Profesii

Pachetele de beneficii, cel mai bun indicator al performantei

30.10.2006, 13:45 64

Managementul performantei este cea mai sanatoasa cale pentru a obtine rezultate intr-o organizatie, sunt de parere specialistii in resurse umane .
Pentru ca performanta si decizia angajatului de a ramane intr-o companie nu urmeaza intotdeauna doar recompensa materiala, de multe ori pastrarea celor mai buni angajati depinde de nivelul bonusurilor si al beneficiilor care le sunt oferite pe langa salariul de baza.
Loredana Ghituica, manager de resurse umane al Takata-Petri Romania, spune ca printre cele mai frecvente in pachetele de bonusuri si beneficii ale companiei sunt bonusurile de performanta, trainingurile si seminariile internationale, posibilitatea de promovare si conducere pe proiecte interna-tionale, bonusurile pentru idei care duc la cresterea productivitatii sau la economii si asistenta medicala gratuita. "Exista si bonusuri pentru obiective si fiecare manager are target-uri de performanta. De asemenea, incurajam financiar muncitorii sa vina cu idei noi", precizeaza Loredana Ghituica.
Directorul de resurse umane al Takata-Petri, producator de componente auto care numara aproximativ 3.600 de angajati, este de parere ca, pe anumite segmente, sistemul salarial din Romania urmeaza indeaproape tendinta din companiile occidentale, dar ca, in multe dintre cazuri, salariile mari nu sunt justificate.
"Concurenta din zona de vest a tarii este foarte ridicata. Cultura mai mo-derna, mai orientata spre business a fost un factor determinant in acest sens, iar adaptarea la modelele din multi-nationale a fost mai rapida si mai usoara. Ca o consecinta, somajul a sca-zut foarte mult. Din pacate, specialistii adevarati sunt foarte putini, iar acest fapt a generat o crestere artificiala a nivelului salarial", considera managerul de resurse umane al Takata-Petri.
Adriana Badescu, fost HR Manager la Siemens VDO, actualmente la A&C Consulting, spune ca piata salariala din Romania nu leaga performanta angajatului de recompensa materiala. Motivele sunt diverse, de la intrarea pe piata a unor angajatori care nu se informeaza anterior de piata salariala si pana la lipsa unei oferte consistente de specialisti. "Pentru a atrage angajatii cei mai buni apar uneori oferte salariale explozive si artificiale", spune Badescu.
Badescu spune ca numai in acest an a fost implementat un sistem de management al performantei in cadrul a patru multinationale din Timisoara.
"E cea mai sanatoasa cale spre rezultate performante", spune Adriana Badescu. O alta modalitate de fidelizare a angajatilor este posibilitatea de a deveni parteneri in cadrul companiei.
"E surprinzator ca exista oameni care nu-si doresc acest lucru. Asta si pentru ca in structura de conducere apar nu doar beneficii, ci si responsabilitati mai multe. Timpul alocat si stresul, ambele la cote mult mai inalte pentru un asociat, sunt doua elemente pe care unii vor probabil sa le evite", considera Stelian Marian, managing director la Synergon Consulting, com-panie cu o cifra de afaceri de 100.000 de euro.
Adriana Badescu spune ca in urma unor studii a rezultat ca bonusurile cele mai apreciate de catre angajatii sunt primele, bonurile de masa si asigurarile medicale. Directorul de resurse umane de la Astra Vagoane Arad, Marinela Vinesar, crede ca bonusurile financiare sunt cele mai apreciate. "Chiar si cele care la prima vedere ar putea parea relativ mici", spune Vinesar.
Lucratorii de la Astra Vagoane primesc, pe langa salariul de baza, bonuri de masa, sporuri pentru efort, concediu de odihna in raport cu vechimea, servicii medicale gratuite etc. In plus, Astra Vagoane ofera trei burse anuale de studiu, in valoare de 500 de euro fiecare, pentru copiii angajatilor. "Muncitorul simplu e mai interesat sa primeasca banii in mana. Iar la niveluri superioara exista bonus de performanta daca se ating indicatorii stabiliti. Bonusul maxim poate fi de 20% din salariul anual si e in stransa legatura cu performantele individuale ale angajatului, dar si cu cele ale companiei", a precizat Vinesar.
Programele de dezvoltare personala si profesionala sunt alte instrumente de fidelizare, mai ales acelea in care sunt alese destinatii in afara tarii, expatrierea fiind o modalitate de crestere a expertizei angajatului in domeniul respectiv.
Bonusurile au castigat in ultimii ani tot mai mult teren in structura salariala, valoarea celor variabile crescand cu 5% comparativ cu anul trecut si ajungand sa detina o pondere de 9% din pachetul salarial, potrivit studiului PayWell 2006, realizat de PricewaterhouseCoopers,
Ponderea salariului de baza s-a redus progresiv in ultimii ani, ajungand in prezent la 84%, in scadere cu 5% fata de anul trecut, si cu 6% mai mic decat in 2004, cand salariul de baza reprezenta 90% din pachetul salarial, potrivit Paywell.
La randul lor, bonusurile fixe au inregistrat si ele o crestere de 1% fata de anul trecut, cand ponderea lor era de 6% din pachet, valoare similara cu cea inregistrata cu un an inainte.
Beneficiile acordate tuturor angajatilor sunt pe o panta ascendenta, cea mai raspandita forma fiind cea a acordarii de tichete de masa. Pe locul doi se situeaza abonamentele la clinicile medicale private, urmate de asigurarile de viata, in timp ce abonamentele la sali de sport sunt forma de fidelizare cel mai putin practicata de catre angajatori, indica studiul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO