Proprietăţi

Investitorii locali iau cu asalt piata spatiilor comerciale din Cluj

08.12.2005, 15:37 67

Piata spatiilor comerciale din Cluj a inceput sa resimta aportul tot mai puternic al investitorilor autohtoni, dupa ce ani de-a randul vectorul de crestere al pietei a fost reprezentat de investitiile marilor retaileri internationali.

Metro, Praktiker, Selgros, Kaufland s-au asezat deja in orasul de pe malul Somesului, iar in curand vor urma Cora si Carrefour.

Dupa Cluj, febra declansata de succesul supermarketurilor si hypermarketurilor incepe sa cuprinda si centrele oraselor transilvanene.

Investitorii locali, care nu pot concura cu marile multinationale care aduc zeci de milioane de euro intr-un centru comercial si-au gasit o nisa de piata putin exploatata pana acum - retele de magazine grupate sub o identitate comuna, supermaketuri de dimensiuni relativ mici, insa pozitionate in zonele centrale ale aglomeratiilor urbane transilvanene.

Un grup de investitori satmareni si-a anuntat recent intentia de a "exporta" conceptul Plaza Europa dezvoltat la Satu Mare in alte trei mari orase din tara, Cluj, Brasov si Galati, pentru a realiza un nou lant de mall-uri si pentru a propune cumparatorilor un nou brand local si un concept dezvoltat regional. Reprezentantii companiei C&A Association, care a demarat investitia de 2,5 milioane de euro de la Satu Mare intr-un fost hotel destinat nomenclaturii comuniste, au afirmat ca sunt pregatiti sa continue proiectul derulat in nord-vestul tarii si au spus ca vor investi la nivel national 22 de milioane de euro.

"Dupa mall-ul deschis la Satu Mare avem deja alte trei proiecte in curs de derulare. Este vorba de cate un in Cluj-Napoca, Brasov si Galati", a declarat pentru ZF Transilvania Andrei Dinga, reprezentantul C&A Association, developerul proiectului.

Potrivit proiectelor companiei extinderea va continua la Cluj, unde constructia va avea o suprafata de 10.000 de metri patrati si va incepe in primavara lui 2006, urmand sa fie finalizata pana la sfarsitul anului urmator.

La Brasov spatiul este ca marime similar cu cel de la Satu Mare, adica 3.000 de metri patrati.

Conform informatiilor furnizate de developer, lucrarile in cadrul proiectului din Brasov vor incepe chiar la sfarsitul acestui an urmand sa fie finalizate cel tarziu in 2006. Cel mai mare Plaza Europa va fi amenajat la Galati, cu 12.000 mp de spatii comerciale care vor fi dati in folosinta la sfarsitul anului viitor. Toate cladirile se vor numi Plaza Europa si vor pastra linia arhitectonica a Plaza Europa din Satu Mare. "Vrem sa transformam numele Plaza Europa intr-un brand national", a mai adaugat Andrei Dinga.

Actionarii C&A Association sunt doua societati cu capital integral romanesc, AD Management, condusa de Andrei Dinga si Activ Line, al carei administrator este Daniel Feldmesser. C&A Association a demarat anul acesta primul proiect de construire a unui cartier rezidential la Satu Mare in zona Lunca Sighet. Proiectul comercial Plaza Europa Satu Mare a fost realizat in principal din imprumuturi bancare, dar si din fonduri proprii.



Outwear - 4 magazine noi in 2006

Omul de afaceri clujean Florin Crisan a anuntat de curand ca reteaua de magazine Outwear, al carei fondator este, se va extinde in 2006 cu inca patru magazine in Cluj, Bucuresti, Constanta si Iasi, investitia totala ridicandu-se la 2 milioane de lei (aproximativ 560.000 de euro).

Acestea se vor inscrie in noul concept adoptat de Outwear incepand din acest an si care are la baza o atitudine apropiata de conceptul si lifestyle-ul occidental contemporan, potrivit reprezentantului companiei.

"Consilieri vestimentari, carduri si programe de fidelizare, perioade de promotii sau cu posibilitate de negociere a preturilor sunt doar cateva dintre elementele care intra in acest concept pe care dorim sa-l implementam in urmatorii doi ani intr-un lant de magazine in cele mai importante centre urbane din tara", a declarat pentru ZF Transilvania Florin Crisan.

Primele unitati din acest lant de magazine concept sunt cele inaugurate in aceasta vara in Bucuresti (care se intinde pe o suprafata de 270 mp) si Timisoara (aflat in Iulius Mall si ocupand o suprafata de 115 mp). La sfarsitul acestui an, Outwear va inaugura un al treilea magazin la Oradea, investitiile totale planificate pentru acest an ridicandu-se la 420.000 de euro. De asemenea, incepand cu 2006, magazinele din Brasov, Medias, Zalau, Ramnicu-Valcea, Targu Mures, Satu Mare, Baia Mare, Galati, Braila, Suceava si Piatra- Neamt, care pana acum vindeau produse ale companiei Outwear, vor deveni francizate, fiind obligate sa adopte in detaliu noul concept si look Outwear, a mai spus Crisan.

"In 2004, cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la 1,2 milioane de lei (300.000 de euro), vanzarile cele mai mari inregistrandu-se in octombrie, noiembrie, decembrie, cand s-au ridicat la 360.000 de lei (aproximativ 90.000 de euro). Anul acesta, numai in octombrie am inregistrat o cifra de afaceri de 460.000 de lei (circa 130.000 de euro), ceea ce ne face sa estimam pentru 2005 o cifra de afaceri de 3 milioane de lei (peste 800.000 de euro)", a mai precizat Crisan.

Outwear este o companie cu capital integral autohton, infiintata la Cluj in 1999. In acel an s-au deschis aici primele doua magazine care au adus in Romania brand-uri daneze precum Jack & Jones, TDK, Vero Moda, Only, Selected, Object si Pieces. Primul magazin deschis in tara in afara celor de la Cluj a fost la Sibiu, Outwear colaborand mai apoi cu diferite alte magazine din zona Transilvaniei.



Boss si Armani, in Galeriile Ferdinand

In ultimul an, piata clujeana a fost asaltata cu diferite proiecte de tip mall aflate in faze incipiente, in conditiile in care orasul Cluj-Napoca nu dispune in acest moment de un astfel de centru comercial finalizat. Astfel, compania Porcelain Manufactures Moga va inaugura la inceputul lunii decembrie un centru comercial care se va numi "Galeriile Ferdinand".

"Intentia noastra este sa aducem in Cluj firme de top precum Boss, Armani si altele care comercializeaza articole de lux. Acestui oras ii lipseste asa ceva. Exista mai multe centre comerciale, dar peste tot sunt aceleasi buticuri cu aceeasi marfa. Clujenii care doresc sa isi cumpere lucruri de calitate se urca de obicei in avion si merg in Bucuresti sau in Budapesta", a declarat pentru ZF Transilvania Mircea Moga, proprietarul companiei. Investitia in amenajarea spatiului in care vor functiona galeriile este estimata la aproximativ un milion de euro, cladirea in care va functiona noul centru comercial fiind amplasata in centrul istoric al orasului.

In acelasi timp, dezvoltatorul proiectelor comerciale Iulius Mall din Iasi si Timisoara si-a anuntat intentia de a investi pana la 45 de milioane de euro intr-un complex similar la Cluj.

Iulius Mall Timisoara, o investitie greenfield de 45 de milioane de euro, are o suprafata construita ce totalizeaza 83.000 de metri patrati, desfasurata pe patru nivele (demisol, parter, etaj si terasa), la care se adauga o parcare cu 1.500 de locuri.

Printre magazinele prezente in Iulius Mall Timisoara se numara Altex, care a deschis in urma unei investitii de 1 milion de euro o noua locatie Media Galaxy, si un supermarket UniversÕAll. Alaturi de cele 210 magazine, Iulius Mall Timisoara va dispune de cinematograf, piscina, patinoar, centru de intretinere si sport, precum si cazinou.

Compania Iulius Group, dezvoltatorul proiectelor, a fost infiintata in anul 1991, asociatul unic fiind Iulian Dascalu. Societatea mai are in administrare centrul comercial Terra din Timisoara (deschis in decembrie 1996).



Upgrade de 3,5 mil. euro pentru Central

Si reprezentantii companiei Central SA, administrator al magazinului universal Central din Cluj-Napoca, au anuntat ca vor demara anul viitor o investitie de aproximativ 3,5 milioane de euro pentru transformarea magazinului dintr-unul universal intr-unul de tip centru comercial.

"Investitia urmeaza a se derula exclusiv din fonduri proprii si fonduri atrase, iar in acest moment suntem in faza obtinerii autorizatiilor de construire. Dorinta noastra este sa incepem lucrarile de constructie in primavara lui 2006, iar in 2007, o data cu intrarea in UE, acestea sa fie finalizate", a afirmat Marius Maier, presedintele Consiliului de Administratie si director general al magazinului Central. Potrivit acestuia, extinderea va crea 300 de noi locuri de munca. Odata constructia incheiata, magazinul Central va dispune de peste 20.000 mp de suprafata construita in plus si va atinge dimensiunile unui hypermarket. In acest moment, magazinul ocupa o suprafata construita de 14.000 mp, din care 8.000 mp este suprafata comerciala utila.

"Cu timpul si in Cluj vor aparea acele city-shop-uri si se vor crea concepte pentru magazine de centru, specializate. In acest context, noul magazin Central se va integra perfect in acest pol de atractie al Clujului, caruia ii lipseste un astfel de centru comercial", a mai spus Marius Maier.

Potrivit acestuia, in 2005 magazinul Central a inregistrat o crestere de 8% din activitatea de retail. Anul trecut, societatea a inregistrat o cifra de afaceri de 4,7 milioane de euro (aproape 19 milioane de lei), iar in acest an conducerea societatii a estimat o cifra de afaceri de peste 6 milioane de euro (22,5 milioane de lei).

Nivelul chiriilor spatiilor comerciale variaza in limite foarte largi, de la 4-6 euro/mp/luna in zona pietelor din cartierele Gheorgheni sau Zorilor la 18-25 de euro/mp/luna in zona sensului giratoriu Marasti, pana la 60 euro/mp/luna in zona ultracentrala, respectiv Piata Unirii, potrivit datelor companiei imobiliare Eurisko.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO