Proprietăţi

Cum au profitat dezvoltatorii imobiliari de metrou: harta proiectelor cu cel mai rapid acces

Cum au profitat dezvoltatorii imobiliari de metrou: harta proiectelor cu cel mai rapid acces

Autor: Cristi Moga

02.03.2011, 18:37 979

Bucureştiul este în prezent acoperit de o reţea de 43 de staţiide metrou, dar dezvoltatorii imobiliari au putut exploata înultimii zece ani mai puţin de jumătate dintre acestea cu proiectenoi de centre comerciale, birouri sau locuinţe, în condiţiile încare transportul subteran reprezintă la ora actuală cea mai rapidămetodă de deplasare din Capitală în cursul săptămânii.

Astfel, potrivit unei analize ZF, investitorii imobiliari aualocat în acest interval fonduri de 1,5 miliarde de euro pentruproiecte în imediata vecinătate a staţiilor de metrou, principalulsegment atacat în această direcţie fiind cel de birouri, în specialpe tronsonul dintre Piaţa Victoriei şi Pipera.

Potrivit calculelor ZF, mai bine de o treime din stocul debirouri al Capitalei, respectiv 700.000 de metri pătraţi, se aflăîn apropierea staţiilor de metrou, cele mai "aglomerate" din acestpunct de vedere fiind tocmai Piaţa Victoriei şi Pipera.

Pentru aceste proiecte investitorii imobiliari au alocatinvestiţii de peste un miliard de euro, iar aproape 70.000 debucureşteni pot ajunge dimineaţa la birou cu transportulsubteran.

Cele mai mari proiecte de birouri din Bucureşti construite învecinătatea staţiilor de metrou sunt parcurile de afaceri IRIDE,Novo Park şi UpGround (în Pipera), Sema Parc (Semănătoarea), WestGate (Preciziei) şi Floreasca Business Park (Aurel Vlaicu), precumşi imobilele Charles de Gaulle (Piaţa Aviatorilor), America House(Piaţa Victoriei) sau Opera Center (Piaţa Eroilor).

Pentru aceste proiecte dezvoltatorii pot solicita chirii maimari cu 10-20% faţă de alte proiecte similare, dar care nu au accesla metrou şi pot de asemenea găsi mai uşor cumpărători în cazulunui exit.

Două malluri la metrou

În ceea ce priveşte centrele comerciale, puţini dezvoltatori aureuşit să dezvolte proiecte în apropierea staţiilor de metrou, încondiţiile în care pentru aceste investiţii sunt necesare terenurimai mari decât în cazul clădirilor de birouri.

Astfel, dintre cele 12 malluri din Bucureşti, doar City Mall şiSun Plaza sunt situate în imediata vecinătate a unor staţii demetrou, proiecte cărora li se adaugă centrele comerciale Unirea şiCocor din centrul oraşului, care au fost ridicate însă de peste 30de ani.

Pe de altă parte, trei hipermarketuri cu galerii comerciale -respectiv Cora Lujerului, Cora Pantelimon şi Carrefour Orhideea -sunt de asemenea situate în apropierea unor staţii de metrou, faptce se reflectă direct în vânzările acestor proiecte, potrivitinformaţiilor din piaţă acestea fiind pe lista hipermarketurilor cucele mai bune vânzări din oraş.

În următorii ani ar mai putea fi ridicate o serie de centrecomerciale în apropierea unor staţii de metrou, cum au fostanunţate proiectele Floreasca City, Pallady Shopping Center sauFloreasca City, dar la aceste proiecte în momentul de faţă nu selucrează.

Apartament nou la metrou? Greu de găsit

La capitolul "apartament nou cu acces la metrou" o serielimitată de proiecte se pot lăuda cu o asemenea facilitate la maipuţin de cinci minute de mers pe jos.

Printre acestea se numără complexul Obor Towers de la piaţaObor, turnurile Monaco Towers din sudul oraşului, de la staţiaDimitrie Leonida sau prima etapă a proiectului New Town din zonaDristor. Per total, circa 2.300 de apartamente noi au fost ridicateîn ultimii ani în apropierea staţiilor de metrou din Bucureşti.

În prezent, magistralele de metrou din Bucureşti nu acoperă totoraşul, cartiere mari, precum Drumul Taberei sau Colentina, în carelocuiesc sute de mii de oameni, neavând acces la transportsubteran. Unul dintre cele mai avansate proiecte de extindere ametroului este cel al magistralei 5 - Râul Doamnei-Haşdeu - care arurma să lege cartierul Drumul Taberei de centrul Capitalei, în zonaEroilor.

Recent, Metrorex a desemnat constructorul pentru aceastămagistrală, respectiv consorţiul Astaldi-FCC-Delta ACM-ABConstruct, potrivit unor surse Mediafax, dar grecii de la Aktor aucontestat licitaţia. Consorţiul ar trebui să realizeze acesttronson de metrou în decurs de 25 de luni în urma unei investiţiide 215 milioane de euro, dar contestaţia depusă împotrivalicitaţiei ar putea întârzia semnarea contractului cu câtevaluni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO