Profesii

Provocarea recruiterilor: joburi pentru care se primesc zero aplicatii

Provocarea recruiterilor: joburi pentru care se primesc zero aplicatii

Click pentru imaginea intreaga

02.07.2007, 22:35 40

Intr-o piata profund afectata de criza fortei de munca, joburile de nisa sau cele de top management sunt cu atat mai greu de gasit. Practic, pentru pozitii foarte specializate, angajatorii joaca intr-o o piata restransa si inchisa
Madalina Popescu, general manager al Pluri Consultants, companie de consultanta in resurse umane care are si activitati de recrutare, da cateva exemple de posturi pentru care procesul de recrutare a durat pana la opt saptamani: director comercial national pentru o companie internationala ce activeaza in piata metalului, project manager pentru un dezvoltator de proiecte in real estate, director financiar pentru un dezvoltator de proiecte rezidentiale, generalist resurse umane pentru o companie din piata auto sau ingineri de radiocomunicatii.
"Toate sunt cazuri de proiecte care au durat sau inca mai dureaza mult prea mult din mai multe motive, dintre care principalul il reprezinta lipsa candidatilor de valoare. Exista desigur si vina acelor angajatori care inca mai cred ca nu e nevoie sa se grabeasca pe proiectele de recrutare pentru ca se gandesc ca persoanele care vor sa candideze sunt dispuse sa ii astepte pana programeaza toate interviurile de angajare", explica Popescu. Inflexibilitatea candidatilor la relocare reprezinta o alta bataie de cap pentru recruiteri. Pe langa faptul ca sunt greu de gasit, multi dintre candidati refuza sa paraseasca zone in care locuiesc si acest lucru este valabil in general in zone ca Ardeal, Banat sau Moldova. "Dar si in Bucuresti, distanta este un criteriu de luat in calcul de catre candidati, care evita distantele mari chiar si in oras, datorita timpilor exagerat de mari de deplasare", mai spune Popescu.
Ce e de facut? Se pare ca head-hunting-ul ramane raspunsul care acopera cele mai multe intrebari. Exista companii care exclud din start folosirea metodelor clasice pentru recrutarea pozitiilor de top management. Spre exemplu, compania Total Business Solutions, care ofera servicii de recrutare si consultanta de personal, nu publica niciodata anunt in ziar pentru o pozitie de director general. "Astfel de pozitii se pot gasi prin head-hunting si networking. Numai in cazul in care firma client doreste prin acest anunt sa isi faca publicitate este acceptata aceasta varianta", explica Daniela Necefor, managing partner la Total Business Solutions. Ea precizeaza ca pentru pozitiile de top management nu se primesc mai niciodata aplicatii in urma anunturilor ce apar in mediile traditionale.
Si consultantii firmei de recrutare Lugera & Makler sustin ca pentru pozitiile de top management metodele clasice de recrutare nu dau rezultat. "In cazul pozitiilor specializate, in domenii precum IT, financiar sau chiar recrutare, nu se primesc aplicatii in urma anunturilor din mediile traditionale, iar candidatii sunt recrutati prin metode precum head-hunting-ul sau networking-ul", explica Claudia Lungu, managing consultant in cadrul Lugera & Makler. Ea adauga ca posturile specializate precum cele de C# (C Sharp) sau R&D Software Engineer nu sunt accesate prin intermediul canalelor de recrutare traditionale.
Pentru posturile de specialisti este foarte important sa utilizezi modalitatile adecvate de recrutare, reviste specializate sau site-uri specializate, spun specialistii. "Uneori nici acest lucru nu ajuta foarte mult si atunci trebuie sa abordezi in mod direct potentialii candidati", subliniaza Lungu.
Mai mult, pentru pozitiile de top-management, afirma Lungu, "exista deja o 'lege nescrisa', conform careia trebuie sa contactezi direct candidatii si nu sa astepti sa aplice ei pentru postul respectiv.
Candidatii se simt bine daca sunt 'vanati' si acest lucru reprezinta si o confirmare a faptului ca sunt cunoscuti in piata".
Cu toate ca anunturile in ziar se dau in general pentru toate nivelurile de posturi, raspunsul cel mai bun il au cele pentru pozitii de entry level si middle management. "Daca presa scrisa in care apar anunturile este bine targetata ca profil de business: reviste financiare, de IT sau constructii, de exemplul, atunci raspunsul este foarte bun. In cazul in care acestea sunt date aleator, fara sa se tina cont de industrie si nivelul pozitiei, raspunsul va fi foarte slab", explica Necefor de la TBS.
In consecinta, pentru ca rezultatul sa fie bun, trebuie facuta combinatia optima intre industria pentru care se cauta candidati, nivelul postului si tipul de instrument folosit.
De obicei, pe site-urile de cariere sunt publicate anunturile de entry-level sau specialisti. "De cele mai multe ori exista un numar mare de aplicatii, dar se poate intampla ca cererea de o anumita categorie sa fie mare la un anumit moment, iar numarul de aplicanti sa fie redus. De pilda, daca exista 10 posturi de assistant manager publicitate in acelasi timp, numarul de aplicanti va fi mai mic", spune Lungu, care adauga ca in urma publicitatii in ziare, in special pentru pozitii dificile de specialisti sau pentru posturi de middle-management si top management aplicatiile primite sunt destul de putine.
Pe de alta parte, in cazul muncitorilor necalificati, al lacatusilor, sudorilor nu se utilizeaza internetul in vederea recrutarii, deoarece persoanele respective nu folosesc acest canal de comunicare.
In ceea ce priveste apelarea la mediul televizat pentru gasirea candidatilor, firmele de recrutare sunt inca reticente in acest sens.
"Nu credem in acest moment ca anuntul prin televiziune ar fi cel mai bun, nici din punctul de vedere al firmei de executive search si recrutare si nici pentru firma client. Cred ca aceasta metoda ar arata un pic de disperare, ar arata neputinta acestora de a ocupa respectivele posturi. Sunt multe alte metode tacite prin care sa se completeze proiectele, acestea fiind confidentiale si cu rezultate mai bune", este de parere Necefor.
Pe de alta parte, reprezentantii Lugera & Makler precizeaza ca au existat proiecte in cazul carora s-a optat si pentru publicitate TV sau radio, iar rezultatele au fost foarte bune.
Dar publicitatea TV presupune costuri crescute in comparatie cu publicitatea in alte medii si este utila doar pentru proiectele de o amploare mare, cu un numar mare de pozitii disponibile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO