Profesii

Cum a ajuns PowerPoint coşmarul corporatiştilor: în fiecare secundă, 350 de prezentări .ppt sunt concepute în toată lumea

Cum a ajuns PowerPoint coşmarul corporatiştilor: în fiecare secundă, 350 de prezentări .ppt  sunt concepute în toată lumea

Autor: Corina Mirea

13.09.2012, 19:21 5132

Indiferent de job, angajaţii din corporaţii au început să conştientizeze pericolul de "deces al audienţei" cauzat de prezentările PowerPoint, scrie Bloomberg Businessweek.

De la începutul lansării programului de tip slide-show al Microsoft, adică în urmă cu 22 de ani, acesta a fost instalat pe nu mai puţin de un milliard de computere.

În fiecare secundă, pe întreg globul se fac în jur de 350 de prezentări PowerPoint, iar utilizatorii continuă să dovedească faptul că nici o încercare a omului de a simplifica o idee nu poate combate eficienţa slide-urilor .ppt în a prezenta idei complexe în miniaturi de prost gust.

Aşa nu

Pe 18 iunie anul acesta guvernul iranian şi-a susţinut cauza în faţa marilor lideri ai lumii cu privire la controversatul program nuclear acuzat atât de Occident, cât şi de Israel, program despre care marii lideri politici au spus în ultimul timp că este de fapt o faţadă pentru construirea unei arme nucleare. Astfel, ca răspuns la aceste acuzaţii, pe 18 iunie reprezentanţii guvernului din Iran s-au folosit de o prezentare PowerPoint care conţinea 47 de slide-uri pentru a explica adevăratul scop al programului nuclear.

Pe unul din slide-urile prezentării era scris "În numele lui Allah, cel mai milos, cel mai iertător, de ce îmbogăţirea este un drept absolut al fiecăruia şi este legiferat sub egida Tratalului Non-Proliferare (NPT)?"

Câteva săptămâni mai târziu, oamenii de ştiinţă din cadrul Organizaţiei Europene pentru Cercetări Nucleare (CERN) anunţau descoperirea "monumentală" a "particulei lui Dumnezeu" sau bosonul Higgs, despre care se crede că face parte din mecanismul care conferă masă celorlalte particule elementare. Pentru acest anunţ s-au folosit de asemenea de o prezentare PowerPoint care includea nu mai puţin de 52 de slide-uri cu font Comic Sans (Exemplu: Comic Sans), ce inspira mai multă batjocură decât veneraţie.

PowerPoint - val de antipatie

Fiind atât de omniprezent şi elementar, PowerPoint a reuşit să atragă de partea sa şi un val de dispreţ. Numai scriind acest cuvânt pe Twitter se poate observa cum alţi angajaţi tastează "somniferul" în coreană, arabă, spaniolă sau engleză, odată ce în fiecare regiune lumea începe programul de lucru.

Parte a acestui monopol ar putea fi rezultatul unui competitor credibil: cota PowerPoint în ceea ce priveşte piaţa de programe de prezentare este în continuare de 95%, ecplisând nou-veniţii ca Apple Keynote, Google Presentation, Prezi sau SlideRocket, potrivit lui Meinald Thielsch, al cărui studiu asupra PowerPoint a apărut în luna mai a anului 2012 în publicaţia Technical Communication.

Pe de altă parte, alte două proiecte omniprezente ale Microsoft - Word sau Excel nu atrag atât de multă furie la nivel corporatist.

Cu o singură funcţie, PowerPoint - spre deosebire de procesarea cuvintelor şi aritmetică regăsite la celelalte două programe - îşi are rădăcinile în arta vizuală, slide-urile sale producând mai mult rău decât bine. Acestea plictisesc audienţa cu amatorisme, animaţie şi fonturi învechite şi distrag vorbitorii de la structura de bază a discursurilor. Este o minune că a durat atât pentru ca o majoritate vădit împotriva acestui program să se formeze.

"Cel mai bun speaker de la orice nivel corporatist în prezent este cel care captează atenţia audienţei printr-o poveste, fijnd ajutat în acelaşi timp de câteva slide-uri care să o susţină", spune Thielsch, care precizează că cei mai curajoşi dintre ei se descurcă şi fără slide-uri.

Problema, spun experţii în comunicare, este că Power Point a trecut de la stadiul de ajutor la rolul de cârjă pentru cei care îl folosesc.

"Am să încep să înşir toate informaţiile pe care le-am putut găsi pe hard-ul computerului până când ajung la un număr de 20 de slide-uri şi apoi am să încerc să strecor şi partea de discuţie", spune cu sarcasm Joel Ingersoll, manager al firme de baze de date Lorton Data din Minneapolis.

Conform statisticilor lui Tielsch, 36% din timpul folosit pentru o prezentare este consumat pentru animaţie şi design de persoane care nu au pregătire formală în studii grafice.

"Oamenii se bazează pe grafica şi efectele stilizate ale acestor programe pentru că au senzaţia că vor reuşi să le transforme o poveste prost spusă într-o prezentare interesantă", spune Jonah Sachs, director creativ pentru firma de comunicaţii Free Range Studios. El mai spune că o poveste nu începe cu o anecdotă despre un unchi care a câştigat un premiu pentru pescuit, ci include toate datele de prisos pe care lumea le pune la dispoziţie şi le transformă în ceva reprezentativ.

Prezentările corporatiste PowerPoint pierd teren

Toată lumea este sătulă de monolog şi toată lumea are nevoie de poveşti, chiar şi contabilii, spune Nancy Duarte, care lucrează pentru o firmă ce crează slide-uri corporatiste.

"Chiar dacă eşti un middle manager care livrează rezultate financiare departamentului în care lucrezi, spui o poveste. Un manager încearcă în permanenţă să persuadeze, arătând stadiul în care se află echipa în prezent şi nivelul la care îşi doresc să ajungă", spune Duarte, care subliniază că în viitor conversaţiile vizuale sunt trend-ul spre care ar trebui să se îndrepte toţi.

De altfel, într-unul din cele mai recente proiectele corporatiste pe care l-a coordonat, top managerii unei mari firme de tehnologie a informaţiei au urmărit imagini proiectate pe podea în timp ce votau diferite teme pe sute de IPad-uri personalizate. De asemenea, pentru un executiv care a apelat la serviciile sale cu dorinţa de a-i crea o prezentare PowerPoint care să şocheze, Duarte l-a "antrenat" timp de mai multe zile în "tainele" prezentărilor fără proiector. Astfel, executivul a fost nevoit să înveţe cum să îşi spună povestea folosindu-se doar de o tablă albă.

În prezent, mulţi dintre "guru" ai prezentărilor susţin cu fermitate limitarea rolului PowerPoint de corporatişti.

"Puneţi foi rupte pe pereţi, desenaţi o mapă a modului în care gândiţi şi împărţiţi-o. Există numeroase tehnici care sunt mult mai adecvate decât PowerPoint, spune Keith Yamashita, fondatorul firmei de comunicaţii SYPartners.

Chiar dacă nu a renunţat complet la utilizarea PowerPoint atunci când face prezentări pentru un client, Jason Jones, care lucrează pentru o firmă care activează pe piaţa reţelelor de stocare, spune că prezentările sale s-au sistematizat simţitor. Acum nu foloseşte mai mult de 20 de slide-uri, fiind focusate şi personalizate pentru fiecare client în parte. În plus, ca soluţie anti-plictiseală, acesta le oferă clienţilor câte un clopoţel din crom în cazul în care prezentarea devine monotonă.

"Din când în când, oamenii încep să sune din el - da, chiar fac asta", spune el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO