Profesii

Exclusiv online - Opinie George Butunoiu: Pentru clientii scarbosi lucreaza mai prost

01.03.2010, 00:00 226

De cate ori ma intalnesc cu candidati care lucreaza in firme deservicii (publicitate, consultanta etc. - dar nu numai cu cei deacolo) sunt aproape sigur ca voi auzi: "As vrea sa trec de parteacealalta a 'baricadei', sa lucrez pentru Client!" "Dar de ce ?" -intreb eu de fiecare data, prefacandu-ma mirat. "Pai, vreau saincerc experiente noi, bla, bla…" Niciunul nu mi-a spus pana acum :"M-am saturat pana-n gat de toanele si de capriciile clientilor, dearoganta si de umilintele pe care trebuie sa le suport. Vreau safiu si eu in locul lor, sa am pe mana un buget de cateva milioanesi sa-l impart cum si cui imi place mie, sa roiasca furnizorii injurul meu, sa fie atenti la cel mai mic gest, sa se intrebeingrijorati daca azi sunt in toane bune sau nu, sa fiu generos cucei care ma lauda si sa le anulez comanda celor care nu-mi trimitflori de ziua mea, sa nu ma simt niciodata obligat sa fiupoliticos, ba, dimpotriva, sa intarzii intentionat la intalniri, casa le fie clar la cine sunt banii, sa comunic cu ei numai prinsecretara" … insa eu stiu ca asta ar vrea cei mai multi, constientsau nu, ca e una dintre fantasmele cele mai raspandite in lumeabusinessului si ca subconstientul nu a pus cuvantul "baricada"intamplator acolo. Unii au norocul sa fie aproape exclusiv Clienti,altii sunt jumatate din zi in postura de a-i convinge pe propriiilor Clientii, dupa care, in cealalta jumatate, sar "baricada" siisi descarca frustrarile pe bietii furnizori. Nu sunt foarte multicei care reusesc sa fie la fel de civilizati in ambele ipostaze, saramana obiectivi si sa nu abuzeze (prea tare) de statutul lor. Insasi furnizorii le-o « platesc » de cate ori au ocazia, e drept, cumulta sfiala si nu tocmai barbateste…

Clientilor scarbosi li se duce vestea repede pe piata si demulte ori nu-si dau seama de ce ii ocoloesc oamenii buni sau de ceacestia le cer sistematic la angajare salarii mai mari decataltora. Eu, desi incerc din rasputeri sa raman "professional" inorice situatie, sa ma detasez, sa ma port si sa lucrez la felpentru toti clientii, asa cum am fagaduit si pe site ca voi face,sa-mi spun ca e vorba doar de afaceri si de nimic altceva… ei bine,nu prea reusesc! Daca imi pot permite, atunci refuz un astfel declient scarbos, gasind diferite pretexte. Daca nu, atunci sigur iicer un tarif mai mare si nu fac cu mult mai multe pentru el decatma obliga contractul. Nu fac exces de zel ca pentru clientii caresunt prietenosi si simpatici si, daca am un candidat foarte buncare se potiveste la fel de bine pentru doua pozitii la carelucrez, sunt foarte tentat sa nu i-l trimit lui. Cand verificreferintele despre un candidat sun mai degraba acolo de undebanuiesc ca voi primi referinte pozitive, si nu invers, cum facpentru clientii cu care imi face placere sa lucrez. Oricum, iiavertizez pe candidati cu cine au de-a face, ceea ce duce, aproapesigur, la a-i cere un salariu mai mare, ca sa acopere "riscurile".De alte servicii nici nu poate fi vorba: sa ii recomand nisteclienti potentiali, sa cumpar eu de la el sau sa-l recomandprietenilor, sa ii dau informatii care ar putea sa-l intereseze…Daca toti furnizorii Clientului fac la fel - si e de asteptat sa seintample, fiindca aceste reactii sunt aproape reflexe - atunci masimt razbunat !

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO