Proprietăţi

Topul celor mai puţin circulate drumuri naţionale din România. O şosea din Vrancea este tranzitată în 24 de ore de doar 4 maşini pe kilometru

Topul celor mai puţin circulate drumuri naţionale din România. O şosea din Vrancea este tranzitată în 24 de ore de doar 4 maşini pe kilometru

Autor: Andreea Neferu

29.12.2011, 12:49 3518

Top 10 al tronsoanelor de drumuri naţionale cu cel mai redus trafic cuprinde şosele unde media zilnică de vehicule pe kilometru nu depăşeşte 20 de unităţi, potrivit calculelor ZF realizate pe baza recensământului general al circulaţiei rutiere în 2010, transmis de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Drumurile naţionale cu cel mai redus trafic se află preponderent în regiunea Moldova . Recordul absolut este deţinut de un tronson de 17 kilometri din drumul naţional 2M Focşani-Odobeşti din judeţul Vrancea, care este tranzitat zilnic de doar 65 de maşini, echivalentul a mai puţin de 4 vehicule pe kilometru la fiecare 24 de ore.

Puţin peste 10 maşini pe zi circulă pe fiecare kilometru al unui tronson de 25 de kilometri din DN 1R, din judeţul Alba. Podiumul tronsoanelor de drum naţional cu trafic scăzut este completat de un sector de 40 de kilometri din DN 7A Petroşani-Brezoi, unde circa 16 vehicule tranzitează zilnic fiecare kilometru.

Din top fac parte şi şosele care au fost trecute recent la categoria "drumuri naţionale", printre care şi DN 2R din judeţul Vrancea, unde pe un tronson de 11 kilometri circulă în medie 18 vehicule pe kilometru în 24 de ore.

În condiţiile în care pentru drumurile naţionale se alocă mai mulţi bani pentru întreţinere şi reabilitare, întrebarea care se pune este dacă mai merită astfel de şosele să facă parte din categoria DN-urilor. Spre exemplu, reabilitarea unui drum naţional ar trebui să coste 746.700 de euro pe kilometru, în timp ce în cazul unui drum judeţean, preţul este mult mai mic, de 273.855 de euro pe kilometru, potrivit standardelor de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şi de Ministerul Dezvoltării Regionale.

"Infrastructura rutieră şi mai ales clasificarea drumurilor reprezintă o stare de lucruri moştenită de zeci de ani de zile. Anterior, aveau o justificare socială şi economică care acum nu mai are aceeaşi valoare. Dacă menajăm fondul de reparaţii pentru şosele prin reclasificarea drumurilor şi sporim resursele pentru drumurile care îşi justifică clasificarea, atunci este o chestiune de interes", spune Dan Cotenescu, manager Bursa Transport, aplicaţie informatică în domeniul transportului rutier de marfă.

La polul opus, cel mai circulat tronson din ţară face parte din DN 1, între Centura Bucureşti şi Aeroportul Otopeni, pe o lungime de 3,6 kilometri, acesta fiind tranzitat zilnic de peste 54.000 de vehicule, adică o medie de 15.000 de maşini pe kilometru. De asemenea, pe porţiunea de 5,4 kilometri de pe DN 1 între Bucureşti şi Centura Bucureşti circulă zilnic peste 53.000 de vehicule.

De asemenea, şi DN 2 Bucureşti-Siret este prezent în rândul drumurilor cu cel mai mare trafic, două tronsoane ale acestei şosele numă­rându-se printre cele mai circulate, în condiţiile în care traficul pe acestea variază între circa 33.000 şi aproape 43.000 de vehicule. De departe, secţiunile de drum cu cel mai intens trafic sunt cele din jurul Capitalei.

Recensământul general al circulaţiei, realizat în 2010, a costat 65.700 de lei (156.000 de euro), costul fiind suportat în întregime de CNADNR. Compania de drumuri a luat în considerare la realizarea recensământului 11 grupe de vehicule, de la biciclete şi motociclete sau vehicule cu tracţiune animală până la autocamioane şi autobuze.

Reţeaua naţională de drumuri totaliza la finalul anului trecut 16.552 de kilometri de drumuri naţionale şi 314 kilometri de autostrăzi, potrivit CNADNR.


Top 10 al sectoarelor de drumuri naţionale cu cel mai mic trafic din România

Drumul naţionalTronsonulLungime
(kilometri)
Număr maşini
/24 h
Medie zilnică
/kilometru
2MFocşani-Odobeşti Andreiaşu-DJ 205D17,4653,7
1RHuedin-Albac DJ 107P- limita jud. Alba24,825410,2
7APetroşani-Brezoi DJ 105G - DN 67C39,762215,7
24CIaşi-Rădăuţi Prut DN 29-DJ 29326,344316,9
18BBaia Mare-Târgu Lăpuş DJ 109F (Târgu Lăpuş) - DJ 182E24,742117
57Orşova-Moraviţa DC1 - Berzasca34,258717,2
29FVorniceni-Cristineşti(jud. Botoşani) DJ 292-DN 29A21,437317,4
2LMărăşeşti-Lepşa(jud. Vrancea) Cîmpuri-DN 2D2951717,8
2R(jud. Vrancea) DN 2N-Bahnele1120418,5
66APetroşani-Cerna Sat Lupeni-Câmpu lui Neag49,498519,9

Surse: CNADNR, calcule ale ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO