Profesii

SAR nu renunta la ideea cotei unice

24.05.2004, 00:00 34

Societatea Academica Romana (SAR) si Romania Think Tank (RTT) continua sa sustina introducerea unei cote unice de impozitare de 15% pentru veniturile persoanelor fizice, considerand ca un astfel de sistem este mai simplu de administrat si mai eficent din punct de vedere al colectarii.


"Actualul sistem de impozitare progresiva dezavantajeaza in mod special persoanele cu salarii brute de 15-20 de milioane de lei, care sunt peste media din Romania, dar din care nu te poti imbogati. Nu acestia sunt bogatasii Romaniei", a declarat directorul executiv al SAR, Sorin Ionita.


El a apreciat ca regimul de impozitare utilizat in prezent descurajeaza munca si determina persoanele cu venituri mari sa isi declare veniturile sub alte forme, cum ar fi dividendele, pentru care impozitul este de 5%.


"In numele echitatii sociale, noi taxam salariile mici. Sistemul actual e profund inechitabil si e paradoxal ca e privit ca reprezentand echitatea sociala. Datele arata ca romanii se adapteaza sistemului cu rapiditate: proportia salariilor mari scade, iar a celor mici creste de la an la an. In plus, statul are tot mai putin de luat si tot mai mult de dat inapoi la globalizare", a afirmat Ionita.


SAR spune ca din ultimele doua exercitii incheiate se vede ca proportia salariilor mici a urcat, iar a celor medii-mari a scazut, in perioada de crestere economica, deci e foarte probabil ca o parte din venituri au apucat-o pe alta apucat-o pe alta cale.


"Oamenii invata si se adapteaza rapid la sistem, astfel incat statul are tot mai putin de adunat de la contribuabili in urma procedurii de globalizare si tot mai mult de dat inapoi. In 2002 a avut - de fapt inca are, pentru ca procesul nu s-a incheiat - de returnat contribuabililor 700 de miliarde de lei in valoare neta, in urma aplicarii unui sistem ale carui costuri administrative de functionare sunt estimate la inca 800 de miliarde de lei. In total cam 1.500 de miliarde de lei, aproximativ suma distribuita tuturor judetelor din Fondul Special al Drumurilor", se arata in raportul SAR intitulat "Impozitul cu cota unica: Nu doar eficient, ci si mai echitabil social". Analistii SAR spun ca aceste cheltuieli puteau lipsi cu totul in cazul adoptarii cotei unice. "In 2003 costurile totale probabil vor creste pentru ca sunt estimati cam 3,5 milioane de contribuabili cu obligatii declarative, fata de 2,9 milioane in 2002, iar migratia catre forme alternative de castig continua", se mai arata in raport.


Insa in timp ce apasa foarte tare pe un numar mic de salarii medii si mari, sistemul de impozitare al veniturilor sub-exploateaza alte surse. "Este ciudat ca se ignora cu atata nonsalanta o discrepanta evidenta de sarcina fiscala, violandu-se principiul echitatii orizontale: anume, ca la aceeasi suma trebuie sa se plateasca acelasi impozit, indiferent de sursa venitului. La o asemenea structura de stimulente, nu e de mirare ca forta de munca se topeste de la un an la altul. Iar preocuparea obsesiva de a impozita cu procente mari salariile peste medie, din motive de echitate sociala, aduce a ipocrizie", spune SAR.


Ddirectorul executiv al SAR, Sorin Ionita, a mai apreciat ca intentia autoritatilor de a reduce numarul transelor de impozitare de la cinci la trei nu va avea un efet semnificativ, intrucat nu vor fi reduse costurile, iar sistemul va ramane la fel de complicat din punct de vedere administrativ.


La randul sau, Patrick Leonard, tax partner la KPMG Romania, a afirmat ca nivelul impozitarii salariilor este prea ridicat in Romania.


"Daca un angajat are un salariu brut de 1.000 de dolari pe luna, el primeste un salariu net de 580 de dolari, iar costul total pentru firma este de 1.300 de dolari. Sarcina fiscala efectiva este mult prea mare", a spus Leonard.


De asemenea, Gabriel Biris, avocat la firma Harmann Hemmelrath, sustine ca nivelul maxim de impozitare, de 40%, nu este ridicat comparativ cu alte tari, insa el se aplica incepand de la salarii relativ mici, de 300 de euro. In acelasi timp, contributiile sociale ridicate determina multi contribuabili sa evite plata taxelor. Biris a mentionat ca introducerea unei cote unice de 13% in Rusia a atras dublarea sumelor colectate la buget. In plus, in Slovacia, unde a fost introdusa la inceputul acestui an o cota unica de 19% pentru impozitarea veniturilor persoanelor fizice, a profiturilor companiilor si la TVA, investitiile straine directe au crescut semnificativ.


Raportul SAR apreciaza ca anul 2003, cand incasarile la bugetul de stat au fost peste a steptari, ar fi fost un an bun pentru a proceda la o reforma fiscala de structura.


"S-a pierdut astfel (inca ) o ocazie ca Romania sa fie pe valul reformelor. In momentul de fata se poarta discutii serioase in Polonia si Bulgaria pe tema cotei unice, fiind posibil ca si ei sa faca pasul inaintea noastra . SAR deplange inca o data lipsa de curaj politic si viteza de invatare scazuta a inaltilor factori de decizie romani, care au amanat o decizie importanta cu cel putin doi ani. Se repeta astfel drama Romaniei din decada '90: ezitari colorate ideologic au facut sa fim mereu in ariergarda reformelor si nu in fruntea lor, adoptand printre ultimii, tras-impins si cu cativa ani intarziere acelea si masuri ca si ceilalti, dar intr-un moment in care acestea nu mai produceau nici un avantaj comparativ", se mai arata in raport.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO