Profesii

Blog de CEO

Blog de CEO
31.03.2008, 17:58 36

Marius Ghenea este unul dintre acestia. In urma cu multi ani, presedintele companiei de distributie IT Fit Distribution si-a rezervat numele in domeniile .com si .ro si apoi a realizat un prim site de continut personal, care la inceput avea doar o singura pagina, care a crescut insa pe parcursul anilor.
"Au fost mai multe motive care m-au indemnat sa fac acest pas atunci, probabil cel mai important fiind legat de o expresie care la momentul respectiv era mai curand o gluma, dar care, iata ca devine, pe masura ce trece timpul, o axioma: 'Daca nu esti prezent pe internet, nu existi'. Lucru valabil acum cu siguranta pentru orice business, probabil in curand va deveni un truism si pentru orice persoana", este de parere Ghenea, care, datorita faptului ca nu este implicat momentan operational in niciuna dintre companiile pe care le detine sau in care investeste, are putin mai mult timp pentru activitatea pe care o presupune intretinerea unui blog.
Astfel, site-ul omului de afaceri s-a transformat, oarecum natural, intr-un blog. Iar metamorfoza, care a avut loc si la nivelul formatului, dar si al continutului, a fost dictata tot de axioma de mai sus, care intre timp a devenit: "Imi manifest gandirea pe internet, deci exist".
Cu toate acestea, nu toti oamenii de afaceri au timp de scris. George Copos, presedintele Ana Holding si actionar al clubului de fotbal din Giulesti, spune ca nu are timp deocamdata pentru un blog de business. In urma cu un an, Copos scria despre sport pe blogul sau, copos.fzr.ro, dar a abandonat proiectul intre timp.
"Am avut mai multe greutati in business in ultimul timp si nu am timpul si nici linistea necesara pentru a scrie pe blog. Cand va fi mai liniste, voi scrie si pe un blog de business. Poate chiar anul acesta", spune Copos. Astfel, intre timp suprematia o detin tot blogurile managerilor de companii din industria internetului sau din cea IT, care s-au adaptat repede la tendintele internationale.
"Majoritatea il folosesc (blogul - n.r.) ca pe un canal informal de diseminare a informatiilor despre industria din care face parte compania pe care o conduc, dar si pentru dialog", spune despre acestia Ionut Oprea, managing partner BlogAgency.ro, prima agentie romaneasca de marketing si comunicare online prin intermediul blogurilor.
Cel mai probabil, acest lucru se intampla pentru ca blogurile de antreprenori, de parteneri, de CEO sau direc-tori sunt o specie aparte de blog datorita puterii lor de a reprezenta businessul in fata actionarilor, spre exemplu. Acest tip de blog vine insa cu oportunitati, bariere si chiar pericole la pachet.
"Oportunitatile sunt centrate pe constructia leadershipului de reputatie prin luarea in discutie a unor aspecte legate de fundamentele industriei careia autorul ii apartine: best practices, ethos profesional, anuntarea unor performante care pot influenta benchmarkul industriei", este de parere Cristian "Kit" Paul, partener fondator al Brandient, care are el insusi un blog de fotografie, kitblog.com.
El precizeaza ca printre cele mai solide bariere pe care trebuie sa si le autoimpuna un executiv in momentul in care decide sa scrie pe blogul personal se numara cele legate de etica profesionala.
"Un consultant nu poate comenta sau critica ceea ce se intampla pe piata, deoarece speculatiile fara o cunoastere profunda a subiectului sunt descalificante in fata audientei avizate. In caz ca stie in profunzime despre ce e vorba, probabil ca este vorba de un fost client sau un potential client si, ca atare, a discuta despre caz este neetic, respectiv contraproductiv", mai adauga Cristian "Kit" Paul. O alta zona interzisa este aceea a atacului asupra competitiei, o tactica ce pare tentanta, insa care arareori da rezultat.


De ce un blog?
Principalul motiv pentru care toata lumea are blog, chiar si cei care nu au cunostinte avansate de IT, este faptul ca acesta este foarte usor de intretinut.
"Este o modalitate simpla, la indemana, de a prezenta informatie utila, fara presiunea oficialului. In plus, e obositor sa scrii pagini html, sa editezi un site, de fiecare data cand ai ceva de spus", explica Dragos Manac, lead operations System & Network Solutions, pe blogul sau, manac.ro.
Ionut Oprea adauga insa ca un blog este usor de intretinut in cazul in care managerul respectiv are abilitati naturale sau dezvoltate de comunicare si reuseste sa se ocupe de intretinere singur, fara mult efort si fara multa implicare din partea departamentului de comunicare.
"Clientii sunt deja surzi la 'marke-teza', limbajul de lemn din afaceri" , mai spune Manac. Daca CEO-ul reuseste sa se exprime pe intelesul tuturor si spre interesul unora, e util sa aiba un blog. Nu este o conditie, deseori e mai bine sa nu ai un blog daca nu-l poti sustine.
"Un blog pornit de cei la PR si scris de un ghost-writer (autor-fantoma - n.r.) este o idee proasta, pentru ca mai devreme sau mai tarziu, falsul iese la iveala, latura personala a unui blog fiind foarte importanta", spune Manac.
El insusi scrie pe blog pentru ca isi doreste sa ofere informatii utile celor interesati. "Cine sunt cei interesati? Nu as putea spune exact. Premisa a fost ca exista oameni care au nevoie de sfaturi si expertiza de business sau tehnologie. Eu sunt unul dintre cei 'avizi' de informatie utila de acest gen si ca si mine am presupus ca sunt multi altii", explica managerul, care nu scrie insemnari despre felul in care vede lumea ori despre ceea ce-si doreste pe termen lung, ci se limiteaza la a mentine un blog informativ, ce poate fi citit acum si peste trei ani fara a-si pierde mult din consistenta si valoare cu trecerea timpului.


De ce nu... un blog?
Exista insa si manageri care nu iau varianta blogului in discutie. Din lipsa de timp, in cele mai multe dintre cazuri.
"Noi avem peste un milion de clienti si ar fi o nebunie sa tin legatura pe blog cu toti acestia. Blogul inseamna o comunicare personala si eu personal nu am nimic de comunicat. La nivel de management nu exista timp pentru comunicare personala", spune Crinu Andanut, CEO Allianz-Tiriac Pensii Private, care mai adauga ca, in cazul in care ar avea mai mult timp, ar avea un milion de alte prioritati decat sa "sporovaiasca" pe blog. Andanut mai spune ca un blog nu ar fi util in cazul specific al Allianz-Tiriac Pensii Private, intrucat compania are alt tip de contact cu clientii, fie direct, fie prin e-mailuri.


Ce scrie un CEO pe blog
Pana la urma ce scriu managerii pe blogurile lor? Continutul acestora este diferit si de cele mai multe ori depinde de industria in care activeaza acestia, dar si de personalitatea fiecaruia. Astfel, pe blogul lui Cristian "Kit" Paul gasesti fotografii personale, iar pe cel al lui Marius Ghenea, recenzii de carti, dar si subiecte din business.
"Prefer ca, de cele mai multe ori, sa scriu despre mine, despre viata mea, despre muzica pe care o ascult, despre cartile pe care le citesc. Blogul meu e mai degraba un fel de exercitiu de sinceritate combinat cu un soi de cartografiere personala. Incerc sa pun acolo lucrurile care stiu ca m-au bucurat in trecut si sa imi povestesc experientele care ma vor bucura in viitor cand se vor transforma in rememorari", precizeaza Catalin Tenita, CEO al Treeworks, companie specializata in realizarea de solutii de comunicare si interactivitate web based.
Blogul sau, catastif.com, este mai degraba blogul omului Catalin Tenita, nu blogul unui CEO.
"De fapt, cinstit vorbind, nici nu ma consider un CEO. Cred ca titulatura asta merge la companiile cu peste 200 de angajati, ierarhizate, cu proceduri complicate. Daca ar fi sa spun cate ceva despre mine, din punct de vedere profesional, as spune ca sunt un antreprenor in domeniul internetului. Si fireste, din cand in cand, pasiunea pentru internet apare si pe blog", mai spune Tenita.
De asemenea, Marius Ghenea, po-vesteste ca nu scrie pentru un segment anume de cititori, ci mai curand ca o ma-nifestare a unor ganduri, opinii, experiente pentru oricine ar dori sa le citeasca. Cu siguranta, prin natura post-urilor si informatiilor, in principal legate de bu-siness, majoritatea cititorilor sunt per-soane interesate de lumea afacerilor, dar avand in site si recenzii de carte sau articole pe teme istorice, politice sau care tin de comunitate, spectrul celor care viziteaza blogul ghenea.ro este mai larg, spune el.
Si cititori exista. Spre exemplu, fiecare articol de pe manac.ro are cateva mii de cititori. "Uneori ma gandesc cat de greu mi-ar fi sa ma prezint intr-un mod formal in fata unei audiente de 10.000 de oameni. Pe blog pot face asta, chiar atunci cand ei au nevoie de ceea ce le pot oferi eu", spune Manacu.
Pe de alta parte, Catalin Tenita recunoaste ca scrie in primul rand pentru el si apoi pentru prietenii lui, cei pe care ii avea, cei pe care si i-a facut prin intermediul blogului si cei care il citesc fara sa se fi cunoscut.
"In general, cei care citesc blogul, pe langa prieteni, sunt oameni diversi, fie din zona internet-media-publicitate, fie din zona cultural-academica", explica managerul.
Cat despre recenziile de carte de pe blogul lui Marius Ghenea, managerul precizeaza ca acesta este un "pet project" al meu pentru site-ul personal, la care a pornit cu mult entuziasm pe la jumatatea anului trecut, acum trecand deja de 100 recenzii de carti, de la carti de business pana la beletristica de calitate.
"Pentru moment, incerc sa reiau cateva dintre recenziile mai vechi deja publicate, tinand cont ca feedback-ul de la cititori a fost foarte bun pe aceasta sectiune, pentru multi fiind chiar o mare surpriza cand are un om de afaceri timp sa mai si citeasca altceva in afara de ziare sau reviste de business. Pentru mine, timpul utilizat pentru lectura a fost de obicei cel petrecut in avioane sau intre avioane, am avut foarte mult timp de acest gen in ultimii ani, din cauza deplasarilor frecvente in strainatate", conchide Marius Ghenea.


Da, blogul ajuta
Indiferent de industrie, un lucru este clar: orice companie ar trebui sa experimenteze controlat acest instrument de comunicare si sa lanseze cele mai potrivite/ necesare variante de blog. "Acesta poate fi intern sau extern, de companie sau al CEO-ului sau pentru un anumit produs, serviciu, brand sau concept, pentru scopuri de comunicare sau de marketing", explica Ionut Oprea.
Astfel, orice site, fie el blog sau nu, trebuie sa fie, printre altele, si o carte de vizita. "Trebuie sa arati ce ai facut, ce vrei sa faci in continuare, cum poti fi contactat. Si in acest sens, in cazul meu, era evident necesar sa introduc informatii despre cele cateva companii pe care le detin sau in care investesc in prezent", explica Marius Ghenea, care este de parere ca principalul obiectiv al blogului este unul social si reprezinta mai putin o metoda de promovare. Daca ar fi asa, aceasta ar fi o metoda foarte costisitoare pentru ca, mai ales in cazul oamenilor de afaceri, timpul inseamna bani.
Dar pentru cei care gandesc la rece subiectul, blogul nu are vreo legatura cu succesul firmei. "Un pic cinic vorbind, nu este deloc important pentru performantele firmei. Mai ales daca definim CEO-ul ca pe seful unei corporatii relativ mari. Pentru antreprenori poate fi insa o cale de comunicare cu presa sau cu industria. Dar nu schimba ceva fundamental. Nu ajuta la evolutia firmei in mod direct. Poate ajuta insa la dezvoltarea personala, la networking, la vizibilitate personala in industrie, la angajarea in alta parte", este de parere Catalin Tenita, care recunoaste ca uneori blogurile sunt foarte utile in comunicarea unei viziuni, in asa-numita "evanghelizare" dintr-un anumit domeniu.
Tenita spune ca nu vede blogul ca pe o metoda de marketing pentru firma. Pe de alta parte este constient ca oamenii tind sa judece Treeworks si prin perspectiva acestui blog. Solutia lui? Sa fie cat mai sincer. "Imi place sa pot comunica cu clientii nostri la fel de bine ca si cu prietenii mei, iar blogul poate clarifica cum gandesc, ceea ce poate elimina anumite bariere de comunicare", spune managerul.
Pe de alta parte, Manacu recunoaste ca un blog nu este o metoda de promovare directa. "Oamenii vin pentru ca au nevoie de expertiza. Nu vreau sa bag pe gat nimanui activitatile desfasurate de mine. Ei si-ar pierde interesul, eu mi-as pierde cititorii. Indirect este o metoda de promovare. Direct ma promovez pe mine, indirect oamenii transfera parerea construita despre mine catre activitatile mele comerciale. Da, blogul ajuta", incheie Manac.


Blog versus site de companie
Dar spre deosebire de un site de companie, care e in mare parte static, si este plasat in atributiile departamentului de marketing sau de PR, un blog de CEO cere o implicare permanenta si consistenta din partea managerului respectiv, oricat de mare ar fi echipa de specialisti care contribuie la dezvoltarea unui astfel de blog.
"Diferenta o face scopul blogului respectiv. Daca e un instrument principal de comunicare online, atunci va trebui sa fie mai mult decat un website si va trebui permanent construit, monitorizat, actualizat si imbunatatit. Daca, in schimb, e un canal de comunicare secundar, adica o simpla facilitate a unui website de companie, atunci probabil si actualizarea, si continutul, si resursele alocate vor tine cont de asta", explica Ionut Oprea.
Acest transfer de idei poate aduce cu sine si pericole care sunt legate de transferul de informatie negativa intre blog si business.
"O prestatie dubioasa, o minciuna, un cuvant scapat la nervi sau o expresie prost aleasa devin stigmate publice greu de luat inapoi. Lucrurile pot fi sterse, corectate sau indulcite, dar varianta toxica pentru business va sta pentru o vreme expusa in vitrina cache-urilor motoarelor de cautare si a citatelor de pe alte bloguri. De asemenea, nu oricine are darul scrisului. Uneori persoane carismatice off-line nu reusesc sa transmita aceeasi impresie on-line. Aceste umbre vor fi aruncate asupra felului in care stakeholderii vor percepe compania", spune Cristian "Kit" Paul.
Tragand linie, blogul de antreprenor, de partener, de CEO sau director este doar aparent o cale usoara. In realitate presupune un mare consum de timp, talent si efort.
In cele din urma, alegerea ar trebui sa tina de planurile fiecarei companii si de obiectivele carora trebuie sa raspunda un astfel de proiect, si, foarte important, ar trebui sa ia in calcul, inainte de lansarea efectiva, daca un astfel de blog aduce sau nu un plus semnificativ de utilitate pentru publicurile carora li se adreseaza, altfel fie nu are rost, fie trebuie imbogatit cu utilitate inainte de a fi lansat.


Cei mai buni CEO-bloggeri din lume

Se pare ca oamenii de afaceri straini au mai mult timp de bloguri sau le acorda mai multa importanta. Mario Sundar, un blogger din American Marketing Association, a intocmit in urma cu doi ani un top al acestora, potrivit statisticilor Technorati, alegand cele mai bune zece bloguri de business, din peste 124 de bloguri corporate din intreaga lume. Potrivit acestuia, pe blogurile de CEO nu trebuie sa ne asteptam la posturi updatate de la ora la ora intrucat, se stie, managerii sunt persoanele cele mai hartuite de timp. Cu toate acestea, cititorii pot lua parte la expunerile unor mari ganditori care dezvaluie uneori detalii despre strategiile companiilor pentru care lucreaza.

Jonathan Schwartz, presedinte si CEO Sun Microsystems   http://blogs.sun.com/jonathan/
Craig Newmark, CEO Craig's List   http://www.cnewmark.com/
Mark Cuban, proprietar Dallas Mavericks   http://www.blogmaverick.com/
Ross Mayfield, CEO Socialtext   http://ross.typepad.com/
Matt Blumberg, CEO Return Path   http://onlyonce.blogs.com/
Alan Meckler, CEO Jupiter Media   http://weblogs.jupitermedia.com/meckler/
Kevin Lynch, chief software architect Adobe   http://weblogs.jupitermedia.com/meckler/
Jason Calacanis, CEO Weblogs   http://www.calacanis.com/
John Dragoon, CMO Novell   http://www.novell.com/company/blogs/cmo/

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO