Profesii

Abilitatile personale devin mai importante decat cele profesionale

01.08.2005, 18:22 1525

In urma cu cativa ani cel mai important lucru pe care companiile il cereau de la candidatii pentru un job devenit vacant era legat de pregatirea si experienta acestuia in domeniul respectiv (hard skills). Astazi obiceiurile firmelor s-au schimbat si nu mai este suficient sa fii un expert in ceea ce faci. La mare pret sunt asa-numitele "soft skills" sau abilitati personale. Si asta pentru ca cercetarile in domeniul muncii si realitatea au aratat ca si acestea pot fi un indicator important pentru performanta.

Printre cele mai solicitate abilitati se numara: atitudine proactiva, abilitati de comunicare, de a lucra in echipa, flexibilitate, adaptabilitate, abilitati organizatorice sau capacitatea de a lucra sub presiune.

Cu siguranta ati intalnit anunturi de recrutare care contin solicitari de genul "persoana dinamica, proactiva, cu initiativa". Uneori nici candidatii nu stiu exact ce inseamna sa fii proactiv, dar nici cei care dau anuntul, alteori aceasta calitate este in contradictie cu altele.

"Persoanele cu atitudine proactiva sunt acelea care vor sa fie cu un pas inaintea celorlalti din dorinta de a fi bine informate si de a fi pregatite pentru orice situatie. Aceste persoane sunt capabile sa aiba initiativa, sa faca propuneri pertinente, sa analizeze si sa anticipeze rezultatele sau efectele unui proiect sau ale unei schimbari. In general, opiniile lor sunt luate in considerare si constituie puncte de vedere serioase", explica Adina Popescu Neveanu, specialist in recrutare si selectie in cadrul HR-Romania.

In opinia sa, atitudinea proactiva este masura potentialului de dezvoltare deoarece prin atitudine se pot depasi anumite carente de cunostinte.

"Chiar daca o persoana este specializata intr-un anumit domeniu si a absolvit o anumita facultate iar apoi nu profeseaza in acel domeniu, printr-o atitudine proactiva in alt domeniu si prin traininguri sau specializari ulterioare poate obtine performante foarte bune in noul domeniu de activitate", spune Neveanu.

Persoanele care isi cauta activ un loc de munca si aplica spontan la companii nu sunt neaparat proactive, sunt mai degraba presate de timp sau nu au un loc de munca. In schimb, cele care au un job si nu vor sa-l schimbe decat in anumite conditii si urmaresc shimbarile de pozitii ale altora sau extinderea de personal a companiilor - acestea sunt proactive.

Expertul HR-Romania spune ca a fi proactiv in cariera inseamna:

n sa fii preocupat de propria dezvoltare profesionala; sa fii prezent si interesat de evenimente profesionale, conferinte, seminarii nu doar in domeniul strict de specialitate, ci si in domenii conexe deoarece informatiile, daca sunt asimilate, deschid orizonturi si perspective noi de abordare a profesiei si a business-ului din care faci parte; este foarte important ca participarea la aceste evenimente sa se produca din dorinta de cunoastere si dezvoltare si nu doar pentru ca "da bine" in CV;

* sa-ti dezvolti reteaua de cunostinte si parteneri (networking) - atunci cand apar oportunitati de noi pozitii sau parteneriate se apeleaza si la recomandari prin reteaua de cunostinte; in felul acesta poti fi prezent si poti fi cu un pas inaintea celorlalti;

* sa nu spui niciodata de la inceput NU - orice discutie continuata se poate transforma, daca nu intr-un rezultat imediat, intr-un parteneriat cu efect pe termen lung sau intr-o relatie deschisa si flexibila; propunerile care vin din partea celorlalti (sefi, parteneri sau angajatori) in ceea ce priveste schimbarea locului de munca actual, parteneriate sau suplimentarea responsabilitatilor trebuie analizate, discutate, argumentate, uneori chiar negociate;

* sa nu fii rezistent la schimbare, dar nici sa accepti schimbarea neconditionat; flexibilitatea in atitudine conduce la o relatie pe termen lung si la gasirea de solutii comune;

* sa accepti si sa respecti regulile si procedurile impuse, dar sa fii capabil sa vii cu sugestii de imbunatatire; a fi proactiv nu inseamna sa respingi regulile sau sa nu te conformezi lor; conformismul nu intra in contradictie cu proactivitatea daca logica si rationamentele sunt bune.

Specialistii in resurse umane spun ca persoanele care se afla in cautarea unui loc de munca ar trebui sa se concentreze pe acele abilitati care ar putea interesa potentialul angajator si sa fie capabile sa le arate atat in CV, intr-un interviu sau in negocierile de angajare. De exemplu, ar putea fi de mare ajutor daca ati povesti cum ati depasit cu succes o situatie de criza in cadrul companiei in care ati lucrat.

Oricum, indiferent ca aplicati pentru o pozitie in servicii sau pentru un job tehnic, combinatia de "soft skills" va fi cea care va face diferenta dintre candidati. Si asta pentru ca tehnica se poate invata, nu si capacitatea de a comunica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO