Profesii

Directorul firmei de training a Accor: Companiile romanesti reinventeaza roata in resurse umane

Directorul firmei de training a Accor: Companiile romanesti reinventeaza roata in resurse umane

Bogdan Comanescu, director general al Accelera Accor Services Romania

19.05.2008, 22:46 302

"Cea mai mare problema a companiilor romanesti, fie ca vorbim despre firme mari sau mici, este ca reinventeaza roata. Companiile internationale au un know-how puternic pe care il dezvolta in interior, dar unele companiile romanesti cu antreprenori romani trebuie sa descopere sau sa invete singure anumite metode", este de parere Bogdan Comanescu, director general al Accelera Accor Services Romania, companie specializata in furnizarea serviciilor de perfectionare profesionala, dezvoltare si motivare a personalului si membra a grupului Accor, care detine Accor Services, cel mai mare emitent de tichete de masa de pe piata locala, si hotelurile Ibis, Novotel si Sofitel.
Comanescu, care a fost si sales manager al Accor Services, da exemplul unei mari companii romanesti care a descoperit singura evaluarile semestriale si managementul prin obiective, doua dintre metodele de evaluare pe care companiile multinationale le folosesc deja de mai multi ani. "In momentul in care i-am explicat general managerului ca aceste metode au fost inventate deja, reactia lui a fost: 'Fantastic, asa se face?'", povesteste Comanescu. In opinia sa, managerii romani sunt interesati de dezvoltarea afacerilor, insa vor ca toate problemele lor sa fie rezolvate fara a apela la alte resurse, fara a avea alte costuri. In acest sens, trainerul Accelera precizeaza faptul ca organizatiile ar trebui sa invete ca motivatia este o resursa, dar si ca cei mai multi dintre noi folosim la serviciu numai 20% dintre resursele pe care le avem. Asadar, o solutie este activarea acestora.
Una dintre companiile cu care Accelera lucreaza este Totalsoft, producator local de aplicatii software pentru mediul de afaceri. Despre acesta, Comanescu spune ca l-a ajutat sa treaca de la 200 de angajati si o fluctuatie de 15%, la 300 de salariati si un turnover de personal foarte mic.
Pe de alta parte, potrivit lui Comanescu, exista doua tipuri de greseli pe care le fac managerii romani. Prima este frustrarea pe care o simt atunci cand pleaca oamenii din companie, care se resimte si in momentul angajarii unei persoane noi.
In prezent, pe piata romaneasca cererea de personal e mai mare decat oferta, iar oamenii se muta tot mai des, cautandu-si locuri de munca mai bune. In momentul respectiv apare un nivel destul de inalt de frustrare pentru managerul echipei din care pleaca oamenii. Automat, din cauza acestui sentiment de frustrare, cand vin oameni noi in companie, managerul respectiv incepe sa nu se mai ataseze de acestia, sa nu mai investeasca in ei pe motiv ca s-ar putea sa plece oricum.
"Cel venit nou in companie nu are nicio vina in sistemul acesta, dar intalneste din partea managerului raceala, ceea ce-l face ca in scurt timp sa vrea sa plece. In mintea managerului se intampla feno-menul de autoprofetie. El isi spune: 'Ai vazut, eram sigur ca o sa plece si asta'. In acest fel creste nivelul de frustrare, iar noul val de angajati este primit din ce in ce mai rece", explica Comanescu.
Pe de alta parte, o greseala externa pe care o fac managerii este faptul ca nu isi tin promisiunile.
"Din 'disperarea' de a angaja oameni buni, angajatorii promit foarte multe lucruri in etapa de recrutare, pe care uita sa le mai indeplineasca. Ei iau partea putin exagerata din marketingul produselor, in care promisiunile sunt mai vagi, de genul mobilitate sau avansare rapida", explica Comanescu. Astfel, dupa ce se angajeaza, candidatul este dezamagit pentru ca, de exemplu, promovare rapida inseamna de fapt 5-8 sau chiar 10 ani. La acestea, se adauga tendinta de a negocia permanent salariile cu cei care vin in companie, pentru ca nu exista o grila salariala interna bine stabilita. "Acest lucru ii starneste noului venit o stare de nesiguranta. Se gandeste: 'Nu stiu cat as fi putut sa cer, poate as fi putut sa cer mai mult'. Cand intra in companie incepe sa afle cat castiga ceilalti. Daca are salariul mai mare, evident va tine sa se laude, invers, evident, va fi frustrat", este de parere Comanescu.
Din pacate, exista multe companii care folosesc ca motivare nonfinanciara trainingul, teambuilding-ul sau evenimentele de corporatie. "N-ar trebui sa fie asa, insa piata este destul de tanara. Trainingul ar trebui sa fie o unealta de munca, nu o recompensa", spune Comanescu, adaugand ca, de asemenea, zilele libere sunt foarte folosite de angajatori ca metode de motivare pentru ca nu presupun costuri.
In ce priveste cele mai cautate tipuri de training, cele de leadership sunt pe primul loc, insa foarte cautate sunt si cele care ofera informatii de baza despre domeniul resurselor umane.
"In multe companii nu exista cunostinte elementare de resurse umane sau sunt cazuri unde nu exista un serviciu de resurse umane profesional, fie au ceva ce se numeste serviciu personal. Mai mult, poate au un director de resurse umane care nu este acceptat ca autoritate in cadrul grupului, nu e vazut ca intr-un grup mare, unde are functia de presedinte resurse umane", mai spune Comanescu.
Cat priveste bugetele pe care le aloca companiile pentru trainingul angajatilor, acestea sunt de aproximativ 150.000 de euro pe an, in timp ce bugetele compa-niilor multinationale ajung la 400.000 de euro pe an.
De asemenea, Comanescu adauga ca, in general, in companiile multinationale bugetul pentru pregatire reprezinta 2-4% din fondul de salarii.
In alta ordine de idei, potrivit lui Bogdan Comanescu, piata de training va creste cu 20-30% pe an in urmatorii sase - opt ani de zile.
"Desi au trecut 15 ani de cand a inceput sa se dezvolte, piata de traning este tot intr-o faza incipienta. Exista un numar minim de firme care produc valoare", spune acesta, estimand ca valoarea pietei de training se situeaza in prezent in jurul sumei de 25 mil. euro.
Un alt aspect pe care il precizeaza Comanescu este faptul ca in Moldova salariile trainerilor sunt cu 30% mai mici fata de Romania. In tara un trainer castiga 50.000 de euro pe an, acest lucru in conditiile in care are zece ani de experienta in business, dar si patru cinci ani de experienta in training.


Cine este Bogdan Comanescu
martie 2005 - prezent: director general al Accelera Accor Services Romania
2003 - 2005: project manager pentru deschiderea Accor Academy in Romania
1998 - 2003: sales and marketing manager, Accor Services Romania
1998: consultant comercial, Macromex
1994 - 1998: reprezentant vanzari si sales manager, RUDH Romania

Accelera, pe scurt:
A intrat pe piata locala in martie 2005, ca subdivizie a grupului Accor
La nivel global Accelera, denumita si Academia Accor, are 170.000 de cursanti pe an
Sediul central se afla la Paris, in lume exista 16 filiale mondiale si 500 de traineri, dintre care sase in tara
Compania are, in medie, cate 2.500 de cursanti pe an pe piata locala, iar anul acesta numarul lor va ajunge la 3.500
Filiala romaneasca si-a propus o crestere de 50% a cifrei de afaceri de la an la an
O zi de training la Accelera costa in medie 1.500 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO