Profesii

Match pentru candidati pe piata fortei de munca

12.02.2007, 15:28 18

Diferentele semnificative intre asteptarile angajatorilor si cele ale candidatilor vor actiona in acest an ca factor de presiune pe piata fortei de munca, transformand gasirea angajatului potrivit pentru un anumit job intr-o adevarata provocare.
Un studiu realizat pe un esantion format din 700 de angajatori si 1.000 de candidati aflati in cautarea unui job, condus de firma de recrutare Angela Mortimer, a relevat ca opt din zece companii europene au intampinat dificultati in timpul proceselor de recrutare derulate anul trecut. Astfel, lupta pentru angajatii cei mai potriviti a fost cu mult mai viscerala decat in 2005, procesele de recrutare fiind mai dificile, mai indelugate si mai costisitoare.
Angajatorii europeni s-au aflat in 2006 in fata unei situatii extrem de dificile, cei mai multi declarand ca anul trecut procesele de recrutare au fost "o adevarata provocare". Astfel, 97% dintre companiile din Bruxelles si 85% dintre cele pariziene s-au plans de problemele pe care le-au intampinat in cursul anului trecut pe piata fortei de munca.
Aproape o treime dintre companiile angajatoare au declarat ca numarul candidatilor care se isi retrag aplicatiile in timpul recrutarii este in crestere, in timp ce un sfert dintre ei spun ca tot mai multi candidati refuza joburile care le sunt oferite.
Pe de alta parte, patru din zece angajatori au declarat ca majoritatea celor aflati in cautarea unui job au ridicat nivelul solicitarilor financiare. In consecinta, jumatate dintre angajatori au fost "nevoiti" sa plateasca salarii peste bugetate pentru a se asigura ca gasesc candidatii potriviti.
Pe de alta parte, studiul a relevat ca, in 2006, costul unei angajari a crescut cu aproximativ 40% comparativ cu anul precedent.
"In 2006, angajatorii s-au aflat in fata unui proces de recrutare mai dificil si mai scump. O data cu cresterea numarului de joburi vacante, competitia pentru recrutarea celor mai buni candidati este foarte dura", a declarat Ashley Williams, reprezentanta companiei Angela Mortimer.
Insa daca lucrurile au parut grave pentru angajatori in 2006, estimarile pentru anul acesta sunt si mai pesimiste.
In afara de faptul ca toate semnele indica faptul ca potentialii candidati sunt tot mai increzatori si mai fermi in ceea ce priveste valoarea lor, dar studiul a relevat diferente semnificative intre ceea ce ofera businessul la nivel de joburi si ceea ce cauta candidatii, principalele referiri fiind trainingul si dezvoltarea, recompensele financiare si perioadele de concediu.
De exemplu, in timp ce sase din zece angajatori pretind ca pozitionarea lor ca lider de piata este punctul maxim de atractie pentru candidati, doar 30% dintre acestia din urma sunt de parere ca acest factor le-ar influenta semnificativ decizia de a se angaja sau nu la compania respectiva.
Dezvoltarea si trainingul profesional constituie o alta tema de controversa. Desi 70% dintre potentialii angajati au plasat avansarea in cariera in topul celor trei motive pentru care si-ar schimba jobul, doar patru din zece companii cred ca posibilitatile de dezvoltare profesionala a angajatilor constituie un punct asupra caruia ar trebui sa se insiste.
Neintelegerile apar si in cazul bonusurilor, valorizate de catre angajati, dar practic ignorate de catre companii, in conditiile in care doar 13% dintre organizatiile chestionate au o schema de bonusare coerenta.
Desi peste 80% dintre cei aflati in cautarea unui nou job au mai putin de 25 de zile de concediu pe an, acelasi procent spera sa obtina la urmatorul loc de munca mai mult de 25 de zile.
"Desi beneficiile aditionale, precum asigurarea de sanatate, optiunea intrarii in actionariat sau tichetele de masa sunt, in esenta, lucruri bune, este foarte putin posibil ca ele sa atraga angajati noi in companie daca sunt ingnorati factori ca mediul de lucru, planul de cariera sau beneficiile financiare", a precizat Ashley Williams.
Concluzia este ca angajatorii nu au alta solutie decat sa isi revizuiasca procesele de recrutare existente si sa le ofere candidatilor ceea ce acestia isi doresc. "In momentul in care angajatii nu primesc ceea ce conteaza pentru ei, este foarte probabil sa plece din organizatie. Astfel, anticipam miscari semnificative in piata in primul trimestru al acestui an. De fapt, credem ca asteptarile candidatilor vor creste de pana la patru ori in acest an comparativ cu 2006", mai spus Williams.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO