre proiect:

O strategie inovatoare de design interior a fost folosită pentru avocaţii CMS România, cu scopul de a crea condiţiile pentru ca echipa să se simtă ca o comunitate puternică.

Avocaţii lucrează de obicei singuri în birouri private şi se angajează în activităţi mai solitare. Cu toate acestea, acest loc de muncă este organizat diferit, cu două secţiuni principale care leagă laturile clădirii: o cantină minunată şi un salon confortabil. Există numeroase oportunităţi de interacţiune şi conectare, deoarece trebuie să se treacă prin aceste zone comune pentru a merge în cealaltă parte a biroului. Deoarece nu au mai rămas multe birouri private, toată lumea poate folosi o serie de staţii de lucru comune, cabine telefonice şi spaţii de întâlnire deschise.

În ciuda aspectului cu două etaje al companiei, arhitecţii au organizat zona de recepţie la un etaj şi întreaga forţă de muncă la celălalt. Zona clienţilor este complet concepută ca o atmosferă premium şi prietenoasă, în timp ce spaţiul de lucru este păstrat într-un mediu mai primitor, cu culori mai moi.

Alţi furnizori: COS pentru mobilier, Project 1, contractant.

 

Birouri peste 1.500 mp

Lemon Interior Design pentru Superbet - One Cotroceni Park

Suprafaţa: 7.500 mp

Informaţii despre proiect:

Spaţiul de birouri Superbet a fost proiectat cu o temă captivantă care reflectă esenţa ofertelor de jocuri şi divertisment ale mărcii. Mediul de birou transportă angajaţii şi vizitatorii într-o lume a fanteziei, stimulându-le creativitatea şi entuziasmul.

Conceptul de design interior surprinde perfect alinierea armonioasă cu identitatea corporativă recent dezvăluită, toate întruchipând în acelaşi timp povestea captivantă a companiei într-o manieră atemporală şi rafinată. Aspectul biroului prioritizează flexibilitatea şi colaborarea. Planificarea dinamică a spaţiului cu spaţii deschise, săli de întâlnire creative şi zone de colaborare încurajează discuţiile spontane şi schimbul de idei între echipe.

Designul biroului va acţiona ca o prezentare a culturii vibrante şi incluzive a companiei Superbet. Instalaţii de artă, picturi murale şi realizările angajaţilor vor fi afişate în întregul birou, sărbătorind talentele diverse care contribuie la succesul Superbet.

 

Coworking & Community

BL Studio pentru Banca Transilvania - STUP, U Center

Suprafaţa: 2.500 mp

Informaţii despre proiect:

BL Studio Associates a dezvoltat proiectarea şi execuţia Proiectului STUP, iniţiat de Banca Transilvania.

Provocarea pentru acest proiect a fost remodelarea şi proiectarea spaţiului, care acoperă o suprafaţă totală de 2.500 mp, într-un mod care să răspundă cerinţelor pieţei antreprenoriale şi să rezoneze cu perspectivele companiei.

Conceptul de design pentru Stup se bazează pe următoarele principii: networking, accesibilitate, estetică, integrare tehnologică. Obiectivul principal a fost crearea unui spaţiu deschis dinamic şi modern în care tinerii antreprenori să se poată documenta şi schimba idei, un loc în care să aibă posibilitatea de a-şi dezvolta propria afacere, unde să poată accesa servicii digitale la îndemână pentru activităţi financiare, formare şi creşterea comunităţii de antreprenori.

Spaţiul este organizat în principal ca un spaţiu deschis, cu unele zone de lucru închise şi este dispus pe două niveluri, iniţial fară legatură interioară între ele. Pentru unificarea spatiilor celor două etaje, s-a creat un gol în placa de beton armat pentru a permite construirea unei scări interioare care sa întampine încă de la recepţie. Scara este proiectată pentru a juca un rol multiplu, servind şi ca auditoriu/amfiteatru, şi este dotată cu un sistem audio/video care poate fi configurat în funcţie de context şi preferinţe.

 

General retail

Teilor - AFI Cotroceni

Suprafaţa: 80 mp

Informaţii despre proiect:

„În 2022, ne-am concentrat mai mult pe cercetarea continuă spre regândirea şi ridicarea tuturor detaliilor de design, concentrându-ne pe inovaţia materialelor şi detaliilor, calitatea în implementare, centrarea pe produs, eficienţa energetică, toate menite să îmbunătăţească în cele din urmă experienţa de cumpărare a clienţilor. Reproiectarea şi reamenajarea magazinelor noastre vine ca un gest de apreciere şi respect faţă de clienţii noştri, dar şi ca o piatră de temelie în călătoria brandului nostru, având ca scop aprinderea şi celebrarea emoţiei vieţii“.

De la implementarea primului Concept Store Orange în decembrie 2020 în Băneasa Shopping Center Bucureşti şi până la AFI Cotroceni, ultimul magazin deschis în România în 2022, Conceptul Orange s-a schimbat semnificativ atât din punct de vedere al materialelor, cât şi al noilor soluţii de design şi al layoutului. Schema de culori din Orange Concept este una luminos, menită să promoveze calmul şi seninătatea, în timp ce portocaliul ca accent de culoare este menit să evoce un sentiment de emoţie şi pasiune. Prin introducerea pardoselilor din lemn şi a covoarelor din lână nisipoasă, ca elemente de design biofile, în locul pardoselii noastre de marmură statement, am vrut să transmitem o notă caldă, „hygge“, experienţei generale a magazinului.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO