Profesii

Limbile straine, punctul forte din industria de outsourcing

Limbile straine, punctul forte din industria de outsourcing

Cristian Popescu, human resources vice president, Genpact Romania

28.08.2006, 17:34 107

Pentru fiecare proces din business trebuie sa existe oameni care sa il execute activ si oameni care sa se gandeasca la solutii prin care acesta poate fi imbunatatit, spune Cristian Popescu, human resources vice president al Genpact Romania.
In urma cu trei luni, Cristian Popescu parasea functia de director de resurse umane al producatorului de bere Interbrew Romania pentru a coordona procesele de HR din filiala locala a Genpact, gigantul mondial de pe piata serviciilor de Business Process Outsourcing (BPO).
Marturiseste ca principalele motive care l-au determinat sa faca aceasta schimbare au fost curiozitatea de a cunoaste industria serviciilor, care ii lipsea din experienta, si perspectiva de a lucra intr-o organizatie desprinsa din "cea mai mare companie din lume - General Electric", ale carei filosofie si sisteme de organizare Genpact le-a preluat.
"Ma asteptam sa gasesc oameni si sisteme care sa imi permita sa ma imbunatatesc, ca profesionist", precizeaza Popescu, a carui misiune in companie incepe intr-o perioada de consolidare, iar asta mai ales din punctul de vedere al resurselor umane.
Astfel, daca in prezent Genpact numara aproximativ 300 de oameni, planurile de recrutare presupun cresterea acestui numar pana la 1.000 de persoane, la sfarsitul lui 2007. Numai pana la sfarsitul acestui an, in organizatie ar trebui sa mai intre aproximativ 100-150 de oameni.
Si daca cifrele de angajari de 40 de persoane in medie pe luna par destul de delicate, planurile par sa se complice si mai mult atunci cand profilul vizat este unul complex, care presupune, pe langa expertiza functionala, si abilitatea de a vorbi limbi straine, dintre care unele chiar foarte rare.
"Noi spunem totusi ca piata muncii este inca destul de ofertanta. Intrebarea este cat de mult am reusit noi sa acoperim potentialul ei, si cred ca inca mai este loc", afirma Popescu.
El precizeaza ca, deocamdata, numele companiei nu este pe deplin afirmat pe piata romaneasca. Astfel, eforturile sunt concentrate in prezent mai ales in aceasta directie, de a extinde reteaua de surse de recrutare si de a crea un brand de angajator pozitiv, care sa atraga oameni si sa incline balanta in favoarea "celor care vin in companie pentru ca vor, nu a celor care vin pentru ca sunt chemati".
In acest moment, in jur de 15-18% din persoanele care intra in Genpact vin prin cele peste zece firme de recrutare cu care compania colaboreaza, 20% prin site-uri de recrutare, alte aproximativ 23% prin referinte interne, iar restul prin eforturile propriei echipe de recrutare. Managerul estimeaza ca aproximativ 70% din specialistii care vor lucra in companie la sfarsitul anului vor activa pe pozitii din zona serviciilor financiare.
Desi industria outsourcing-ului este inca tanara in lume si, mai ales, in Romania, Popescu crede ca piata muncii se educa si in aceasta directie, in contextul in care tot mai multi candidati se familiarizeaza cu conceptul.
"Vorbim de oportunitati de a lucra international, de a prelua practici si standarde de calitate, pentru ca industria asta inseamna de fapt profesionalizare continua", spune managerul.
Chiar daca pe piata muncii competitivitatea este extrem de ridicata, chiar si pe segmentul de BPO, acolo unde numai compania de profil Accenture a anuntat 1.000 de angajari la intrarea sa pe piata locala, Popescu considera ca potentialul Romaniei in acest sens este mult mai mare decat ceea ce se vede.
"Cred ca exista inca in Romania destui profesionisti la care nu s-a ajuns, pentru ca exista cateva canale hiperutilizate de catre toti angajatorii, iar piata autohtona a muncii nu se rezuma numai la Bucuresti sau la cateva site-uri de recrutare", explica managerul.
Popescu estimeaza ca outsourcing-ul va insemna in Romania cateva zeci de mii de angajati, mai ales in conditiile in care este posibil ca pe piata locala sa intre si alte companii de profil, atrase tocmai de baza de selectie generoasa existenta aici.
In prezent, cele mai cautate competente pe piata de outsourcing sunt limbile straine rare, pentru care companiile sunt dispuse sa ofere pachete cu mult mai mari decat pentru cele uzuale
In cazul Genpact, spre exemplu, un vorbitor de limba considerata "exotica", fie ea olandeza, suedeza, ceha sau oricare alta pentru care exista putini vorbitori in randul fortei de munca autohtone, poate castiga cu 30-70% mai mult decat un candidat care stapaneste o limba mai des intalnita, precum germana, franceza, italiana sau spaniola. Astfel, spune Popescu, daca salariul unui specialist de prim nivel porneste in Genpact Romania de la 400-500 de euro, pachetul poate creste pana la 700-800 de euro, daca acesta are trecuta pe CV si o limba "exotica".
"Competentele lingvistice nu sunt inca o problema majora, insa sunt convins ca pot deveni. Imi place sa cred insa ca eforturile pe care le facem noi si altii vor da un semnal in piata ca limbile straine vor fi la mare cautare, ceea ce va face sa creasca si numarul celor care le studiaza", afirma managerul.
Desi spune ca in organizatia din Romania, care evolueaza extrem de rapid ca numar de personal, nu se poate vorbi inca de o cultura organizationala bine definita, Popescu crede ca, din punctul de vedere al relatiilor interumane, va exista un plus fata de cultura globala a companiei. Motivele? O medie de varsta scazuta, de 26 de ani, si faptul ca romanii sunt extrem de comunicativi.
"Cultura organizationala a Genpact, la nivel global, este una in care relationarea este foarte importanta, poate si pentru ca tara din care pleaca, India, are o cultura in care oamenii si relatiile care se stabilesc intre ei sunt foarte importante", afirma managerul.
Cristian Popescu spune ca a fost extrem de impresionat de sistemele de management al calitatii pe care fosta divizie a General Electric le-a mostenit de la compania-mama.
"O mare parte din organizatie este dedicata strict imbunatatirii calitatii muncii si a experientei profesionale a angajatilor. Pentru fiecare proces exista oameni care il fac activ si oameni care se gandesc cum sa il imbunatateasca", explica el.
Astfel, un proces engineer si un subject matter expert sunt specialisti care cunosc in profunzime anumite procese, pentru care trebuie sa gaseasca in permanenta solutii de perfectionare.
Conceptul de management al calitatii, precizeaza Popescu, este extins si la nivelul functiei de resurse umane, ale carei procese sunt in permanenta documentate, masurate si analizate.
Managerul a observat ca, spre deosebire de industria berii, unde a activat pana in prezent, in outsourcing rolul resurselor umane devine unul destul de comercial.
"Sunt servicii facute de oameni si de aceea orice client vrea sa stie ce sisteme de resurse umane are furnizorul, cum stie sa isi aleaga oamenii", mentioneaza Popescu.
Cariera in resurse umane a actualului manager al Genpact a inceput in Procter&Gamble, unde a ajuns dupa ce a terminat Politehnica si a lucrat, pentru scurt timp, in cercetare. In P&G a ocupat mai multe posturi locale si regionale pana in 2004, cand a intrat in industria berii, prin Interbrew Romania.
Popescu isi aminteste ca a participat la externalizarea serviciilor de HR ale P&G chiar catre unul din concurentii Genpact de astazi - IBM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO