Profesii

Cum arată profilul candidatului tânăr pe o platformă de recrutare din România: are studii superioare, aplică mai des decât candidaţii experimentaţi şi caută joburi bine plătite încă de la început, preponderent în retail, E-commerce, call center, turism sau HoReCa

Ana Vişian, marketing manager bestjobs

Ana Vişian, marketing manager bestjobs

Autor: Cristina Bellu

26.08.2023, 13:01 1474

Cei mai mulţi dintre candidaţii tineri (18-24 de ani) înregistraţi pe platforma de recrutare bestjobs au studii academice trecute în CV şi provin din oraşele centre universitare, precum Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Cluj sau Constanţa.

Ei înregistrează mai multe aplicări decât segmentele de vârstă superioare, ceea ce indică faptul că angajarea este mai dificilă în cazul lor, fie prin prisma ofertelor salariale care nu le acoperă nevoile, fie prin cea a recrutorilor, care preferă candidaţi cu experienţă, notează o analiză a firmei de recrutare.

„Lipsa de îndrumare reprezintă şi un obstacol în calea dezvoltării lor profesionale, întrucât amânarea deciziei de a intra pe piaţa muncii sau incapacitatea de a se adapta la mediul de lucru are de multe ori la bază discrepanţa dintre aşteptări şi realitate. Cu sprijinul potrivit, tinerii candidaţi ar putea alege mai bine jobul potrivit”, spune Ana Vişian, marketing manager bestjobs.

Potrivit acesteia, joburile în Vânzări predomină oferta de muncă disponibilă pe bestjobs. Printre acestea se numără rolurile de Reprezentant Vânzări prin telefon, cu o ofertă salarială de 700-900 euro net pe lună, Commercial Trainee în Bucureşti, cu un salariu de 800-900 euro net pe lună sau Sales Assistant în Bucureşti, cu 650-850 euro net pe lună.

Candidaţii 18-24 de ani reprezintă 20% din totalul utilizatorilor platformei de recrutare online bestjobs, iar de la începutul anului şi până în prezent aceştia au efectuat aproape 1 milion de aplicări.

Cele mai multe au fost în Retail, E-commerce, Call Center, Marketing, Administrativ, Turism, HoReCa, Logistică sau Curierat.

O bună parte dintre candidaţi vizează şi internship-urile sau joburile entry-level în Inginerie, IT sau Financiar, iar mulţi dintre ei se orientează către joburi din mediul digital, unde îşi pot construi o carieră care să le asigure flexibilitate şi opţiuni de lucru remote, specifică analiza bestjobs.

„În mod normal, alegerea carierei ar trebui să fie strâns legată de domeniul studiat, astfel încât traseul profesional să fie unul coerent. Din păcate, pentru mulţi nu este aşa. Tinerii candidaţi descoperă rapid că ofertele salariale sunt sub nivelul aşteptărilor lor, cerinţele sunt prea mari, iar mediul de lucru este adeseori stresant în cadrul domeniilor pentru care s-au pregătit academic. În acest context, aleg soluţia mai uşoară, care de cele mai multe ori se rezumă la un job mai bine plătit într-un domeniu precum Comerţ sau HoReCa, unde salariile oferite nu depind la fel de mult de setul de abilităţi sau de vechimea în muncă”, adaugă Ana Vişian.

Ea consideră că acest scenariu este nefavorabil pentru piaţa muncii în general, întrucât nivelul de cunoştinţe academice şi dorinţa de a evolua în domeniul studiat se diluează în timp, creând o distanţă tot mai mare între experienţa aplicată şi cerinţele sectorului respectiv.

Rata şomajului în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani este de aproape 22%, potrivit celor mai recente date transmise de Institutul Naţional de Statistică.

Totodată, dintre cei care au un loc de muncă, 40% sunt înregistraţi în Comerţ şi Agricultură, chiar dacă au studii superioare.

Principalul motiv este că salariile pentru joburile de la început de drum sunt prea mici pentru a acoperi nevoile tinerilor.

Astfel, 40% dintre ei ajung să-şi înceapă cariera într-un domeniu nou, pentru care nu au studii sau care nu necesită un anumit set de abilităţi, doar pentru a câştiga un salariu mai bun şi experienţă în CV.

 
 
 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO