Profesii

Angajatii, picatura din oceanul performantei firmei

20.10.2003, 00:00 64



Comparatia organizatiei cu un organism care se naste, se dezvolta si moare dupa un ciclu de viata implica existenta unui mediu in care societatile isi desfasoara activitatea. Mediul este numit concurential datorita activitatii desfasurate, a luptei pentru resurse, a competitiei pentru satisfacerea necesitatilor consumatorilor si ocuparea unei pozitii cat mai bune in piata. Rezultatele obtinute in aceasta competitie sunt un indicator pentru cat de performante sunt firmele in activitatea desfasurata. De fapt performanta se traduce in practica printr-un set de rezultate sau indicatori a caror evaluare depinde de semnificatia lor pentru diversele grupuri interesate de activitatea organizatiei. Exista mai multe perspective din care pot fi interpretate rezultatele ca performante, in functie de interesele comune sau divergente pe care le au diferitele grupuri.



Care ar fi grupurile interesate de rezultatele obtinute de organizatii si implicit de performanta lor ?



* Un grup este format din actionarii sau proprietarii organizatiei interesati sa obtina un profit cat mai mare din banii investiti.



* De partea cealalta este statul care face si regulile jocului si care ar vrea impozite cat mai mari.



* Alt grup este format din clientii sau utilizatorii produselor si / sau serviciilor oferite de organizatii care vor calitate, fiabilitate, termene scurte de livrare etc.



* Angajatii sunt si ei interesati ca organizatia sa le asigure satisfacerea necesitatilor de existenta si sociale.



* Mai sunt grupurile care au interese financiare, (banci, fonduri de investitii, etc.) care urmaresc rezultatele financiare.



* Si nu in ultimul, rand concurentii care pot avea atat interese comune, cat si divergente.



O parte din rezultate vor arata daca organizatia reprezinta un succes financiar si o investitie sigura si atractiva, altele vor arata gradul in care produsele si/sau serviciile satisfac necesitatile clientilor, unele vor vorbi despre gradul de satisfactie a angajatilor, nivelul cunostintelor si competentelor, calitatea muncii, iar altele despre masura in care activitatea este eficienta si eficace.



In consecinta performanta organizatiei trebuie sa fie un rezultat ponderat intre diversi indicatori de performanta, urmariti de grupurile de interese. Dar aceste rezultate sunt obtinute in urma activitatii angajatilor deci performanta organizatiei este mai mult decat suma performantelor individuale ale angajatilor.



Performanta angajatului



Se spune ca performanta este 10 % talent si 90 % transpiratie. Mai exact resursele necesare unui individ pentru a obtine rezultate performante sunt Aptitudini si Abilitati, Cunostinte si Competente, Efort si, nu in ultimul rand, Motivatie.



Aceste resurse depind de natura activitatii, de pozitia in organizatie, de necesitatile angajatilor si cultura organizatiei. Efortul depus de un miner este diferit de cel al unui programator, sau abilitatile necesare unui pilot sunt diferite de cele ale unui ziarist. In aceeasi masura motivatia unui arheolog sau cercetator difera de cea a unui muncitor.



Dar nu este suficient. Orice activitate se desfasoara intr-un anumit context si este influentata de asa numitii factori critici de succes. Factorii de influenta care afecteaza obtinerea performantei sunt:



* Nivelul Aptitudinilor, Abilitatilor, Cunostintelor si Competentelor;



* Volumul, Directia si Persistenta Efortului;



* Intelegerea sarcinii;



* Intensitatea motivatiei;



* Sansa;



Ponderea in care acesti factori contribuie la realizarea performantei este foarte diferita. Exista persoane cu un nivel al Aptitudinilor, Abilitatilor, Cunostintelor si Competentelor foarte ridicat, capabile de un efort sustinut, dar care, in lipsa motivatiei sau a sansei, sa nu poata sa atinga nivelul de performanta, sau poate exista o persoana cu un nivel scazut al Cunostintelor si Aptitudinilor, dar intelegerea perfecta a sarcinii sau sansa poate sa-i faciliteze atingerea performantei. De asemenea, intensitatea motivatiei poate determina un efort sustinut care sa conduca la obtinerea unor rezultate performante in lipsa unor aptitudini sau competente deosebite.



In afara acestor factori critici de succes o contributie majora la obtinerea performantei o are activitatea de monitorizare. Monitorizarea este de fapt o activitate mai complexa, sustinuta de o persoana cu experienta, obiectiva, cu o capacitate de abordare holistica a activitatii care trebuie si sa consilieze, sa indrume, sa analizeze, sa evalueze, sa compare si sa furnizeze un feedback permanent asupra activitatii desfasurate pentru a se ajunge la performanta. Acest rol poate fi jucat de un coleg cu experienta, de seful direct, de cineva din departamentul de resurse umane sau de un consultant extern, in functie de activitatea desfasurata. Din acest motiv in consiliile de administratie ale multor organizatii sunt cooptate persoane din afara domeniului de activitate care au o perspectiva diferita de a vedea afacerea si de a contribui cu solutii la problemele organizationale.



Chiar si in aceste conditii, performanta organizationala cat si individuala nu este posibila fara ca organizatia si angajatii sa stie unde trebuie sa ajunga - declaratia de misiune -, ce obiective trebuie atinse - indicatori de performanta - si cum anume - strategia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24