Profesii

Ioana Filipescu, partener consultanţă în fuziuni şi achiziţii, Deloitte România: Asumarea de riscuri în antreprenoriat: două modele diferite de consolidare a pieţei

Ioana Filipescu, partener consultanţă în fuziuni şi...

Autor: Ioana Filipescu

01.05.2018, 11:28 298

O căutare pe Google a definiţiei „antreprenorului“ prezintă aproximativ 140 de milioane de rezultate (în engleză), iar lectura primelor afişări generate de motorul de căutare arată că nu există o definiţie universală. Există însă câteva elemente comune: „pun bazele unei afaceri“, „îşi asumă riscuri“, „se bucură de profiturile generate“, „joacă un rol cheie în economie“, „inovator“, „sursă de idei noi“. 

Din punctul nostru de vedere, toate acestea rezumă esenţa antreprenoriatului: identificarea unei nevoi, inovaţia, investiţia şi construcţia propriu-zisă. 

Investopedia, unul dintre cele mai mari site-uri de educaţie financiară şi informaţii de business din lume, punctează trei dintre cele mai mari provocări pe care un antreprenor le gestionează aproape constant în viaţa businessului său: birocraţia, identificarea de noi talente şi obţinerea de finanţare. 

Iar noi am mai adăuga una: creşterea. 

 

Achiziţii sau dezvoltare organică?

Cine nu intră în acest joc al creşterii nu va supravieţui şi va lăsa un loc liber pe care să-l ocupe alţii. Orice industrie nouă este fragmentată la început şi se consolidează pe măsură ce se maturizează, iar un studiu publicat de Harvard Business Review arată că succesul pe termen lung al unei companii depinde de viteza de reacţie la procesul de consolidare. Firmele care au capacitatea să strângă suficientă masă critică încă din etapele iniţiale ale consolidării pentru a se dezvolta vor fi cele care vor avea de câştigat. A încerca să stai departe de acest joc nu este o opţiune. 

Prin prisma domeniului în care activăm, fuziuni şi achiziţii, cel mai adesea vedem cum consolidarea prin intermediul tranzacţiilor permite creşterea, obţinerea de economii de scară, îmbunătăţirea profitabilităţii. 

Realitatea economică ne oferă la fel de multe exemple de companii care au ales calea creşterii organice şi sunt lideri în pieţele lor şi exemple de afaceri de succes. 

Astfel, noi am ales să prezentăm două modele antreprenoriale diferite de consolidare a pieţei: MedLife, liderul sectorului de servicii medicale private, care mizează pe achiziţii pentru consolidarea pieţei în care activează şi Fan Courier, cea mai mare companie de pe piaţa de curierat, care s-a bazat pe o creştere organică şi care a reuşit să depăşească multinaţionalele prezente pe această piaţă.

 

Un cuvânt drag consultanţilor de M&A: „add-on“

Dezvoltarea pieţei de servicii medicale şi a MedLife reflectă cel mai bine nevoia de creştere prin consolidare, care a apărut pe măsură ce MedLife a ajuns la o anumită dimensiune, prin creştere organică. 

Serviciile private de sănătate au prins avânt după anul 2000, pe măsură ce abonamentele private de sănătate s-au dezvoltat şi au continuat o traiectorie ascendentă şi în perioada de declin economic de după 2008. 

După două exit-uri parţiale ale acţionarilor fondatori, în 2006 (către IFC) şi în 2009 (către SGAM), care şi-au păstrat pachetul majoritar, MedLife a început seria achiziţiilor în 2011 şi a realizat cel puţin două tranzacţii pe an, ajungând la un total de 16 în prezent. 

Toate achiziţiile realizate de MedLife sunt add-on-uri, care au vizat pachete majoritare, iar viziunea a fost de a-şi păstra aproape fondatorii businessurilor cumpărate. Puţine sunt companiile care au realizat achiziţii în cei 27 de ani de capitalism din România, dar şi mai puţine sunt cele care au ajuns la 16 achiziţii în şapte ani, reuşind astfel să dezvolte o capacitate atât de mare de integrare.

Un business de familie transmis de la mamă la copii şi-a menţinut poziţia de lider pe piaţa de servicii medicale private printr-o strategie agresivă, care a îmbinat activitatea de M&A cu dezvoltarea organică. Cumulat, din 2009 până în prezent, a deschis sau achiziţionat peste 83 de unităţi medicale.  

Din punctul nostru de vedere, acesta este un exemplu de succes de creştere prin M&A. 

 

Doar creştere prin investiţii de la zero 

Într-un alt sector, cel al serviciilor de curierat, strategia fondatorilor Fan Courier a fost diferită. Mizând doar pe creştere organică, fondatorii Fan Courier au ajuns la opt ani de la fondare lideri pe segmentul de curierat, o piaţă cu o dezvoltare extrem de rapidă. 

Cu toate că strategiile de creştere au fost diferite, între MedLife şi Fan Courier există unele similitudini prin prisma faptului că sunt prezente în pieţe cu un ritm de creştere rapid, fragmentate şi cu o tendinţă de consolidare. 

Acţionarii Fan Courier au avut viziunea de a investi în sectorul curieratului în 1998, într-o ţară cu o infrastructură săracă aşa cum este România, s-au lovit de birocraţie, de constantele schimbări legislative, dar au mers mai departe, iar aşteptările le-au fost confirmate. 

Strategia de dezvoltare a mizat pe investiţiile în noi depozite, prima dintre investiţiile de dimensiune mare fiind cea din 2011, atunci când compania a pus în funcţiune prima bandă automată de sortare colete şi plicuri din România, investiţie urmată de altele în mod constant. 

Investiţiile din ultimii ani au permis Fan Courier atingerea unei dimensiuni ce înlesneşte acum obţinerea de economii de scară şi multiple alte avantaje din domeniul comercial. 

Dezvoltarea serviciilor de curierat în care Fan Courier activează a fost susţinută de comerţul online, care a avut o creştere extrem de puternică. Doar în 2016 comerţul online din România a avut cel mai rapid ritm de dezvoltare din Europa, iar tendinţa de creştere va continua în condiţiile în care România are cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături online.

Creşterea volumelor pe care curierii le livrează a determinat nevoia de noi investiţii a Fan Courier şi extinderea companiei cu noi depozite, aşezând compania în poziţia de lider al pieţei. 

 

Antreprenori noi şi antreprenori cu tradiţie 

MedLife şi Fan Courier sunt exemplele pe care noi le-am prezentat, lideri pe segmentul lor, dar ca ele sunt multe alte companii şi mulţi alţi antreprenori care consolidează sectorul în care activează şi care au viziunea de a construi afaceri de la zero. 

Pentru antreprenorii României, acumularea de capital s-a făcut greu. 

Am văzut după 1990 companii care au ajuns lideri de piaţă sau firme care au ajuns în insolvenţă, am asistat vânzători care au atras lideri mondiali în domeniul în care activează sau fonduri cu active de zeci de miliarde, am trăit perioada tristă în care criza a luat suflul unor afaceri, dar am văzut în ultimii ani şi noi iniţiative, care evoluează frumos. 

Ne uităm şi către generaţiile noi de antreprenori, care vor susţine economia în anii următori şi credem cu tărie în mixul corect între businessurile cu tradiţie şi sângele nou. Sperăm să vedem şi mai multe companii româneşti care încearcă achiziţii în afară. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO