Profesii

Business Magazin. Cine este în spatele Art Safari, unul dintre cele mai cunoscute evenimente de artă din România

Autor: Andra Stroe

05.06.2022, 20:30 237

În timp ce majoritatea investitorilor aleg să „parieze” pe bursă, real estate, aur sau bitcoin, arta are şi ea adepţii săi, chiar şi în România. Un curator, o tânără artistă şi un antreprenor care a ales recent să îşi ducă pasiunea de colecţionar la următorul nivel ne-au povestit, printre altele, la ce valoare se ridică piaţa locală de investiţii în artă, ce profil are investitorul român în obiectele din pasiune şi ce noutăţi există la ora actuală în industrie.

Dacă ar fi să ofer nişte caracterizări foarte exacte pentru investitorul român, aş zice că este inteligent, are studii de specialitate şi înţelege bine ce înseamnă rentabilitate şi diversificarea investiţiilor”, descrie Ioana Ciocan, curator independent şi General Manager al Art Safari, unul dintre cele mai cunoscute evenimente de artă locale, profilul românilor care investesc în artă. Ei fac o investiţie cam de 2-3 ori pe an, conform observaţiilor sale. „Pandemia a influenţat mult procesul de achiziţie, tranzacţiile sunt mai accesibile şi mai populare prin platformele online. La nivel global, piaţa online a continuat să se extindă în 2021, ajungând la o valoare de 13,3 miliarde de euro.”

Potrivit ei, valoarea pieţei locale de artă se ridică la aproximativ 30 de milioane de euro anual, în timp ce tranzacţiile globale ale pieţei de artă se situează la un estimat de peste 65 de miliarde de euro. „Christie’s şi Sotheby’s sunt cele mai puternice case de licitaţie din lume, iar Sotheby’s este prezentă şi în România prin intermediul Romania Sotheby’s International Realty, iar casa de licitaţii Artmark este principala platformă de promovare culturală.”

În Europa, ţările cu cel mai mare apetit pentru investiţiile în artă sunt Marea Britanie, Franţa, Germania, Italia şi Elveţia, urmate de Polonia. „Anul 2021 a înregistrat o creştere de aproximativ 30% faţă de anul 2020. Pe plan european, domină pieţele din Marea Britanie, Franţa şi Germania. Marea Britanie este chiar pe locul al treilea mondial, după Statele Unite şi China. Economiile statelor dezvoltate au, în primul rând, o cultură a investiţiei şi a economisirii. Banii cheltuiţi cu o operă de artă reprezintă o investiţie sigură, o investiţie care nu se devalorizează. Achiziţia de obiecte de artă sau ceasuri reprezintă (de secole!) o investiţie sigură, valoarea acestora crescând constant.” Investitorii din statele dezvoltate îşi diversifică portofoliul de investiţii şi au avut timp să experimenteze rentabilitatea investiţiei în artă, unde totodată cultura este aceea de „usual family business”. „În 2021, regăsim pentru prima dată pe locul patru în lume Franţa, care a înregistrat o performanţă solidă, depăşind pentru prima dată un miliard de dolari.”

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO