Profesii

Exista situatii in care cautam tineri care sa poata face jobul din prima zi

Exista situatii in care cautam tineri care sa poata face jobul din prima zi

Valentin Pauna, director de resurse umane al Unilever South Central Europe

24.07.2006, 16:02 137

Desi in cadrul Unilever exista politici de fidelizare a angajatilor, oamenii nu trebuie si nu pot fi tinuti "cu forta" intr-o organizatie, ei au puterea de a face alegeri, crede Valentin Pauna, director de resurse umane al Unilever South Central Europe (USCE).
"Un plan de fidelizare trebuie sa existe in orice organizatie, dar acesta nu este infailibil. Oamenii au puterea de a face alegeri si este bine si normal ca se intampla asa. Este foarte important sa ai oameni buni, mai ales in pozitiile manageriale. Am avut colegi care au facut alte alegeri si nu de cele mai multe ori la competitie, ci in cu totul si cu totul alte domenii la care nu ne-am fi gandit: telecomunicatii sau industria berii, de exemplu. Este un risc pe care trebuie sa ni-l asumam", explica Valentin Pauna.
Dupa parerea sa, exista trei di-mensiuni pe baza carora se poate masura atasamentul emotional al angajatilor fata de structura in care lucreaza: calitatea leadership-ului (in general, oamenii sunt critici la adresa sefilor si este normal sa fie asa), cat de multumiti sunt angajatii cu ceea ce fac si care este reputatia companiei pe piata.
"Oamenii nostri primesc in mod regulat oferte de job din exterior, dar nu exista un obicei in acest sens, pentru ca o astfel de decizie, de a ramane sau de a pleca, depinde de la individ la individ. In esenta insa, oamenii nostri au plecat atunci cand nu au avut rabdare sa creasca. Exista un ritm al avansarii in cariera care nu poate fi sustinut la nesfarsit sau care are si faze mai lungi", afirma Pauna.
El afirma ca Unilever recruteaza pentru "competences", pentru valorile omului, caruia ii este furnizata apoi pregatirea necesara postului respectiv. "Exista situatii in care cautam tineri care sa poata face jobul din prima zi. In foarte putine cazuri cautam specialisti gata formati. In domeniul financiar-contabil, in resurse umane, in logistica, in marketing si in vanzari ar fi nevoia cea mai acuta de specialisti", precizeaza Pauna.
Este responsabil de aproximativ 850 de oameni, care lucreaza in cele sapte tari cuprinse in USCE (Romania, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Albania, Moldova si Bosnia si Hertegovina).
In Romania, Unilever are aproape 650 de angajati, care lucreaza in trei fabrici, la Ploiesti, la Otopeni (condimente, supe si mustar) si la Targu-Mures (margarina). "USCE a inceput cu mult timp in urma un program de schimbare, menit sa ne pregateasca pentru aderarea la UE. Ca parte a acestui program, s-a hotarat relocarea productiei de la Targu-Mures si de la Otopeni in Ploiesti, lucru care se va intampla pana la sfarsitul acestui an, cand vom avea o singura platforma industriala, unde vom produce atat detergentii, cat si produsele alimentare", spune Valentin Pauna.
Angajatilor le-a fost prezentata, inca din luna martie a acestui an, optiunea de a fi relocati la Ploiesti, insa Pauna considera ca este vorba despre decizii importante si destul de personale pe care angajatii trebuie sa le ia in calcul. "Vom avea oameni care vor veni la Ploiesti, dar, in egala masura, vom avea oameni care vor decide sa nu faca acest lucru. Pentru acestia din urma, am pregatit un pachet de plati compensatorii, precum si consiliere si cursuri de recalificare profesionala", adauga el.
Pentru pozitiile care nu vor fi ocupate din interior, Pauna spune ca se vor face recrutari prin firme specializate. Daca pozitiile de management de la Ploiesti au fost ocupate din interior in proportie de peste 90%, la nivel de muncitori, directorul de resurse umane al Unilever spune ca abia acum incepe procesul de recrutare, precizand ca, dupa relocare, numarul angajatilor Unilever in Romania va ramane aproximativ acelasi. "Speram ca, macar la nivel de lideri de echipa sa-i convingem pe oameni sa vina, dar nu pot sa va spun daca proportia acestora va fi de 30% sau de 50%, pentru ca oamenilor le ia timp sa se decida astfel de lucruri", subliniaza Pauna.
Pentru departamentul de resurse umane al USCE lucreaza efectiv 10 persoane, in Romania, care, si in acest caz, functioneaza ca un fel de centru de servicii pentru toata regiunea. "Spre deosebire de ce se intampla acum cativa ani, se constientizeaza mult mai bine valoarea si rolul resurselor umane in organizatie. Este un zumzet in aer, piata este mult mai alerta. Este o 'luna de miere' pentru resursele umane", afirma Pauna.
In primul sau an la Unilever a facut recrutari pentru peste 200 de pozitii, in special management, staff si forta de vanzari.
"Piata fortei de munca s-a schimbat fundamental in ultimii zece ani. Daca atunci eram incantati de niste oportu-nitati pe care nu le apreciam suficient, acum piata s-a maturizat. Atunci oamenii erau recrutati cu scopul declarat de a fi formati, insa acum timpul nu mai este rabdator", spune Pauna.
Cu toate acestea, crede ca nu s-a ajuns inca la momentul in care oferta si calitatea candidatilor din piata sa fie mai ridicate decat cererea. "Inca este nevoie de multi oameni buni in Romania si ar trebui sa facem ceva in acest sens: cu scolile, cu firmele care sunt deja active in Romania, pentru ca numarul candidatilor sa fie mai mare si oferta mai buna", precizeaza el.
Desi spune ca exista un corpus comun de practici in resurse umane la nivelul grupului care presupune, printre altele, activitati de dezvoltare a managementului, de training si de instruire, de structura organiza-tionala, strategia de resurse umane este adaptata la prio-ritatile afacerii.
"Noi hotaram ca intr-un an sa punem mai mult pret pe instruire sau mai mult pret pe schimbarea organizatiei. In functie de prio-ritatile afacerii, noi apasam pe acceleratie sau pe frana in ceea ce priveste aplicarea politicilor de resurse umane. Nimic nu este atat de static incat sa spunem ca avem o 'carte a cartilor' pe care o deschidem la pagina 'X' si citim pentru anul acesta 20 de pagini de acolo", declara directorul de resurse umane al USCE.
"Spre exemplu, asistam in prezent la o crestere extrem de rapida a comertului modern si la aparitia asa-zisilor Key Accounts. Este o schimbare care trebuie imediat reflectata in structura noastra organizatorica in ceea ce priveste forta de vanzari", adauga el.
In ceea ce priveste diversitatea culturala si de mentalitate in zona pe care o acopera USCE, Pauna spune ca s-a incercat construirea pe similitudini si nu pe diferente. Desi spune ca este greu de apreciat in termeni "black and white" care sunt diferentele intre pietele fortei de munca in regiune, crede ca Bulgaria si Romania se aseamana mult din acest punct de vedere. "Piata muncii din Serbia, Macedonia sau Bosnia este mai fragmentata. Nu gasesti toate multinationalele care sunt deja prezente la noi sau la bulgari. Din acest punct de vedere suntem oarecum cu un pas inaintea celorlalte tari din regiune", explica directorul de resurse umane al USCE.
A venit la Unilever in 1998, fiind recrutat pe pozitia de HR manager, unde era responsabil pe recrutare si pe management development. Dupa doi ani petrecuti in Romania, a fost expatriat in Olanda, unde a stat doi ani, in loc de trei cat era prevazut initial, pentru ca era nevoie de el in tara. S-a intors pentru a prelua actuala pozitie, de director de resurse umane al Unilever South Central Europe. Inainte de venirea la Unilever, a lucrat intr-o institutie nonguvernamentala care administra fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana - FIMAN.
"S-a intamplat ca unul dintre granturi sa fie dedicat resurselor umane si asa s-a facut prima conexiune cu ceea ce fac astazi. Pe de o parte, descoperisem lumea donorilor, pe de alta parte, curiozitatea mea era sa vad cum se castiga banii", explica Pauna unul dintre motivele deciziei sale de a veni la Unilever.
De formatie este inginer de calculatoare, dar spune ca a ales sa nu plece in strainatate dupa terminarea facultatii, asa cum faceau majoritatea colegilor sai, ci s-a inscris la a doua facultate, cea de stiinte politice.
Acum este membru in board-ul USCE.


Cariera

decembrie 2001- prezent: HR director al Unilever South Central Europe (USCE)

ianuarie 2001 - decembrie 2001: HR Manager la Unilever Home and Personal Care Europe (HPCE) in Rotterdam, Olanda

decembrie 1999 - ianuarie 2001: Learning manager la Unilever Central and Eastern Europe Business Group (CEE), in Rotterdam, Olanda; Recruitment and management development manager la Unilever Romania, in Bucuresti

februarie 1996 -martie 1998: manager de program la Fundatia Internationala de Management (FIMAN)

1994 - 1995: Master of Arts - Politics and Contemporary History, London Guildhall University din Londra, Marea Britanie

1993 - 1996: Master in Stiinte Politice, Scoala Nationala de Studii Politice si Administratie Publica din Bucuresti

1988 - 1993: Master of Science in domeniul computerelor, Universitatea Politehnica din Bucuresti


Unilever South Central Europe in cifre:

Unilever South Central Europe (USCE) are operatiuni in Romania, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Albania, Moldova si Bosnia si Hertegovina
Romania - centrul operational al USCE
850 de angajati lucreaza in USCE, 650 fiind concentrati in Romania
90% pozitiile de management au fost ocupate din interior pentru fabrica de la Ploiesti, care va reuni operatiunile Unilever in Romania
18 segmente ale pietei de larg consum sunt acoperite de Unilever
Knorr Delikat, Delma si Rama, Dove, Dero si Omo - cele mai cunoscute branduri
10 persoane lucreaza efectiv pentru departamentul de resurse umane al USCE

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO