Prezenţa spaniolilor în piaţa locală de private equity s-a făcutsimţită încă de la sfârşitul anilor '90, când compania şi-adeschis biroul în Bucureşti. Prin intermediul fondurilor deprivate equity pe care le administrează, GED se numără printreinvestitorii străini de cursă lungă din România cu peste 150 mil.euro investiţi în cei aproape 15 ani de activitate pe piaţalocală.
Experienţa românească pentru spaniolii de la GED a început înanul 1996 când compania a câştigat mandatul de administrare aunui fond de investiţii post-privatizare (GED Eastern Fund I), lacare a fost acţionar şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şiDezvoltare (BERD) şi care a strâns angajamente în valoare de 44mil. euro pentru investiţii. Prin intermediul acestui fond, GED aintrat în acţionariatul a numeroase companii româneşti, printrecele mai importante numărându-se producătorul de medicamenteSicomed, producătorul şi distribuitorul de frigidere Arctic,parcul industrial Iride, lanţul hotelier de trei steleContinental.
Alături de infuziile de capital, care în unele cazuri au depăşitîn valoare 10 mil. dolari, GED s-a implicat în restructurareaacestor companii şi eficientizarea unui management învechit şiadesea deficitar. Astfel, după o investiţie de peste 10 mil. dolarialături de un alt fond de investiţii Global Finance în 1999, GEDşi-a marcat exit-ul din producătorul de medicamente Sicomed în 2005reuşind să îşi multiplice de 6,8 ori banii investiţi.
În 2005 strânge angajamente de investiţii în valoare de 150mil. euro pentru al doilea fond destinat Europei de Est - EasternFund II. Încă de la început, ţinta acestui fond a fost România, iarmodul în care arată portofoliul fondului în prezent confirmăacest lucru. Dominaţia activelor româneşti în portofoliulspaniolilor este evidentă. GED Eastern Fund II deţineparticipaţii la agenţia de turism Happy Tour, la Diamedix - celmai mare distribuitor în România al Siemens Diagnostic -, laproducătorul de energie în cogenerare Total Energy Business,firma de pază şi protecţie Rosegur, lanţul de distribuitoriFonomat. Ultimele intrate în portofoliul fondului sunt Infopress,cea mai mare tipografie, şi site-ul de servicii turisticeParavion.ro, achiziţie făcută prin intermediul agenţiei HappyTour.
Fondul poate investi între 7 şi 23 mil. euro pe tranzacţie, faţăde un maxim de 8 mil. euro valabil pentru primul fond.
"Cumpărăm de la antreprenori care deţin frâiele afacerii. Ceeace facem noi ulterior este să instaurăm middle managementul, săfixăm ierarhiile şi să profesionalizăm managementul companiei",spune Robert Luke, directorul general al GED pentru Europa deSud-Est.
Modelul folosit de GED pe piaţa locală pentru investiţiilerealizate a constat în consolidarea în jurul unui nucleu,creşterea valorii şi mai apoi exitul. După o lungă cursă deachiziţii, GED a pus bazele unuia dintre cei mai puternici dealeriGSM de pe piaţa locală. Cu o reţea de peste 165 de magazine lanivelul întregii ţări, Fonomat a rezultat în urma integrării acinci reţele de dealeri ai Orange: Plus GSM, Dasimpex, Lexor,Puls GSM şi GSM Land. Procesul de rebranding al celor cincicompanii a atras investiţii de aproape 500.000 de euro.
Printre investiţiile GED în România se numără şi imobiliarele,compania înfiinţând un fond special pentru plasamentele în realestate. Prin fondul imobiliar REEI, GED a investit în proiectul debirouri Berceni Business Park în 2007 şi într-un proiectrezidenţial în 2010.
Companii româneşti în cadrul cărora GED deţineparticipaţii
Rosegur
Red Projects
Fonomat
Happy Tour
Diamedix
Total Energy Business
Infopress
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels