Exclusiv online - Opinie George Butunoiu: Pentru clientii scarbosi lucreaza mai prost

Autor: George Butunoiu 01.03.2010

De cate ori ma intalnesc cu candidati care lucreaza in firme de servicii (publicitate, consultanta etc. - dar nu numai cu cei de acolo) sunt aproape sigur ca voi auzi: "As vrea sa trec de partea cealalta a 'baricadei', sa lucrez pentru Client!" "Dar de ce ?" - intreb eu de fiecare data, prefacandu-ma mirat. "Pai, vreau sa incerc experiente noi, bla, bla…" Niciunul nu mi-a spus pana acum : "M-am saturat pana-n gat de toanele si de capriciile clientilor, de aroganta si de umilintele pe care trebuie sa le suport. Vreau sa fiu si eu in locul lor, sa am pe mana un buget de cateva milioane si sa-l impart cum si cui imi place mie, sa roiasca furnizorii in jurul meu, sa fie atenti la cel mai mic gest, sa se intrebe ingrijorati daca azi sunt in toane bune sau nu, sa fiu generos cu cei care ma lauda si sa le anulez comanda celor care nu-mi trimit flori de ziua mea, sa nu ma simt niciodata obligat sa fiu politicos, ba, dimpotriva, sa intarzii intentionat la intalniri, ca sa le fie clar la cine sunt banii, sa comunic cu ei numai prin secretara" … insa eu stiu ca asta ar vrea cei mai multi, constient sau nu, ca e una dintre fantasmele cele mai raspandite in lumea businessului si ca subconstientul nu a pus cuvantul "baricada" intamplator acolo. Unii au norocul sa fie aproape exclusiv Clienti, altii sunt jumatate din zi in postura de a-i convinge pe propriii lor Clientii, dupa care, in cealalta jumatate, sar "baricada" si isi descarca frustrarile pe bietii furnizori. Nu sunt foarte multi cei care reusesc sa fie la fel de civilizati in ambele ipostaze, sa ramana obiectivi si sa nu abuzeze (prea tare) de statutul lor. Insa si furnizorii le-o « platesc » de cate ori au ocazia, e drept, cu multa sfiala si nu tocmai barbateste…

Clientilor scarbosi li se duce vestea repede pe piata si de multe ori nu-si dau seama de ce ii ocoloesc oamenii buni sau de ce acestia le cer sistematic la angajare salarii mai mari decat altora. Eu, desi incerc din rasputeri sa raman "professional" in orice situatie, sa ma detasez, sa ma port si sa lucrez la fel pentru toti clientii, asa cum am fagaduit si pe site ca voi face, sa-mi spun ca e vorba doar de afaceri si de nimic altceva… ei bine, nu prea reusesc! Daca imi pot permite, atunci refuz un astfel de client scarbos, gasind diferite pretexte. Daca nu, atunci sigur ii cer un tarif mai mare si nu fac cu mult mai multe pentru el decat ma obliga contractul. Nu fac exces de zel ca pentru clientii care sunt prietenosi si simpatici si, daca am un candidat foarte bun care se potiveste la fel de bine pentru doua pozitii la care lucrez, sunt foarte tentat sa nu i-l trimit lui. Cand verific referintele despre un candidat sun mai degraba acolo de unde banuiesc ca voi primi referinte pozitive, si nu invers, cum fac pentru clientii cu care imi face placere sa lucrez. Oricum, ii avertizez pe candidati cu cine au de-a face, ceea ce duce, aproape sigur, la a-i cere un salariu mai mare, ca sa acopere "riscurile". De alte servicii nici nu poate fi vorba: sa ii recomand niste clienti potentiali, sa cumpar eu de la el sau sa-l recomand prietenilor, sa ii dau informatii care ar putea sa-l intereseze… Daca toti furnizorii Clientului fac la fel - si e de asteptat sa se intample, fiindca aceste reactii sunt aproape reflexe - atunci ma simt razbunat !