Profesii

Tot mai multi manageri romani isi platesc singuri EMBA-ul

Tot mai multi manageri romani isi platesc singuri EMBA-ul

Marcel Duhaneanu, rectorul Scolii Postuniversitare de Afaceri Romano-Americane Asebuss

01.10.2007, 01:16 62

Daca pana in urma cu cativa ani companiile erau cele care suportau costurile unui program de Executive MBA pentru angajatii lor, tot mai multi manageri romani aleg sa renunte la sprijinul financiar al organizatiilor in care lucreaza. Explicatia este simpla: in acest fel isi cumpara independenta.
"In momentul in care compania decide sa plateasca un program de administrare a afacerilor pentru unul dintre angajatii sai, ea stabileste si niste reguli. Te 'leaga de glie' pentru cinci ani, spre exemplu", spune Marcel Duhaneanu, rectorul Scolii Postuniversitare de Afaceri Romano-Americane Asebuss.
Astfel, managerul care beneficiaza de un astfel de avantaj trebuie sa ramana sa lucreze in organizatia care a investit in el, pentru a valorifica acolo cunostintele dobandite in urma unui program de Executive MBA. Desi implicarea intr-un astfel de proiect in tara presupune costuri deloc neglijabile, care pot depasi 20.000 de euro, managerii romani aleg sa faca eforturi pentru a-si pastra independenta.
De pilda, cat priveste cursantii programului de Executive MBA oferit de Asebuss, de la lansarea acestuia pe piata locala, in 1993, si pana in prezent, ponderea celor sprijiniti financiar de catre companiile angajatoare a scazut de la 90% la 70%. Astfel, o treime dintre managerii implicati in programele de Executive MBA platesc ei insisi pentru programul al carui cost ajunge la 18.000 de euro pentru cei doi ani de studiu.
In Statele Unite, situatia este diferita. Doar o treime dintre programe sunt platite de catre angajatori, in timp ce aproape 70% dintre acestea sunt platite integral sau partial de catre angajati.
"Este cea mai buna dovada ca angajatii americani investesc in ei", spune Mike Salvador, director al programului de EMBA Kennesaw State University, institutie partenera a Asebuss.
Desi, potrivit datelor Asebuss, doar 30% dintre managerii romani platesc pentru studii de acest fel, acest procent este in crestere. "Romania este inca pe trendul invers din acest punct de vedere, in sensul ca cea mai mare parte a celor care decid sa urmeze un program de Executive MBA sunt, in continuare, finantati de catre companiile in care lucreaza, dar acest lucru incepe sa se schimbe si la noi", adauga Bianca Ioan, marketing director al programului de EMBA Asebuss. Unul dintre cele mai importante avantaje pentru un program de Executive MBA este adaptarea continua la cerintele pietei. "Este nevoie de manageri care sa inteleaga schimbarile prin care trece piata si sa se poata adapta rapid la acestea", precizeaza Duhaneanu, care spune ca absolventii pe care i-a livrat institutia pe care o conduce pe piata, in numar de 840, reprezinta jumatate din numarul total de absolventi de EMBA din Romania.
Ce vor companiile de la un program de Executive MBA? "Organizatiile isi doresc pentru oamenii lor o educatie globala, o abordare interdisciplinara a educatiei, bazata pe studii de caz si, nu in ultimul rand, aplicarea in practica a cunostintelor teoretice", spune Duhaneanu, care adauga ca aproximativ 25% din programul oferit de Asebuss este reprezentat de componenta globala.
Dimensiunea internationala a programului Asebuss se sprijina pe "saptamanile rezidentiale", in care echipe de studenti romani colaboreaza foarte strans cu cele formate din cursanti de la Executive MBA-ul de la Kennesaw State University, in cadrul unui exercitiu de tipul "Europa versus America".
"Exista patru saptamani rezidentiale. In primele doua, care sunt programate in luna septembrie a primului an de curs si in luna mai a celui de-al doilea, studentii lucreaza la dezvoltarea abilitatilor de prezentare, a leadership-ului, cu focus pe negociere, strategie si gandire analitica. In a treia saptamana rezidentiala incepe proiectul international, cu vizita studentilor americani in Romania. Atunci se pun bazele unui proiect la care vor lucra timp de sapte luni echipe mixte romano-americane. A patra saptamana de acest fel, care are loc in cel de-al doilea an de studiu, cursantii romani merg la Atlanta", explica Marcel Duhaneanu.
Rezultatul? La final, cele 16 grupe mixte sunt pregatite pentru lucrul in multinationale. Iar experienta este interesanta pentru ambele categorii de studenti. "In Romania lucrurile se schimba cu o viteza ametitoare, iar experienta cunoasterii unei economii in tranzitie este excelenta pentru studentii americani", spune Mike Salvador. Potrivit acestuia, in prezent exista aproximativ 300 de programe de Executive MBA in lume, in 25 de tari.
Si intrucat lucrul in echipa este o practica putin cunoscuta in Romania, programele de administrare a afacerilor trebuie sa-si propuna nu sa incurajeze competitia individuala intre cursanti, ci competitia intre echipe.
Prin comparatie cu managerii americani, romanii sunt mai inventivi si mai spontani, in timp ce primii castiga la capitolul seriozitate si disciplina. Marcel Duhaneanu crede ca acest fapt este o consecinta a diferentelor dintre cele doua economii. "In Romania se intampla mereu lucruri, traversam inca o perioada de tranzitie, iar managerii de aici se confrunta cu provocari in fiecare zi. In statele Unite situatia este mult mai asezata", afirma el. "Daca intr-o clasa de 50 de cursanti fiecare are o experienta medie de cinci ani in management, rezulta o experienta de 250 de ani. Experienta pe care nu o poti gasi in nicio carte", adauga Bianca Ioan, director de marketing al programului.
Cat priveste interdisciplinaritatea unui program de administrare a afacerilor, rectorul Asebuss afirma ca este practic imposibil sa ai un director de marketing foarte bun daca acesta nu intelege finantele, si invers. Cat priveste deosebirile intre un MBA si un Executive MBA, pentru acesta din urma exista la momentul acceptarii in program o bariera de experienta manageriala de
3-5 ani.
"EMBA-ul nu se adreseaza celor care cauta un loc de munca, ci celor care angajeaza, managerilor", spune Duhaneanu.
Cursantii care intra in programul Asebuss sunt, in cea mai mare parte middle manageri, foarte specializati pe un anumit domeniu. La finalul celor doi ani ei trebuie sa aiba o viziune de ansamblu asupra companiei in care lucreaza si asupra businessului. "Middle managerii, desi nu sunt in centrul ierarhiei, sunt cei aflati in centrul actiunii. Ei sunt responsabili de implementarea deciziilor luate la nivel de board, ei fac lucrurile sa se intample", spune Duhaneanu.
Asebuss activeaza pe piata de formare de business de 14 ani. Publicul-tinta al programului Asebuss sunt managerii care cunosc limba engleza, care sunt factori-cheie de decizie in organizatii, si care la finalul EMBA-ului sa fie capabili sa negocieze cu investitorii straini si sa se implice intr-o maniera transversala in companiile din care fac parte.
Programul de Executive MBA al Kennesaw State University este unul dintre cele mai mari de acest fel din SUA si costa aproximativ 45.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO