Profesii

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă moştenitorii marilor afaceri de familie din România şi ce sfaturi au pentru generaţiile următoare

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă...

Autor: Cristina Bellu

29.11.2023, 13:04 2922

Transferul de generaţii este esenţial pentru conti­nuitatea afacerilor antre­pre­noriale locale, unde mai mult de două treimi sunt încă controlate de fondatori.

Atunci când se transferă activele unei companii este important să existe o distincţie între cele patru tipuri de capital pe care tinerii îl preiau de la părinţi: capitalul financiar, capitalul intelectual, capitalul social şi cel cultural, după cum spun antreprenorii care fac parte din organizaţia Family Business Network România (FBN România).

Radu Timiş Jr, CEO al producătorului de mezeluri CrisTim, consideră că, în principal, diferenţele dintre generaţii rezidă în faptul că acum există un sistem al economiei de piaţă mult mai stabil decât la începutul anilor 90, generaţia tânără este mai orientată spre profit, proceduri şi eficienţă, într-o abordare mai raţională a întregii afaceri, după ce, în cei 33 de ani de capitalism, România a avut şi încă mai are 76% din firme controlate de fondatorii lor.

Din perspectiva lui Radu Timiş Jr este oportun ca o afacere de familie să aibă un singur conducător, iar fiecare generaţie să dezvolte comunicarea cu familia, şi să încerce să se pună în locul celuilalt atunci când vrea să estimeze cele mai bune căi de urmat pentru transferul afacerii de familie.

La rândul lor, Wargha şi Mitra Enayati, care şi-au pus semnătura pe businessuri precum reţeaua privată de sănătate Regina Maria sau Enayati Medical City, au insistat asupra transferului de cunoştinţe, abilităţi şi oportunităţi pe care părinţii le pot lăsa moştenire generaţiei tinere, înaintea oricărui patrimoniu material al firmelor create de familie.

Doris Sommavilla, antreprenor şi consultant italian şi reprezentant al celei de-a treia generaţii care a preluat afacerea de familie de la tatăl său, consideră că cel mai important element în afacerea de familie este încrederea, potrivit informaţiilor transmise de Family Business Network România.

Organizaţia FBN România reuneşte în prezent 34 de companii membre, care adună afaceri totale de peste 4,73 miliarde de euro şi aproape 29.000 de angajaţi.

Potrivit lui Adrian Mihai, CEO FAN Courier, şi preşedintele FBN România, printre obiectivele asociaţiei se regăsesc promovarea culturală a afacerilor de familie în România, schimbul de experienţă între cei care fac parte din asociaţie, atragerea de noi membri, dar şi propuneri către autorităţile statului de idei pentru dezvoltarea cadrului legislativ al afacerilor de familie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO