Profesii

Ovidiu Dîmbean-Creţa, rectorul ASEBUSS: Investiţia în inovaţie a fost prioritară pentru managerii şi antreprenorii români în 2023, însă incertitudinea generată de noul pachet de măsuri fiscale ar putea să mai taie din avânt în următorul an

Ovidiu Dîmbean-Creţa, rectorul ASEBUSS: Investiţia în...

Autor: Cristina Bellu

27.09.2023, 11:05 88

Majoritatea managerilor şi antreprenorilor din România devin tot mai curajoşi în ceea ce priveşte inovaţia în mediul de business, astfel că peste 70% dintre aceştia au decis să lanseze un produs, un serviciu sau un proces nou în organizaţia pe care o conduc în ultimul an, iar ca urmare a acestei decizii, în unele cazuri, creşterea vânzărilor a fost cu până la 25%, arată rezultatele sondajului ”Indicele de investiţii al ASEBUSS”, o cercetare trimestrială care oferă o imagine complexă asupra climatului investiţional din companiile din România.

”Investiţia în inovaţie a fost prioritară pentru managerii şi antreprenorii români în 2023, însă incertitudinea generată de noul pachet de măsuri fiscale ar putea să mai taie din acest avânt investiţional în următorul an ”, spune prof. Ovidiu Dîmbean-Creţa, rectorul ASEBUSS.

Pentru unii respondenţi investiţia în inovaţie nu a adus o creştere a vânzărilor până în prezent, însă a avut un impact pozitiv în îmbunătăţirea relaţiilor cu clienţii, în timp ce alţii au obţinut deja creşteri ale veniturilor cuprinse între 1 şi 25% ca urmare a noului produs sau serviciu dezvoltat.

Pe de altă parte, lipsa de finanţare pentru inovaţie, lipsa unor potenţiali clienţi pentru produsul sau serviciul respectiv, precum şi deficitul de personal calificat au fost factorii principali pentru care aproape o treime dintre respondenţii sondajului ASEBUSS au decis să nu facă investiţii în bunuri sau servicii noi în acest an.

Pachetul de măsuri care vizează unele creşteri de taxe şi creşterea costurilor fixe sunt principalii factori care ar putea reduce din bugetele de investiţii din anii următori, fiind menţionaţi de către aproximativ 60% dintre absolvenţi. De asemenea, deficitul de personal, creşterea dobânzilor bancare şi efectele războiului din Ucraina sunt alte motive care ar putea reduce din sumele alocate investiţiilor de către managerii şi antreprenorii respondenţi.

”Atunci când anticipează că ar putea urma perioade economice mai dificile, liderii din companiile din România îşi fac calculele şi sunt mult mai atenţi la riscuri. Iar acest lucru s-a observat încă răspunsurile la sondajul din trimestrul anterior, când planurile de noi angajări au fost îngheţate de către 44% dintre respondenţi, iar 18% au anunţat o reducere a personalului. Cel mai probabil, precauţia va fi cuvântul de ordine în bugetele de investiţii, cel puţin în următoarele 3 – 6 luni de acum încolo”, spune Ovidiu Dîmbean-Creţa.

Peste jumătate (56%) dintre managerii şi antreprenorii din România au majorat cheltuielile alocate investiţiilor în 2023 prin comparaţie cu anul anterior, arată datele sondajului.

Indicele de investiţii al ASEBUSS este, începând din acest an, un studiu trimestrial realizat în rândul absolvenţilor şi studenţilor şcolii de afaceri, pentru a arăta dinamica investiţiilor realizate de manageri şi de antreprenori şi pentru a oferi o imagine complexă asupra climatului investiţional din companiile din România. 

Sondajul a fost realizat în perioada 7  – 25 septembrie 2023 pe un eşantion de peste 100 de manageri şi antreprenori care au absolvit sau care studiază în prezent cursurile unui program de MBA oferit de şcoala de afaceri ASEBUSS.

Aceştia activează în toate sectoarele de activitate şi fac parte toate promoţiile ASEBUSS de absolvenţi şi studenţi (1993 - 2023). Cei mai mulţi dintre respondenţi (55%) lucrează într-o companie antreprenorială românească, în timp ce 34% ocupă roluri de conducere în multinaţionale.

 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO