Profesii

MBA: master in afaceri si cateva lectii de viata

MBA: master in afaceri si cateva lectii de viata

Click pentru imaginea marita

19.03.2007, 22:56 91

Andrei Iliescu, key account manager la o firma de leasing, crede ca, in primul rand, un MBA te ajuta sa iti completezi informatiile legate de munca pentru a deveni mai eficient. "Capeti o viziune mai larga asupra companiei in care lucrezi si te dezvolti complet si ca persoana. Vreau sa fac un MBA in limba engleza, dar intr-o tara in care am prieteni sau rude", spune Iliescu, care adauga ca spera sa devina sales manager dupa ce va termina programul.
Inainte de a alege un MBA este bine sa ai in vedere elemente din cele mai practice, tara in care se tine, unde se dau examenele, ce carti trebuie sa iti cumperi, care sunt deadline-urile de predare a lucrarilor sau ce se intampla daca "pici" unul din examene. In plus trebuie sa alegi MBA-ul in functie de personalitatea ta si de domeniul in care ai experienta.
Este important sa alegi metodele de invatare care ti se potrivesc si sa te hotarasti cati ani esti dispus sa stai fara sa castigi bani: un an, doi sau trei. "Practic timpul pe care il acorzi invatarii nu este pierdut, ideea este ca trebuie sa vezi aceasta ca pe o investitie care se va amortiza in timp," spune Cristina Dumitrescu, care a absolvit un MBA la Manchester Business School in Marea Britanie.
Christoph Jungfleisch, MBA Marketing la ESMT European School of Management and Tehnology din Germania, spune ca "aceia care vor sa se inscrie la un MBA trebuie sa aiba cel putin trei ani de experienta, testul TEOFL sau un alt test international de limba. Candidatii trebuie sa aiba si rezultate academice foarte bune. "Acesta este un fel de filtru de selectie prin care ne asiguram ca studentii vor reusi sa duca la capat cei trei ani de studiu", completeaza Jungfleisch.
Unele dintre cele mai prestigioase scoli internationale de business si-au prezentat saptamana trecuta oferta de MBA-uri la Bucuresti in cadrul World MBA Tour, cel mai mare program international de targuri de informare de scoli de afaceri, oferind burse in valoare totala de peste
2 milioane de euro.
City College din Grecia, care este afiliata University of Sheffield, tine de doi ani cursuri de executive MBA si in Bucuresti. Leslie Szamosi, senior lecturer si executive MBA academic director programe de executive MBA, povesteste ca anul trecut la programul de MBA desfasurat in Bucuresti s-au inscris 80 de participanti impartiti in doua grupe. Programul consta in 24 de luni de studiu care se desfasoara in week-end, in mai multe locatii, alternativ: o data pe luna in Bucuresti, doua week-end-uri in Marea Britanie si doua in Grecia. Selectia se face in urma completarii unui formular de inscriere in functie de care candidatii sunt chemati la un interviu direct. Pretul intregului program este de 13.800 de euro.
Szamosi spune ca timp de doi ani universitatea a lucrat cu 400 de studenti. "Din cate stim noi, suntem cel mai mare centru din sud-estul Europei. Studentii au varsta medie cuprinsa intre 30 si 35 de ani, cu 4-5 "experienta de lucru", precizeaza acesta. Printre cerintele de baza se numara si un certificat de absolvire TEOFL sau IELTS ori diploma unei facultati de limbi straine. Oferta de cursuri a universitatii: marketing, resurse umane si management.
Daniela Skanova, unul dintre organizatorii targului World MBA Tour, spune ca acum cinci ani principalele motive pentru care oamenii alegeau sa faca un MBA erau faptul ca acestia voiau sa paraseasca tara si sa castige mai multi bani. "Acum oamenii, de asemenea, isi doresc sa aiba o cariera internationala, dar sunt mai mult interesati de dezvoltarea unei retele internationale de cunostinte din culturi diferite. Faptul ca pot castiga salarii mai mari a trecut deja pe al treilea loc", a afirmat Skanova.
Cristina Dumitrescu apreciaza ca un MBA iti ofera o expunere internationala foarte importanta si te ajuta sa relationezi cu alumni si cu profesorii. "Totodata iti imbunatatesti backgroundul profesional, dar si pe cel personal", spune ea.
Pe de alta parte, Szamosi este de parere ca romanii sunt influentati in primul rand de integrarea in UE si vor mai ales sa capete cunostintele cu care sa poata concura pe piata europeana. "Au nevoie de un background foarte solid pentru a se adapta cerintelor internationale. Un aspect motivant este si venirea multinationalelor in Romania", este de parere el.
"Faptul ca am venit in Romania nu tine doar de marketing, ci mai ales pentru ca companiile germane au nevoie de candidati bine pregatiti profesional", explica si Jungfleisch de la universitatea ESMT din Germania.
Cand alegi un MBA trebuie sa fi constient de ceea ce vrei si care sunt aspiratiile tale. "Sunt importante si continutul MBA-ului care trebuie sa se muleze in functie de CV-ul tau si de domeniul in care ai lucrat. Trebuie sa iei in considerare durata, locatia, costurile si profilul clasei pe care o alegi. Este recomandat sa afli ce fel de companii vin si recruteaza din cadrul absolventilor unui astfel de program", spune Jungfleisch.
Iar consultarile cu cei care au absolvit deja un MBA se pot dovedi extrem de folositoare. "Este bine sa vorbesti inainte cu cei care au terminat un MBA pentru ca ei sunt singurii care iti vor prezenta o evaluare onesta fata de oamenii de marketing, care iti vor spune in general numai partile bune", este de parere Szamosi. Pe de alta parte, Dumitrescu ii sfatuieste pe cei care vor sa aleaga un MBA: "Compara parerile a doi alumni, intelege experienta lor si alege ce ti se potriveste mai bine".
Daniela Skacanova completeaza: "In functie de specializarea ta, afla care sunt companiile care recruteaza din campus si afla ce fac ceilalti alumni, unde lucreaza sau ce evolutie au avut dupa ce au terminat MBA-ul. Daca vrei sa-ti deschizi propria afacere afla cati alumni si-au deschis propria afacere".
Aplicatiile trebuie pregatite din timp, intrucat criteriile de baza in functie de care sunt alese formularele de inscriere sunt exprimarea si scrierea corecta. "Unii candidati completeaza formularul cu o zi inainte de inscriere si asta se vede in greselile minore pe care le fac", explica Szamosi. "Suntem constienti ca 99% dintre candidati nu sunt vorbitori nativi de limba engleza, dar sfatul nostru este sa verifici de mai multe ori lucrarea inainte de a o trimite pentru ca o greseala de exprimare te poate incadra direct intr-o categorie sau alta", adauga el.
Foarte important pentru candidati este sa sublinieze de ce vor sa aplice la un anumit MBA si de ce au ales o anumita scoala. "In eseul pe care il trimiti nu trebuie sa pretinzi ca esti altcineva pentru ca intervievatorul isi va da seama cand te va vedea fata in fata", considera Jungfleisch.
Un alt element important inainte de a incepe demersurile pentru un MBA este stabilirea unui contact psihologic cu programul, pentru a reusi echilibrarea vietii personale cu cea profesionala.
"Ideea este sa inveti sa te manageriezi in primul rand pe tine si sa iti asumi responsabilitatea", sunt de parere absolventii de MBA.
Printre universitatile prezente la targ, se numara si Amsterdam Business School, care are a avut anul trecut 30 de studenti de 20 de nationalitati diferite. Programul full time costa 25.000 de euro pentru un an si exista patru specializari: antreprenoriat, real estate, corporate social responsibility si finante. Plus un program de leadership care sa ajute angajatii sa se dezvolte personal, sa invete sa faca prezentari si sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare.
Costurile pentru un MBA la Hague University, tot din Olanda, sunt mai reduse si anume 16.000 de euro pe an. Pachetul include carti, materiale, cursuri, iar pentru cei care nu au terminat o facultate exista o perioada pregatitoare care dureaza sase saptamani.
Foarte multi romani aleg sa faca un MBA in strainatate. Oliver Olson, MBA programme developer la CEU Business School, spune ca anul trecut a lucrat cu 15 studenti romani, iar anul acesta cu 20. La intrebarea de ce aleg romanii sa faca un MBA in Ungaria, Olson raspunde simplu: "Profesorii nu sunt romani". El este de parere ca profesorii romani sunt foarte inteligenti, insa sistemul de invatamant nu este facut in asa fel incat sa permita o asimilare complexa a informatiilor. Costul programului MBA de la CEU este de 14.300 de dolari.
Olson explica insa ca "MBA-ul nu este o garantie a succesului, este doar un instrument dintr-o trusa intreaga prin care ajungi sa te dezvolti complet din punct de vedere profesional".
Cosmin Mizor, consultant in domeniul fiscal, vrea sa se inscrie in toamna la un MBA in Europa la IESE sau Stantford si spera ca dupa absolvire salariul lui se va tripla. Terminarea unui MBA nu inseamna o schimbare radicala in cariera fiecaruia. Cristina Dumitrescu, alumni la Manchester Business School, spune: "Nu te astepta ca a doua zi dupa ce ai terminat programul sa fi invadat de mailuri si telefoane de la angajatori. De obicei, norocosii au parte de schimbari in cariera in primele 3-6 luni, dar daca nici in doi ani nu vezi niciun rezultat, atunci trebuie sa regandesti posibilitatile tale impreuna cu un consilier de cariera si sa inveti sa te revinzi efectiv".
Una din universitatile care au in portofoliu MBA-uri cu profil artistic este Mi Politecnico din Milano. Universitatea se diferentiaza de restul programelor de MBA prin faptul ca ofera programe de design management foarte specifice care se preteaza persoanelor ce activeaza in domeniul arhitecturii sau al modei. Pretul unui astfel de program ajunge la 25.000 de euro pe an. Banii pot fi platiti in proportie de 25%-50% printr-un program de burse sau in urma achizitionarii unui credit in proportie de 80%.
Companiile din Romania pun accent din ce in ce mai mult pe MBA-uri. Sabine Zellenberg, MBA Program Manager la WU Executive Academy la University of Economics and Business Administration din Viena, spune ca anul trecut in Romania s-a desfasurat un program de executive MBA sponsorizat de Erste Bank si Petrom. "Din cei 400 de aplicanti 80 au fost alesi. Costurile de 35.000 de euro pentru fiecare persoana au fost achitate de catre cele doua companii".
In ceea ce priveste nationalitatea celor care urmeaza cursurile unui MBA, acestea sunt, in general, frecventate de asiatici. Wim Van Driessen, admissions officer la University of Antwerp Management School, spune ca, pe langa belgieni, majoritatea studentilor, aproximativ 70%, vin din China si din restul Asiei. "Principalele domenii in care activeaza studentii sunt cel al serviciilor, cel financiar si din companiile de consultanta". El precizeaza ca numarul studentilor pentru acest an a crescut cu 100% fata de anul anterior.

World MBA Tour, la Bucuresti

Printre institutiile americane prezente la Bucuresti in cadrul World MBA Tour se numara Wharton, Tuck, Georgetown, Columbia sau Chicago, iar dintre cele europene: Manchester Business School, Warwick, IESE, Instituto de Empresa, INSEAD.
Cuantumul burselor oferite potentialilor candidati variaza de la cateva mii de euro pana la peste 50.000 de euro, in functie de domeniu sau de scoala de business, valoarea totala depasind
2 milioane de euro.
Potrivit unui studiu al QS Top MBA, 97% dintre potentialii studenti ai unui MBA aleg bursele ca sursa preferata de finantare.
"In fiecare an, fonduri de milioane de dolari pentru MBA-uri raman necheltuite, de cele mai multe ori fonduri ale agentiilor guvernamentale care nu au bugete de marketing pentru a-si promova programele. Aplicantii trebuie sa caute ei insisi aceste burse", spune Rose Martinelli, decan la Chicago GSB, SUA.
Desi este pentru prima data in Romania, targul a facut turul international de treisprezece ori pana acum. QS World MBA Tour este organizat de Quacquarelli Symonds (QS) si este cel mai mare program de recrutare si informare pentru cei interesati sa aplice la scoli de afaceri. In 2006, peste 70.000 de potential aplicanti au vizitat 64 de evenimente organizate in 35 de tari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO