Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Modele de educaţie: Sudbury metoda de educaţie care dă toată responsabilitatea actului educaţiei elevului

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Modele de...

Autor: Ramona Cornea

13.03.2023, 16:15 100

Într-o şcoală Sudbury, elevii îşi creează propriul curriculum şi sunt liberi să-şi petreacă timpul oricum doresc. Elevii unei şcoli Sudbury au control total asupra a ceea ce învaţă, a modului în care învaţă, a mediului lor educaţional şi a modului în care sunt evaluaţi. În astfel de şcoli nu există evaluări formale ale elevilor lor, nu există note sau teste.

Modelul de educaţie Sudbury, iniţiat de Sudbury Valley School, fondată în 1968, se diferenţiază de modelele tradiţionale de educaţie prin nivelul de responsabilitate dat elevului. Într-o şcoală din modelul Sudbury, elevii sunt singurii responsabili pentru educaţia lor, metodele lor de învăţare, evaluarea şi mediul în care învaţă.

Într-o şcoală Sudbury, elevii îşi creează propriul curriculum şi sunt liberi să-şi petreacă timpul oricum doresc. În practică, acest lucru înseamnă că majoritatea elevilor îşi petrec cea mai mare parte a timpului făcând lucruri foarte diferite de şcolile convenţionale. Elevii mai tineri petrec adesea mult timp jucându-se. Elevii unei şcoli Sudbury au control total asupra a ceea ce învaţă, a modului în care învaţă, a mediului lor educaţional şi a modului în care sunt evaluaţi. Ei îşi aleg programa, ei îşi aleg metoda de instruire, ei aleg, printr-un proces democratic, cum funcţionează mediul lor de educaţie, ei aleg cu cine să interacţioneze. În plus, ei aleg dacă, cum şi când să fie evaluaţi, iar adesea aleg să se evalueze singuri.

Educatorii din metoda Sudbury cred că elevii sunt capabili să-şi asume acest nivel de responsabilitate. Nu este un tip de instrument pedagogic folosit pentru a motiva elevii. Responsabilitatea este reală, studenţii au absolut cuvântul final în educaţia lor. Acordarea unei responsabilităţi reale studenţilor le permite să câştige experienţă în luarea deciziilor şi gestionarea consecinţelor alegerilor lor, iar în acest fel elevii dobândesc experienţă şi maturitate, conform principiilor modelului de educaţie.

Şcolile Sudbury nu au evaluări formale ale elevilor lor, nu există note sau teste. Profesorii din aceste şcoli consideră că cea mai bună persoană pentru a evalua progresul unui elev este elevul. Elevii ştiu când înţeleg un subiect sau o abilitate şi când nu. De asemenea, într-o şcoală Sudbury, nu există separare în funcţie de vârstă. Toţi studenţii sunt liberi să se amestece cu alţi studenţi de orice vârstă. Şcolile Sudbury consideră că există un mare avantaj în de a permite elevilor de diferite vârste să se amestece liber. De fapt, amestecul de vârstă a fost numit „arma secretă“ a şcolii Sudbury. Există avantaje emoţionale, sociale şi educaţionale pentru a permite diferitelor vârste să se amestece.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO