Proprietăţi

Multi-brand outlet, viitorul centrelor comerciale

Multi-brand outlet, viitorul  centrelor comerciale

Centru comercial de tip outlet realizat de Liebrecht & wooD in Polonia

23.05.2007, 17:49 144

Un nou tip de retail pentru piata locala va cunoaste o dezvoltare importanta in urmatorii ani, si anume magazinele cu reduceri de tip outlet, tinand cont ca cel putin patru dezvoltatori si-au anuntat intentia de a realiza acest gen de centre comerciale.
Fie ca au intrat pe piata locala prin dezvoltarea unor mall-uri, a unor imobile de birouri sau aceasta dezvoltare reprezinta primul proiect de pe piata locala, cei patru investitori, si anume, Africa Israel Europe, American Outlets Overseas, dezvoltatorii centrelor comerciale Euromall sau belgienii de la Liebrecht & wooD intentioneaza plasarea centrelor comerciale in afara localitatilor, dupa modelul pietelor europene de retail.
Liebrecht & wooD, implicat pe piata locala in segmentul de retail, dar si de birouri, analizeaza dezvoltarea unui multi-brand outlet pe piata locala, bazandu-se si pe experienta acumulata in Polonia, unde opereaza trei astfel de centre comerciale.
"In momentul de fata studiem daca a venit sau nu momentul pentru o astfel de dezvoltare pe piata locala. Cand intr-o anumita piata ai toate brandurile vestimentare mari, un astfel de centru comerical este o necesitate, manifestata in special de catre retaileri", spune Johan Rogiers, directorul executiv al Liebrecht & wooD in Romania.
Acest gen de centre comerciale nu necesita constructii complexe, fiind dezvoltate, de obicei, in afara orasului, deoarece costurile cu terenul sunt mai mici, iar suprafetele disponibile sunt mai mari. "Nu este foarte important in care parte a orasului este plasat un outlet deoarece acest gen de centre comerciale are o zona de cuprindere (catchment area) mai mare decat un mall obisnuit", a precizat Rogiers.


Liebrecht & wooD are trei outlet-uri in Polonia

Belgienii nu s-ar afla la prima dezvoltare comericala pe piata locala, tinand cont ca belgienii au dezvoltat si proiectul Militari Shopping Center, vandut in 2004 catre austriecii de la Meinl European Land Limited, pentru 20 de milioane de euro.
Liebrecht & wooD opereaza in prezent trei outlet-uri in Varsovia, Gdansk si Sosnowiec, Polonia fiind o piata in care compania este prezenta de peste zece ani.
Pe piata locala, compania belgiana a fost implicata si intr-una dintre cele mai importante tranzactii pe segmentul spatiilor de birouri, si anume, vanzarea parcului de afaceri Victoria Park, din zona Baneasa, catre fondul austriac de investitii Immoeast. Africa Israel Europe, companie implicata in dezvoltarea unuia dintre cele mai mari centre comerciale din Bucuresti, Cotroceni Park, pe platforma industriala UMEB, ia in calcul implicarea in acest gen de proiecte, la marginea Bucurestiului.
"AFI Europe intentioneaza sa achizitioneze un teren la marginea Bucurestiului pentru a dezvolta un centru outlet. Aceasta dezvoltare vine ca urmare fireasca a maturizarii pietei comerciale din Romania si a saturarii pietei de centre comerciale in interiorul orasului", declara reprezentantii Africa Israel.
Compania a anuntat totodata intrarea si pe segmentul dezvoltarilor rezidentiale, tinand cont de faptul ca pe piata centrelor comerciale, in urmatorii ani se anunta o concurenta acerba.
"Chiriasii acestor centre sunt branduri internationale care isi vor vinde capetele de colectie la preturi intre 30 si 70% mai mici fata de standard", adauga reprezentantii companiei.
Principalul actionar al Africa Israel este Lev Leviev, unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri din Israel, care detine peste 80% din actiunile companiei. Leviev se afla pe locul 210 intre cei mai bogati oameni din lume, potrivit Forbes, cu o avere estimata la peste patru miliarde de dolari.
Cotroceni Park este primul proiect inceput de Africa Israel pe piata locala, centru comercical dezvoltat in parteneriat cu fondul de investitii New Century Holding.
Peste 60% din suprafata inchiriabila de 75.000 de metri patrati a proiectului Cotroceni Park a fost inchiriata, valorile de precontractare a spatiilor fiind cuprinse intre 10 euro/metrul patrat si 130 de euro/metrul patrat, in functie de suprafata inchiriata si de chirias.


Primul multi-brand outlet, pe autostrada

In aceste conditii, piata centrelor comerciale, aflata pe un trend de dezvoltare accelerata in ultimii ani, va cuprinde de la sfarsitul acestui an primul multi-brand outlet, care va fi situat la kilometrul 21 al autostrazii Bucuresti - Pitesti si va cuprinde peste 50 de magazine.
Acesta este primul proiect dezvoltat pe piata locala de compania cu actionariat elen American Outlet Overseas, proiectul fiind denumit Escape Outlet Shopping Center. Centrul comercial va cuprinde intre 55 si 75 de magazine, in functie de suprafetele solicitate de chiriasi, si va implica o investitie totala de aproximativ 30 de milioane de euro.
George Sigalas, presedintele companiei, a declarat ca acest outlet va fi la fel ca in restul Europei, in afara orasului. "Nu vrem sa ne comparam cu actualele mall-uri din Bucuresti, astfel ca ne vom focusa pe imbracaminte si nu vom avea un hipermarket", a adaugat omul de afaceri elen.
In magazinele outlet sunt vandute surplusurile din fabrica sau produsele care nu au fost vandute in magazinele obisnuite, deseori aceste magazine fiind grupate in centre comerciale outlet, in alte orase din Europa.
In prezent exista in Bucuresti o serie de magazine outlet, atat in interiorul Bucurestiului, cat si pe Drumul National 1, dar aceste magazine nu sunt cuplate, oferind produsele unui singur producator de articole vestimentare.
Reprezentantii companiei au declarat ca centrul comercial va fi dezvoltat in doua etape, primele magazine, care se vor intinde pe o suprafata de aproximativ 19.000 de metri patrati, precum si food-court-ul urmand a fi finalizate pana in preajma sarbatorilor de iarna din acest an.
In a doua faza de executie, care ar putea fi livrata pana la sarbatorile de Paste din 2008, vor fi realizate spatii comerciale pe o suprafata similara, de 19.000 de metri patrati.


10 retaileri deja au rezervat locuri

Magazinele vor fi amenajate pe un singur nivel, in timp ce zona cu spatii de joaca pentru copii va avea o structura mai complexa. Reprezentantii companiei au inceput semnarea contractelor de inchiriere a spatiilor comerciale, avand deja o lista de peste 10 retaileri care vor avea magazine in Escape Outlet Shopping. Astfel, compania are ocupata o suprafata de peste 5.000 de metri patrati din prima faza a centrului comercial, peste 25% din suprafata totala inchiriabila in prima faza.
Sigalas estimeaza ca pana in iunie sa fie semnate contractele pentru 80% din spatiile disponibile in prima faza, tinand cont de interesul manifestat de comercianti.
Alaturi de retaileri internationali, in centrul comercial si-au anuntat prezenta si mai multe companii grecesti.
Valoarea investitiei in acest proiect se ridica la circa 17-18 milioane de euro pentru prima faza de dezvoltare, suma in care sunt incluse pretul terenului, un imprumut de 10 milioane de euro contractat de la Piraeus Bank si banii investiti in fazele incipiente ale proiectului, pentru proiectare si obtinerea autorizatiilor de constructie.
Faza a doua a proiectului va implica investitii de aproximativ 13 milioane de euro, in functie de preturile materialelor de constructie, care vor fi influentate de momentul inceperii lucrarilor. In timp ce pe piata materialelor de constructii se manifesta o presiune puternica, exerciata de cererea puternica inregistrata pe pietele emergente din Asia, in special, piata locala a constructiilor a inceput sa se confrunte cu o criza tot mai acuta de forta de munca specializata. "Am putea incepe lucrarile si la a doua faza de constructie in vara aceasta, in functie de rapiditatea cu care vor fi contractate spatiile comerciale din prima faza", spune Sigalas.
Spatiile comerciale din Escape Outlet vor fi ocupate in proportie de 90% de catre retailerii de imbracaminte, restul suprafetei fiind destinata food-court-ului, care va avea o capacitate de aproximativ 400 de persoane.
In preajma magazinelor vor fi amenajate si peste 1.000 de locuri de parcare.
Stocul de spatii comerciale moderne va cunoaste o apreciere semnificativa pana la sfarsitul anului 2009, astfel ca, daca in prezent, in Bucuresti exista doar patru centre comerciale, pentru urmatorii doi ani, tinand cont de proiectele anuntate, numarul acestora ar putea ajunge la 10, in cazul in care proiectele vor fi livrate la termen.
Cel mai mare proiect care urmeaza a fi livrat in acest an este Baneasa Shopping City, centru comercial dezvoltat in cadrul proiectului imobiliar Baneasa, care implica o investitie totala de aproximativ 1,2 miliarde de euro.
Totodata, in a doua jumatate a anului 2008, este anuntata livrarea unui alt proiect comercial de dimensiuni mari, si anume, Cotroceni Park, dezvoltat de Africa Israel si fondul de investitii NCH pe platforma industriala UMEB din vestul Bucurestiului.
Dezvoltatorul retelei de centre comerciale Euromall, detinut de un grup de investitori francezi si israelieni, va intra pe segmentul centrelor comerciale de tip outlet in urmatoarea perioada, deoarece considera ca piata mall-urilor se apropie de saturatie.
Reprezentantii considera ca acesta este noul pas in dezvoltarea pietei de retail.


Cine va face outlet-uri

Liebrecht & wooD, implicati pe piata locala in segmentul de retail, dar si de birouri, analizeaza dezvoltarea unui multi-brand outlet pe piata locala, bazandu-se si pe experienta acumulata in Polonia, unde opereaza trei astfel de centre comerciale.

Africa Israel Europe, companie care dezvolta unul dintre cele mai mari centre comerciale din Bucuresti, Cotroceni Park, pe platforma industriala UMEB, intentioneaza sa achizitioneze un teren la marginea Bucurestiului pentru a dezvolta un centru outlet.

Planuri pentru dezvoltarea unui centru comercial de tip outlet are si compania cu actionariat elen American Outlet Overseas, care va realiza proiectul Escape Outlet Shopping Center langa autostrada Bucuresti-Pitesti. Centrul comercial Escape Outlet Shopping Center va cuprinde intre 55 si 75 de magazine, in functie de suprafetele solicitate de chiriasi, si va implica o investitie totala de aproximativ 30 de milioane de euro.

Dezvoltatorul retelei de centre comerciale Euromall, detinut de un grup de investitori francezi si israelieni, va intra pe segmentul centrelor comerciale de tip outlet in urmatoarea perioada, deoarece considera
ca piata mall-urilor se apropie de saturatie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO