Profesii

Cand esti inteligent emotional lucrurile merg mult mai bine

01.09.2003, 00:00 104



Pentru un moment, gandeste-te la colectivele de munca din care ai facut parte. Ai fost vreodata furios si vroiai sa spui de ce, dar nimeni nu te auzea? Ai fost trist si vroiai sa te inteleaga cineva, dar nimanui nu-i pasa? Ai fost speriat, cautai protectie si sprijin, dar nimeni nu iti oferea asa ceva? Ai fost vreodata deprimat la serviciu?



Deprimarea in organizatii nu este o raritate. Energia din oameni se scurge treptat sau explodeaza si distruge. N-o sa te mire faptul ca grupurile sau organizatiile se deprima atunci cand emotiile predominante sunt invidia, vanitatea, egoismul, dispretul, dezgustul, deprimarea, iritarea, imbufnarea, vina, rusinea. Stiati insa ca toate astea de fapt nu sunt emotii? Cum asa? Sa vedem ce inseamna a fi inteligent emotional, daca acest tip de inteligenta se poate dezvolta si mai ales cum.



Inteligenta emotionala este capacitatea unui om de a-si recunoaste emotiile primare, in amestecul de emotii, ganduri si reactii care apar in evenimentele vietii de zi cu zi, pentru a rezolva probleme in relatiile interumane. Emotiile primare sunt doar patru: fericire, manie, tristete si frica. Frica o simtim in stomac, tristetea inauntrul pieptului, mania in contractura umerilor, spatelui, feselor si picioarelor.



Am discutat despre inteligenta emotionala cu managerul de resurse umane al unei firme internationale. Ea mi-a relatat ca simtea o anxietate surda cand venea la lucru. Reactia ei era sa manance, chiar daca nu ii era foame. A participat din pura curiozitate - "ce-o mai fi si asta" - la un curs de doua zile de inteligenta emotionala. Legat de ceea ce a invatat la curs mi-a spus:



"Daca esti inteligenta emotional, iti recunosti starea emotionala, sa zicem anxietate si te intrebi: de unde anxietatea asta, ce ma nemultumeste? Daca, de exemplu iti dai seama ca esti nervoasa din cauza tonului critic al sefului tau in conversatia avuta ieri, avem deja o emotie compusa. De fapt, ceea ce simti este un amestec de putina tristete pentru ca lucrezi intr-un mediu cu tensiuni, teama de urmatoarea intalnire cu seful si multa manie pentru ca nu ai avut curajul sa fii tu insuti in conversatia de ieri. Tristetea pe care o simti dupa pierderea unei atmosfere de lucru placute e normala - este in regula sa fii trist dupa o pierdere, tristetea e despre trecut. Frica de viitoarea intalnire cu seful tau e iarasi normala - frica e despre viitor, vine dintr-o amenintare. Ceea ce este lipsit de sens insa, este mania cauzata de discuta de ieri si directionata asupra propriei persoane".



A continuat spunandu-mi ca mania, ca si durerea, este cel mai valoros sistem de alarma. Durerea ne avertizeaza cand trebuie sa facem ceva pentru a reveni la starea de sanatate sau comfort - simt ca ma doare ceva cand umblu, iau in considerare durerea si imi dau seama ca e un cui in pantof, il scot si revin la starea de comfort. "Simt ca sunt furioasa cand ajung la serviciu, iau in considerare emotia si imi dau seama ca este din cauza tensiunii cu seful, cer o intalnire cu el si clarificam ce il nemultumeste pe fiecare si ce trebuie facut pentru ca fiecare sa revina la o stare de calm si multumire (fericire de intensitate mica)". Daca desconsider durerea din picior, rana se infecteaza. Daca desconsider iritarea spunandu-mi ca asa e la noi la serviciu, atunci energia pe care as fi putut-o folosi in exterior, pentru a rezolva problema cu seful, se consuma in interior, in muschi si organe interne contractate, ceea ce duce in final la deteriorarea si mai accentuata a relatiilor cu ceilalti.



Cand esti inteligent emotional, pornesti de la premisa ca starea normala este de fericire, deci existam pentru a fi fericiti in diferite grade de intensitate: calma, relaxata, multumita, satisfacuta, entuziasta, vesela, bucuroasa. Reusesti sa-ti constientizezi starile emotionale, sa recunosti emotia primara predominanta - manie, tristete sau frica - folosind-o ca pe informatie ce iti arata cum sa actionezi pentru a reveni la o stare de fericire.



Esti inteligent emotional atunci cand reusesti sa iti dai seama in ce stare emotionala este cel cu care interactionezi si intelegi, sau il intrebi, din ce cauza simte astfel. Dar asta nu este suficient, trebuie sa ai curajul sa delimitezi limitele responsabilitatilor in acea relatie, astfel incat sa existe un echilibru intre cat dai si cat primesti de la celalalt.



"In compania noastra, a continuat interlocutoarea mea, avem un sistem complex de motivare a angajatilor, atat financiar (salarii, bonusuri, beneficii), cat si non-financiar: dezvoltare profesionala, specializare, evenimente prin care oamenii se cunosc mai bine si absorb valorile culturii companiei noastre. In ultima instanta insa, sursa de energie sunt emotiile, mania, tristetea, frica prin care fiecare tinde spre o stare de fericire. Din pacate, probabilitatea este ca fiecare din noi sa fi invatat in frageda copilarie sa ne exprimam emotiile disfunctional. Cand suntem criticati de exemplu, am putea folosi energia furiei pentru a rezolva problema concreta si a delimita raspunderile. Din pacate, este mult mai probabil sa folosim furia pentru a invinovati pe altii sau, si mai rau, pentru a ne invinovati pe noi insine. Vorbim atat de mult despre schimbare si exista atatea cursuri si workshop-uri despre rezistenta la schimbare si cum sa implementezi schimbarea. Acum insa mi se pare evident ca mania, cu diferitele grade de intensitate: frustrare, nemultumire, furie, violenta, este raspunsul spontan si natural la schimbare. Este o sursa de energie care trebuie nu invinsa, ci folosita. Noi trebuie sa le ascultam revolta pana cand isi dau seama ca schimbarea este inevitabila si furia se transforma in tristete dupa ceea ce pierd. Atunci, trebuie sa fim alaturi de ei cu incurajari, suport si protectia de care au nevoie pentru a-si depasi frica de a invata lucruri noi. De-abia in acest ultim stadiu are sens sa organizam seminarii pentru a cataliza procesele de schimbare organizationala."



Vestea buna este ca, spre deosebire de inteligenta logica care nu se poate schimba de-a lungul vietii, inteligenta emotionala se poate imbunatati. Mai mult chiar, o data ce am depasit un prag de constientizare, fiecare interactiune cu ceilalti, la serviciu sau altundeva, este o ocazie de a ne maturiza emotional. "Scufundand" un intreg colectiv in apa rece a unui curs de inteligenta emotionala, ei realizeaza cat de constienti sunt de emotiile lor si cat de constructiv sau disfunctional si le exprima in interactiunile cu ceilalti. Un astfel de colectiv initiat va avea un limbaj comun prin care se sprijina reciproc spre maturizare emotionala.



De fapt este o mare diferenta intre un curs prin care oamenii invata tehnici de negociere si un curs de inteligenta emotionala. Tehnicile ii echipeaza pe oameni cu secvente de intrebari sau interventii, rezultatul cel mai probabil fiind o exprimare a acelorasi emotii, de exemplu iritare, intr-o forma mai sofisticata si profesionala.



Un curs de inteligenta emotionala urmareste sa dezvolte capacitatea de a recunoaste propriile emotii si ale celorlalti si a le exprima natural, cu propriile cuvinte. Dupa un curs de tehnici, e probabil ca oamenii sa sune fals cand vorbesc. Dupa un curs de inteligenta emotionala e probabil sa sune mai natural, sa fie mai autentici si sa stabileasca relatii interumane adevarate.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO