Prima pagina

Ultimele noutati ale Codului fiscal

21.03.2005, 00:00 15

O modalitate noua de impozitare a castigurilor din tranzactii cu actiuni si a veniturilor din dobanzi, precum si anuntul ca de la 1 ianuarie 2006 cota de 16% va taxa toate veniturile persoanelor fizice, sunt cele mai importante noutati incluse in ultima forma a proiectului de modificare a Codului fiscal.


Ministrul finantelor, Ionut Popescu, promite ca ordonanta de urgenta va fi adoptata de guvern joia viitoare, astfel ca ar putea fi publicata in Monitorul Oficial vineri, 25 martie, cu o saptamana inainte de intrarea in vigoare.


Procedura tehnica a impunerii majorate la 10% a castigurilor din dobanzi si din tranzactii cu actiuni sau unitati de fond obtinute dupa 1 aprilie a ridicat deja mai multe semne de intrebare.


Ce spune acum proiectul de ordonanta: "Stabilirea cotei de impozit care se aplica pentru castigul din veniturile sub forma de dobanzi si transferul titlurilor de valoare se determina pe baza de pro-rata temporis, luand in calcul o cota de impunere de 1% pentru perioada de pana la 31 martie 2005 si respectiv cota de impozit prevazuta de lege dupa data de 1 aprilie 2005". Adica de 10%.


In traducere, autorii au in vedere impozitarea diferentiata a castigului proportional cu perioadele de acumulare a acestuia, dinainte si de dupa 1 aprilie, fara a mai lua in calcul raportarea la un pret de referinta al actiunilor la 31 martie, asa cum se intentiona initial. Nu mai conteaza decat pretul de cumparare si cel de vanzare.


Ministrul finantelor, Ionut Popescu, are un exemplu pregatit pentru jucatorii pe Bursa: am cumparat o actiune cu 100 de lei, cu trei luni inainte de 1 aprilie; o vand la o luna dupa 1 aprilie, deci am detinut-o timp de 4 luni; aplicarea pro-rata temporis inseamna ca 75% din castigul realizat va fi impozitat cu 1%, iar restul de 25% cu 10%. Popescu spune ca Andrei Siminel, presedintele asociatiei brokerilor, i-a dat asigurari ca nu vor aparea probleme pe piata, fiind vorba de o simpla completare a programelor informatice.


Acelasi principiu ar urma sa opereze si in cazul impozitarii veniturilor din dobanzi. Bancherii nu sunt insa optimisti in privinta usurintei cu care va putea fi realizata trecerea la impozitul de 10%.


"Finantele nu au elaborat nici o norma privind noul nivel de impozitare cu 10%.  Totul a fost la nivel de vorbe, dar trebuie sa existe precizari clare cum va fi facuta plata acestui impozit majorat, daca sa se faca lunar sau anual, si cum vor fi calculate impozitele in functie de scadentele depozitelor bancare, pentru ca unele depozite au fost constituite inainte de aceasta hotarare si au scadenta la o data ulterioara punerii in aplicare a noului impozit", spune Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor. El considera ca "bancile mai au foarte putin timp la dispozitie pentru adaptarea sistemului informatic la noile reglementari fiscale privind impozitarea veniturilor din capitaluri si dobanzi".


Paul Prodan, director general adjunct al ING Bank, spune ca ar fi fost mai simplu ca toate depozitele sa fi fost maturate la 31 martie, castigurile din dobanzi taxate cu 1% si apoi reconstituite in aceleasi conditii la 1 aprilie, cand intra in vigoare impozitul de 10%. Ramane de vazut cum va fi rezolvata in practica aceasta problema. De precizat ca impozitul ramane la 1% pentru castigul din vanzarea de actiuni detinute mai mult de un an, insa aceasta regula nu se aplica si depozitelor bancare cu maturitatea de peste 12 luni.


Proiectul de ordonanta "rezolva" in cateva cuvinte si conflictul juridic cu articolul 4 din Codul fiscal, care trebuia sa apere stabilitatea si predictibilitatea legislatiei fiscale: ordonanta intra in vigoare la 1 aprilie 2005 "prin derogare". Nici macar Ministerul Justitiei nu a avut observatii la acest capitol atat de controversat.


In schimb, ministrul finantelor se mandreste cu faptul ca articolul 4 nu a fost abrogat, astfel ca legislatia fiscala romaneasca se va putea lauda mai departe - mai ales in fata investitorilor straini - ca are principii. Cu mentiunea ca principiile in cauza sunt incalcate fara mari retineri atunci cand "se impune".


Ionut Popescu spera insa ca sarabanda modificarilor va lua sfarsit o data cu intrarea in vigoare a ordonantei, la 1 aprilie.


Ordonanta se revanseaza pentru incalcarea articolului 4 prin includerea unui anunt important: "ince-pand cu 1 ianuarie 2006, pentru calculul impozitului pe veniturile realizate de persoanele fizice din investitii si din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, cota de impozit este de 16%". Cu alte cuvinte, veniturile din dividende, dobanzi, tranzactii cu actiuni, tranzactii imobiliare vor fi taxate anul viitor cu 16%.


"Cota unica de 16% va deveni cu adevarat unica, pentru toate veniturile, asa cum ar fi fost normal sa se aplice de la 1 ianuarie 2005, si scriem asta de pe acum in Codul fiscal", afirma ministrul finantelor.


Proiectul uita insa sa precizeze daca si in 2006 se va pastra regula delimitarii proportionale a perioadelor de aplicare a diferitelor cote de impunere: adica pentru perioada de dinainte de 31 martie 2005 sa fie luata in calcul cota de impunere de 1%, apoi cota de 10% intre 1 aprilie 2005 si 31 decembrie 2005, respectiv 16% de la 1 ianuarie 2006. Probabil ca in cele din urma va fi clarificat si acest aspect.


Ministrul finantelor se declara convins de succesul cotei unice, mai ales dupa ce aceasta va ajunge sa taxeze toate veniturile. La acest succes ar contribui si atitudinea dura fata de cei care nu-si platesc obligatiile. In acest sens, a fost finalizat  un proiect de lege pentru combaterea evaziunii fiscale care prevede pedepse cu inchisoarea de la 2 la 8 ani, majorate cu pana la 12 ani in functie de prejudiciul adus bugetului de stat, amenzi de pana la 100 mil. lei, suspendarea activitatii pe perioade de pana la trei ani sau chiar dizolvarea unei societati, interdictia de a avea acces la fonduri publice sau comunitare.


El considera incurajatoare si inclinatia tot mai multor tari de a opta pentru aceasta filosofie de impozitare. Popescu admite ca lansarea unei competitii a cotelor unice cat mai scazute poate duce intr-o fundatura, de unde statul nu mai poate folosi aceasta parghie pentru o eventuala stimulare a economiei. Oricum, ministrul crede ca nu se poate cobori sub nivelul de 16%.


Ordonanta de modificare a Codului fiscal are si o justificare formala: "asigurarea resurselor bugetare necesare sustinerii programului de guvernare". Ramane insa de vazut cat de mari vor fi resursele astfel atrase.


Graba ori lipsa de experienta a autorilor au lasat paragrafe care pur si simplu se anuleaza partial: unul spune ca valoarea de baza luata in calcul in tranzactii cu imobile detinute pe o perioada mai mare de 3 ani se actualizeaza cu rata inflatiei din ultima luna a trimestrului "expirat"; pentru ca un altul sa precizeze ca venitul obtinut din vanzarea unei locuinte detinute mai mult de 3 ani nu se impoziteaza. In plus, sunt exceptate de la impozitare tranzactiile cu imobile provenite din retrocedari, precum si cele dobandite prin mostenire sau ca donatie intre rude pana la gradul al patrulea inclusiv. Iar aici nici nu se mai face deosebire intre imobilele folosite ca locuinta ori ca spatiu de birouri.


Cu alte cuvinte, Fiscul spune ca vrea sa impoziteze castigurile din tranzactii specula-tive, dar lasa destule portite tocmai pentru astfel de afaceri, inclusiv prin formularile neclare. In schimb, introduce o constrangere pentru tinerii care, de pilda, isi cumpara o garsoniera, iar dupa doi ani strang destui bani pentru a se muta intr-un apartament cu doua camere. Ei bine, trebuie sa astepte sa treaca trei ani, pentru a nu fi considerati speculatori.  Cat despre transformarea notarilor in agenti ai Fiscului, pentru calculul, retinerea si varsarea la buget a impozitului pe castigul din tranzactii imobiliare, Popescu spune ca nu este nimic deosebit, avand in vedere ca orice angajator e perceptor de taxe.


Surse guvernamentale afirma insa ca ministrul finantelor a primit de la Camera Notarilor o scrisoare prin care reprezentatii acestora refuza sa isi asume aceasta responsabilitate. Unul dintre cele mai dificile aspecte care le cad in sarcina este calculul impozitului. Avand in vedere ca scopul declarat al acestei ordonante picate intre primul si al doilea trimestru al anului, este strangerea mai multor venituri, poate surprinde preocuparea autorilor de a restabili un plafon de neimpozitare a castigurilor din jocuri de noroc (la 6 mil. lei), dupa ce acesta tocmai fusese eliminat la 1 ianuarie 2005.


Si totusi, de ce nu a reusit ordonanta sa primeasca aprobarea guvernului in sedinta de joia trecuta? Ministrul finantelor invoca mai ales explicatiile pe care ar fi fost nevoit sa le dea mai multor ministri in parte in ceea ce priveste nivelul accizelor pentru diferiti combustibili sau produse, pe langa solicitarea sefului guvernului privind eliminarea scutirilor de TVA considerate nejustificate.


Surse guvernamentale afirma ca cele mai multe explicatii privind accizele au fost solicitate de premierul Tariceanu, care tocmai avusese o intalnire cu importatorii de autoturisme. Ca urmare, accizele pentru autoturismele de lux au scazut usor fata de varianta propusa de Finante: de la 10% la 9% pentru cele cu capacitate cilindrica intre 2.001 si 2.500 cm3, respectiv de la 15% la 12% pentru cele peste 2.500 cm3. De asemenea, Finantele au suportat in ultimele zile tirul incrucisat al lobby-ului facut de producatorii de tigarete, care mai au si pretentii contradictorii, in functie de categoriile de pret in care se incadreaza tigarile fabricate.


In asteptarea publicarii ordonantei, dar si a normelor de aplicare, contribuabilii inrosesc deja telefoanele si dau de lucru postasilor care deservesc Ministerul Finantelor.


Ionut Popescu nu gaseste scuze pentru cei care obtin venituri din vanzarea in rate si trebuie sa opteze pana la 31 martie daca doresc mentinerea sistemului de impunere a veni-turilor pe masura ce ratele devin scadente. Nici pentru cei care ar fi trebuit sa stie deja ca daca pana la 31 martie au dedus cheltuieli de amortizare reprezentand 20% din valoarea de intrare a unor mijloace fixe, sunt obligati sa le mentina in patrimoniu cel putin o pe-rioada de jumatate din durata de viata, in caz contrar fiind penalizati. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO