Profesii

Candidatii potriviti nu inseamna neaparat cei cu IQ-ul cel mai ridicat

Candidatii potriviti nu inseamna neaparat cei cu IQ-ul cel mai ridicat

Florin Petrescu, director de resurse umane al Citibank Romania: Pentru a obtine raspunsurile care te intereseaza ar fi mai indicat sa reformulezi astfel: 'Ce aspecte din cadrul organizatiei te-au determinat sa fii deschis la o discutie sau la o propunere de angajare din exterior?'. O astfel de intrebare iti va releva acele cauze interne, din cadrul organizatiei tale, care au condus la aceasta decizie. Vei afla ca oamenii parasesc compania pentru motive mult mai putin abstracte decat cele legate de provocarile din 'exterior'

02.11.2008, 16:28 198

"Candidatii potriviti sunt cei identificati din perspectiva competentelor necesare, cunostinte, abilitati si atitudine intr-un anumit job, in cadrul unei organizatii", crede Florin Petrescu, directorul de resurse umane al Citibank Romania, filiala locala a gigantului american Citigroup. El considera ca, in anumite situatii, candidatii potriviti nu inseamna neaparat cei cu IQ-ul cel mai ridicat, cei supracalificati sau cei cu cei mai multi ani petrecuti in scoala.
In opinia sa, obiectivul managerului direct si al directorului de resurse umane este comun, odata stabilite cele mai importante competente cautate pentru un anumit job. Parerile celor doi in legatura cu modul in care un candidat corespunde cerintelor sunt complementare si nu se exclud, mai mult, impreuna contribuie la identifcarea celui mai potrivit angajat pentru job si pentru companie.
In definitiv, rolul oricarui manager este sa se asigure ca identifica si ca selecteaza candidatii cei mai potriviti pentru pozitiile disponibile, intr-un mod eficient, in termeni de calitate, de timp si de cost.
"Principala tehnica de selectie ramane insa interviul orientat catre evaluarea competentelor, la care se adauga evaluarea bazata pe studii de caz sau diferite tipuri de teste de genul GMAT sau SAT Reasoning Test", explica Petrescu. Pe langa pozitia pe care o ocupa in cadrul Citibank, el tine si un curs de Staffing & Career Development in colaborare cu compania de training Qualians, in cadrul caruia isi propune sa aduca o perspectiva practica, axata pe ce este esential "de stiut", atat din punctul de vedere al managerului direct, cat si al profesionistului de resurse umane. "Acesta este un subiect intotdeauna actual pentru ca aduce in discutie modul in care atragi si promovezi oameni in organizatie, ce fel de oameni iti alegi si mai ales cum ii alegi. Nu in ultimul rand acopera subiecte legate de retentia angajatilor-cheie si rolul pe care il are compania in a ajuta un angajat valoros sa gaseasca raspuns la intrebarea 'Care este urmatorul pas in cariera mea?'", explica acesta despre cursul deschis de o zi pe care il tine la Qualians. 
Una dintre intrebarile pe care le pun de obicei managerii in cadrul unui exit interview este "De ce vrei sa pleci din companie?", iar raspunsul pe care il da, in general, angajatul vine prompt: "Plec pentru un salariu mai mare, pentru o pozitie mai buna, pentru o alta provocare".
Asadar, de cele mai multe ori, raspunsurile sunt in mare parte cele "politically correct" fara a releva cauza esentiala a deciziei angajatului de a-si parasi angajatorul.
"Pentru a obtine raspunsurile care te intereseaza ar fi mai indicat sa reformulezi astfel: 'Ce aspecte din cadrul organizatiei te-au determinat sa fii deschis la o discutie sau la o propunere de angajare din exterior?'. O astfel de intrebare iti va releva acele cauze interne, din cadrul organizatiei tale, care au condus la aceasta decizie. Vei afla ca oamenii parasesc compania pentru motive mult mai putin abstracte decat cele legate de provocarile din 'exterior'", crede Petrescu.
In ceea ce priveste retentia angajatilor, cea mai buna strategie care conduce la pastrarea lor in companie este aceea de a conecta activitatile specifice de dezvoltare a oamenilor, compensatii si beneficii, management al carierei cu prioritatile businessului in care operezi, sa faci din aceste functiuni elemente prezente in mod constant pe agenda conducerii. 
"Odata ce aceste activitati sunt integrate intr-un mod coerent, acest intreg poate avea un impact decisiv in rezultatele unei companii si reprezinta un avantaj competitiv major in ce priveste retentia angajatilor in cadrul unei companii", mai adauga directorul de HR.
De asemenea, o investitie eficienta in oameni este determinata de abilitatea angajatilor de a progresa in cariera, in pozitii de o complexitate mai mare in cadrul organizatiei.
"Odata ce dezvoltarea angajatilor le influenteaza dezvoltarea carierei, ei vor gasi mai degraba in interiorul unei organizatii raspunsul la intrebarea 'Care este urmatorul meu pas in cariera?' decat in exteriorul ei", conchide Petrescu.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO