Proprietăţi

Constanta atrage investitii de 130 mil. euro in spatii comerciale

06.04.2006, 00:00 103

Constanta, al doilea oras ca numar de locuitori din Romania, a devenit anul acesta tinta marilor proiecte comerciale. Peste 130 de milioane de euro vor fi investiti in dezvoltarea a trei centre comerciale, dintre care doua, in valoare de 90 de milioane de euro, au fost anuntate in ultimele doua saptamani.

Centrul comercial TOM, care va cuprinde si un hypermarket Carrefour, si City Park Mall sunt ultimele proiecte anuntate pe piata constanteana.

Orasul de la malul Marii Negre reprezinta o piata cu potential deosebit din punct de vedere comercial, atat datorita numarului mare de locuitori, cu putere de cumparare peste medie, cat si celor 1 milion de turisti care viziteaza anual orasul.

Cel mai mare proiect comercial care va fi dezvoltat in Constanta, City Park Mall, dezvoltat de grupul israelian Neocity Group, va necesita investitii de 50 de milioane de euro. Mall-ul va fi situat in Parcul Tabacarie si va cuprinde printre altele 120 de magazine, un supermarket si o zona de petrecere a timpului liber.

Centrul comercial TOM este un proiect de amploare pe piata constanteana, care va fi dezvoltat de grupul francez Catinvest, in urma unei investitii de 40 mil. euro. Centrul comercial va include cel de-al saptelea hypermarket Carrefour din Romania si va fi inaugurat in toamna acestui an.

Un alt proiect comercial anuntat pe piata constanteana este Constanta Mall. Fondul israelian de investitii Poalim Real Estate a inceput lucrarile de constructie la proiectul comercial Constanta Mall, valoarea investitiei fiind estimata la peste 40 de milioane de euro. In prezent, in Constanta nu exista decat un centru comercial important, Tomis Mall, care se afla pe locul fostului magazin universal.

Piata comerciala constanteana a atras in ultimii ani investitii importante din partea unor jucatori internationali, precum Praktiker, Metro, Selgros sau Billa. Primul magazin cash & carry a fost deschis de catre Metro in 2000, fiind unul din primele orase din Romania in care grupul german a decis sa investeasca.

In 2004, a urmat deschiderea celui de-al doilea Metro de pe piata locala, inaugurat concomitent cu alt magazine cash & carry, Selgros, si unul de bricolaj, Praktiker, in zona de sud-est a orasului, pe soseaua Mangaliei.

Spre deosebire de Bucuresti, unde majoritatea proiectelor comerciale, indiferent ca sunt mall-uri sau retail park-uri genereaza un trafic ridicat constant, iar chiriasii incheie contracte pe termen lung, piata spatiilor comerciale din provincie, din orasele de dimensiuni medii, nu este suficient de dezvoltata.

In acest context, centrul comercial TOM va deveni o noua locatie importanta pentru cumparaturi in orasul Constanta. Noul obiectiv urmareste servirea a aproximativ 550.000 de persoane situate in proximitatea sa, cifra care atinge nivelul de un milion in perioada estivala. Suprafata totala construita este de 50.000 de metri patrati. Peste jumatate din suprafata galeriei comerciale din TOM a fost deja inchiriata unui numar de 40 de societati comerciale.

Investitia Carrefour in acest proiect se ridica la 20 de milioane de euro, potrivit reprezentantilor companiei franceze. Centrul comercial TOM va include si un magazin Bricostore, dar si un Media Galaxy si aproximativ 100 de restaurante si magazine in cadrul galeriei comerciale.

Conceptul acestor proiecte comerciale reprezinta un spatiu comercial in general de mari dimensiuni, cu un singur nivel, sub forma unor structuri independente, cu o imagine unitara, solida.

Dezvoltatorul proiectului TOM, compania franceza Catinvest detine in prezent doua proiecte comerciale in Bucuresti, Cora Esplanada si Orhideea.

Compania este specializata in proiecte comerciale si are sediul central in Franta si proiecte in Ungaria, Cehia si Romania. Circa 80% din produsele din Carrefour vor fi fabricate in Romania, ceea ce va determina o crestere pe verticala a locurilor de munca in Constanta, potrivit autoritatilor locale.

Constanta se afla si pe lista companiei germane Kaufland, care se afla intr-un amplu proces de extindere, pentru construirea unui nou magazin. Principalele locatii vizate de Kaufland pentru deschiderea de magazine sunt orasele cu peste 150.000 de locuitori, suprafata de vanzare a hypermarketurilor variind intre 3.500 si 5.000 de metri patrati. Investitia medie intr-un magazin Kaufland este de 8-10 milioane de euro. Compania detine in Romania cinci magazine, la Bucuresti, Ramnicu Valcea, Ploiesti, Alba-Iulia si Timisoara. De asemenea, in Constanta se afla si un magazin Billa.

In ceea ce priveste mall-urile, pe piata constanteana exista deja un proiect comercial de anvergura, Tomis Mall, care are o suprafata de 31.000 de metri patrati, fiind extins fata de suprafata initiala in mai multe etape.

Mall-ul se afla in centrul orasului Constanta, pe locul fostului magazin universal Tomis. Investitiile necesare pentru reamenajarea proiectului sunt estimate la aproximativ 15 milioane de euro. Tomis Mall are in prezent 6 etaje, in care sunt zeci de magazine, un supermarket, patru sali de cinema, restaurante si o parcare subterana pe 3 niveluri. Centrul comercial cuprinde un supermarket Univers''All si un magazin Mega Image.

Spre comparatie, mall-ul City Park va avea 28.000 de metri patrati inchiriabili si va beneficia de circa 1.200 de locuri de parcare.

Chiria medie pentru magazine va fi de circa 25 de euro pe metru patrat pe luna.

Proiectul City Park a fost amplu dezbatut inca de la lansarea afacerii. Mai multe organizatii locale, precum Mare Nostrum, Eco Dobrogea si Asociatia Ganditorul, au format Grupul pentru salvarea parcului Tabacarie si au solicitat in mai multe randuri autoritatilor sa opreasca proiectul, intrucat in urma lucrarilor suprafata parcului se va reduce.

Autorizatia de constructie a fost eliberata la finele anului trecut, iar textul acordului de mediu cuprinde o inadvertenta legata de nivelurile cladirii, care apartine exclusiv Agentiei si va fi corectata, potrivit reprezentantilor companiei. Greseala se refera la numarul de etaje al cladirii, iar Agentia de Mediu a trecut un nivel in plus fata de proiect.

Mall-ul din Constanta va fi gestionat prin intermediul firmei Everest Consultanta si Investitii, dupa ce in prealabil membrii Neocity Group au apelat la firma de consultanta Roland Berger pentru a pregati amplul program de investitii.

Un alt proiect comercial anuntat pentru inceputul anului viitor este Constanta Mall. Fondul israelian de investitii Poalim Real Estate a inceput lucrarile de constructie la proiectul comercial Constanta Mall, valoarea investitiei fiind estimata la peste 40 de milioane de euro. Constructia va fi finalizata in mai 2007, va avea 55.000 de metri patrati, din care 35.000 de metri patrati vor reprezenta suprafata inchiriabila.

De asemenea, complexul va dispune de 1.000 de locuri de parcare. Poalim Real Estate are mai multe proiecte in portofoliu pe piata romaneasca, precum proiectele rezidentiale Filan, Saftica, Avicola sau Socet, amplasate in diferite zone din Bucuresti. Fondul israelian, cu active de aproximativ 300 de milioane de dolari (circa 250 mil. euro) are operatiuni si pe pietele din Cehia si Ungaria. Fondul este administrat de catre banca de investitii Poalim Capital Markets, subsidiara a bancii Hapoalim, cel mai mare grup financiar israelian.

Pe piata imobiliara constanteana au fost anuntate si proiecte rezidentiale de anvergura. Neocity Group va investi circa 300 de milioane de euro pentru constructia unui complex rezidential la Constanta. Proiectul Neocity Peninsula vizeaza constructia de locuinte la Constanta, in zona istorica a orasului, in apropierea falezei.

Un alt proiect rezidential din Constanta, "Constanta del Sole", promovat de compania Eurisko, va cuprinde un complex de vile intinse pe circa 300-500 de metri patrati si va fi disponibil in 2007.

De asemenea, grupul austriac Immofinanz va investi pana la sfarsitul acestui an intr-un proiect mixt, care va cuprinde imobile de birouri si spatii comerciale. Proiectul va avea 30.000 de metri patrati de suprafata inchiriabila, din care 9.000 de metri patrati vor fi dedicati cladirilor de birouri.

Pe langa Constanta, marii jucatori internationali au derulat investitii importante si in alte orase mari din tara. Cel mai dinamic din acest punct de vedere este orasul Brasov, unul dintre cele mai importante locatii turistice din Romania, care isi dubleaza numarul de locuitori in timpul perioadelor de varf ale anului.

La Brasov se afla cea mai extinsa platforma comerciala din Romania, situata la marginea sudica a orasului, care si-a epuizat spatiul de extindere dupa ce retailerii prezenti pe piata locala au investit aproape 100 de milioane de euro.

In parcul de retail intins de o parte si de alta a drumului national 1 sunt prezente magazine Selgros, Romstal, Metro, Carrefour, Praktiker, Bricostore, Mobexpert, Flanco, Domo si Media Galaxy.

Pe langa platforma comerciala, in Brasov se va deschide si Macromall, un centru comercial in care compania AWG Macro, care va dezvolta proiectul, a adus doi dintre dinozaurii din decorul filmului "Jurrasic Park" regizat de Steven Spielberg pentru a-si promova investitia de 8 mil. euro intr-un centru comercial la Brasov.

Macromall are o suprafata construita de 12.700 de metri patrati. Compania AWG Macro este detinuta de Aliosa Wagner, un cetatean german de origine romana, si de olandezul Gerard Heinen, care controleaza compania filipineza Neoart Corp, cea care a produs printre altele decorurile pentru filmul "Jurassic Park" al lui Steven Spielberg.

Cresterea numarului de spatii comerciale influenteaza comportamentul consumatorilor, potrivit unor studii de pe piata. Concurenta din ce in ce mai puternica de pe aceasta piata schimba preferintele cumparatorilor, care au inceput sa se indrepte catre locurile pentru cumparaturi din apropierea casei, accesibile.

Astfel, lanturile de supermarketuri isi modeleaza structura comerciala in functie de locatie si potentialul zonei acoperite, tendinta momentului fiind dezvoltarea ca numar de unitati si nu ca suprafata de vanzare si gama de produse.

Mergand in aceasta directie, majoritatea marilor lanturi de magazine de produse alimentare au anuntat planuri de dezvoltare agresive ce cuprind mai mult de 20 de unitati anual si acopera intreaga tara.

In plus, structura de produse aleasa de comercianti pune un accent deosebit pe produsele alimentare, lasand loc pe piata produselor complementare pentru firmele specializate.

Acolo unde spatiul permite, in jurul supermarketurilor se dezvolta magazinele complementare si galeriile comerciale.

Modelul este adaptat cerintelor zonei ca numar de magazine, ca dimensiuni ale magazinelor si ca oferta de produse. Plasamentele in spatii comerciale pot aduce investitorilor o crestere constanta a valorii imobilelor de peste 20% pe an, potrivit companiilor din piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels