Special

Conferinţa ZF Top 1000 cele mai mari companii din România. Noi alegem să dezvoltăm România 2024. Fiecare companie din top 1.000 este un izvor pentru dezvoltarea a zeci de businessuri în jurul ei. Cu cât sunt mai mulţi antreprenori care să predea ştafeta „flamei“ către generaţiile următoare, cu atât se va dezvolta România

Conferinţa ZF Top 1000 cele mai mari companii din...

Autor: Mirabela Tiron, Cristina Bellu

01.04.2024, 00:08 151

România are materii prime, know-how şi acces la fonduri, mai trebuie doar să proceseze resursele pentru a creşte competitivitatea şi să valorifice atuurile Top 1.000 cele mai mari companii reprezintă circa 50% din cifra de afaceri totală din economie Fiecare companie din top 1.000 antrenează un adevărat ecosistem, de la furnizori, la angajaţi, clienţi şi finanţatori.

Fiecare companie din top 1.000 este un izvor pentru dezvoltarea a zeci de businessuri în jurul ei  şi cu cât vom avea mai mulţi antreprenori care să predea ştafeta „flamei“ către generaţiile viitoare, cu atât România va creşte mai mult, a fost una din concluziile speakerilor prezenţi la conferinţa „Top 1000 cele mai mari com­panii din România. Noi alegem să dezvoltăm România 2024”, organizată de Ziarul Financiar, în parteneriat cu Eli Parks, Genetrix,  ING, Philip Morris şi Vodafone.

„Avem două uzine active la Cluj şi Salonta (judeţul Bihor). În ultimii patru ani am atras 57 de companii care s-au aşezat aici ca  să susţină producţia noastră. Urmează să deschidem şi uzina de la Satu Mare. Inves­tiţia va depăşi 40 de mil. euro“, a spus  Carmen Petcu, general manager al De'Longhi România, care are în prezent 4.000 de angajaţi pe piaţa locală şi va ajunge la 4.400 de oameni cu noua uzină.

Compania face astăzi proiectarea aparatelor de cafea în România,   partea de  industrializare şi cercetare şi a dezvoltat chiar un IT hub pentru întreg grupul cu operaţiuni în 80 de ţări, în condiţiile în care în 2019 a pornit la Cluj ca fabrică pentru modele „entry level“ ale gamei de maşini de cafea.

Un alt exemplu despre contribuţia unei companii mari la dezvoltarea afacerilor din jur este Dacia, cel mai mare jucător din industrie, care are zeci de furnizori de componente doar în judeţul Argeş.

„Dacia continuă să investească în România. Am ajuns deja la 3,9 mld. de euro de când grupul Renault este prezent pe piaţa locală. Urmează lansarea noii generaţii Duster, înainte de vacanţa de vară. Nu ne oprim aici. Lucrăm şi la Bigster, vorbim de 60 de mil. de euro investiţii pe care le avem în spatele programului Bigster“, a spus Mihai Bordeanu, Managing Director, Dacia Brand South Eastern Europe. Operaţiunile producătorului înglobează astăzi cercetare, dezvoltare, design în România, deşi iniţial compania a început cu produsul de bază, Logan, lansată drept maşina de 5.000 de euro. „Aniversăm 20 de ani de Logan.“

România are ca atuu-uri dimensiunea pieţei, materiile prime, know- how şi acces la fonduri europene, dar mai trebuie doar să proceseze resursele pentru a creşte competitivitatea.  Fiecare companie din top 1.000 antrenează un adevărat ecosistem, de la furnizori, la angajaţi, clienţi şi finanţatori. În ultimii cinci ani, cifra de afaceri a companiilor din România a crescut cu 60%, la 2.600 mld. lei (2022), la un număr de angajaţi rămas la acelaşi nivel, 4,2 milioane de oameni în companii.

„Dacă păstrăm această analogie pot spune că „un izvor” pentru România este genul acesta de fabrică (cu referire la fabrica de la medicamente de la Turda-n.red)  construită de la zero. Acum  în Europa se construiesc 44 de fabrici de medicamente, din care numai una singură în România. Acum  Turda va deveni un oraş foarte mare în curând”, a spus Mihai Fugarevici, general manager al  STADA România. El a mai precizat că a fost important pentru Stada să găsească un balans între intensitatea ajutorului de stat, ce a ajuns la 50%, şi industrializarea zonei respective. Mai mult, el a precizat că această investiţie va atrage atenţia şi altor producători internaţionali de medicamente. „Dacă noi reuşim să dovedim că putem construi o fabrică în doi ani în România, cred că mulţi alţi producători se vor uita şi vor veni către România”.

Proiectele mari de investiţii, precum dezvoltarea de noi fabrici „plutesc” între ţări şi  ţine doar de managementul fiecărui stat să atragă astfel de investiţii, cu o strategie clară şi instrumente adecvate. Dacă statul român nu face un pas înainte apre atragerea acestor proiecte  va rămâne doar „un observator”.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO