Profesii

MBA-ul te invata sa pescuiesti, insa nu iti da si pestele

24.07.2006, 16:05 164

MBA, Master of Business Administration. Am inceput prin a "explica" acronimul, pentru ca una dintre cele mai frecvente intrebari ale unui candidat la un program MBA este ce specializare ofera programul. Probabil ca ar trebui sa incep de fapt prin a explica ce ofera un program MBA.
O gandire structurata, capacitatea de a privi o situatie in ansamblul ei, de la implicatiile pe resurse umane la modul in care se va reflecta o eventuala decizie in vanzarile de peste doi ani, cunostinte de micro si macroeconomie, marketing, financiar contabile, de management operational... Adica, acea imagine de ansamblu pe care nu o poti dobandi doar prin experienta, pentru ca ne-ar fi imposibil sa lucram o perioada de timp in fiecare din aceste domenii.
Programele MBA sunt concepute astfel incat sa aduca valoare acelor profesionisti care au deja o experienta relevanta, de macar trei ani, in domeniul lor de activitate. Cati dintre noi sunt insa dispusi sa se aplece din nou spre studiu? In general, un program intens de studiu si examinare genereaza o oarecare retinere din partea celor vizati, mai ales in cazul unui mediu de afaceri putin predictibil si in permanenta schimbare, cum este cel romanesc.
Si, de aici si dilema scolilor de business, care incearca sa "simta" cat mai bine piata si sa ofere produse cat mai apropiate de nevoile de business actuale. Daca la inceput Programele MBA ofereau varianta intensiva de training pentru un an, cu "scoatere din productie", in ultimii ani au aparut si variantele MBA pe 2 ani, in care cursantul poate lucra pe perioada cursurilor, iar implicarea in activitatile Scolii de Business se face serile si in week-end-uri.
Dar piata romaneasca merge si mai departe si isi doreste ca lucrurile sa se intample si mai rapid. Este adevarat ca ritmul pietei din Romania este mai alert decat cel din alte tinuturi vestice si ca este nevoie de manageri profesionisti acum, repede si nu alta data. Lasand la o parte faptul ca, oricat ar fi romanii de talentati, nu pot creste in 3 zile cat altii in 2 ani si, lasand la o parte si faptul ca oricat ar parea de simplu uneori, este nevoie si de cunostinte teoretice pentru a conduce o afacere, piata romaneasca de MBA incearca sa vina si de aceasta data cu o solutie. Programe punctuale, de cateva zile sau seminarii cu invitati speciali, "guru", cum se cheama ei mai nou, pe diverse domenii.
Acest tip de programe nu este si nici nu va putea fi vreodata asimilabil unui Master of Business Administration. Sunt programe de sine statatoare, pastile foarte concentrate de informatie, eficiente in masura in care sunt bine organizate, la fel ca in oricare alt domeniu, si care sunt excelente complementar. De exemplu, un specialist de resurse umane simte nevoia unor traininguri specializate si nu doreste sa treaca printr-un intreg program de MBA, ci doar sa isi aprofundeze cunostintele pe domeniul sau. In acest caz, vom cauta sa aducem un specialist international recunoscut pe resurse umane care sa ofere un training de cateva zile, foarte eficient pentru categoria de public caruia i se adreseaza. Astfel de programe pot fi oferite cu succes de scolile de business, sunt foarte eficiente si foarte atragatoare, pentru ca presupun un efort concentrat pe o perioada scurta de timp. Insa nu sunt MBA-uri.
Un MBA merita facut doar daca ai ajuns intr-un moment in cariera profesionala si in viata personala in care simti ca poti si vrei mai mult. Nevoia de MBA trebuie sa vina din interior si sa nu se opreasca doar la dorinta de a avea o diploma care sa insufleteasca CV-ul. Pentru multe pozitii de management o diploma MBA este un avantaj, dar nu si o conditie "sine qua non". MBA-ul te invata sa pescuiesti, nu iti da pestele. Ai un an sau doi ani la dispozitie, in functie de varianta aleasa, sa intri intr-o lume diferita, unde informatiile se succed cu rapiditate, in care interactionezi cu persoane cu pregatiri si experiente profesionale dintre cele mai diverse, in care vezi ca "si asa se poate" nu mai functioneaza.
Unii cursanti se asteapta sa primeasca codul secret al certitudinii succesului, se asteapta sa primeasca Raspunsul, si pe parcurs au surpriza sa descopere ca exista mai multe Raspunsuri cu R mare la aceeasi problema, ca dupa terminarea programului isi vor pune chiar si mai multe intrebari decat inainte si ca acum au dobandit intr-adevar un volum mare de cunostinte si si-au dezvoltat o serie de calitati, dar ca depinde numai de ei cum vor sti sa le foloseasca.
Tocmai din acest considerent, dar si din convingerea celor mai informati ca mai au intotdeauna lucruri de invatat, se va dezvolta pe viitor si in Romania o piata de Executive MBA, cu programe care se adreseaza exclusiv celor din top management. Acest tip de programe merge pe principiul schimbului de experienta. La sfarsitul zilei platesti pentru a participa la un astfel de program nu numai pentru ca vei interactiona cu un trainer experimentat, ci pentru ca vei avea ocazia sa te intalnesti si sa faci schimb de experienta cu oameni din cele mai variate domenii, de calibrul tau, care au trecut prin experiente deosebite si de la care ai ce sa inveti, cu care poti face un schimb de idei fructuos. In acest caz trainerul are rol de facilitator si talentul de a cataliza discutiile. In astfel de situatii, desi programele sunt concentrate ca timp, vorbim tot despre MBA, un MBA la un cu totul alt nivel. Pana acum aceste programe nu au fost posibile la noi, din simplul motiv ca nu exista acea masa critica de top manageri cu experienta care sa justifice existenta unui astfel de program. Acum putem vorbi de un public tinta pentru programe de EMBA, care cauta oportunitatile pe care le poate genera o astfel de expunere.
Scolile de business vor continua sa se dezvolte, atat ca business, cat si ca portofoliu de programe, insa rezultatul, eficienta aplicarii celor invatate, va depinde intotdeauna de absolventi si de modul in care acestia vor sti sa se impuna si sa lupte, zi de zi, pentru ideile si solutiile in care cred. Cred ca vom putea discuta despre efectele pe care le produce o generatie de absolventi ai unui program MBA abia peste cativa ani, cand si piata de resurse umane se va mai aseza, cand se vor trasa paliere mai clare de salarizare pe fiecare segment de piata in parte si cand deja foarte multi mid si top manageri vor avea un MBA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO