Prima pagina

Tariceanu: Ambitia mea pentru acest an este vanzarea Daewoo

Tariceanu: Ambitia mea pentru acest an este vanzarea Daewoo

Calin Popescu-Tariceanu, prim-ministru al Romaniei

05.02.2007, 19:04 14

Privatizarea uzinei Daewoo Craiova este principalul proiect economic al premierului Calin Popescu-Tariceanu pe 2007. El crede ca Romania are sansa sa devina tara cu industria auto cea mai puternica din regiune.
"Ambitia mea in 2007 este sa reusim privatizarea Daewoo, sa construim un proiect de talia celui dezvoltat de Renault la Pitesti. E drept ca nu vom putea da trendul pe piata auto mondiala, dar ca volum de productie Romania va fi un jucator important", a declarat prim-ministrul Tariceanu intr-un interviu acordat ZF. Solicitat in urma cu o luna, interviul a avut loc vineri, 2 februarie.
Tariceanu sustine ca privatizarea s-ar putea incheia pana in iunie-iulie. El afirma ca la Daewoo principalul criteriu de privatizare nu va fi pretul oferit de investitori, ci dimensiunea proiectului prezentat in oferte si implicatiile acestuia in economie.
"Ne intereseaza in primul rand care va fi volumul de productie, cate locuri de munca vor fi create, care va fi numarul de furnizori adusi in Romania si, nu in ultimul rand, care va fi gradul de integrare locala a productiei". El spune ca Romania nu mai este in situatia de a privi "banul ca prim criteriu". "Avem nevoie de o economie care sa continue sa creasca, alimentata de activitatea a noi IMM-uri care se pot dezvolta in jurul unei uzine precum cea de la Craiova."
Premierul se asteapta ca viitorul cumparator sa solicite o serie de facilitati, insa afirma ca Guvernul nu mai are la indemana posibilitati foarte mari de ajutor. "Conform legislatiei privind ajutorul de stat, putem acorda sprijin pentru formare profesionala, cercetare, precum si pentru dezvoltare regionala. De asemenea, il vom sprijini pe investitor cu utilitatile necesare, mai ales in privinta infrastructurii de transport pentru ca va trebui ca platforma de la Craiova sa fie bine legata de coridorul IV de transport."
El mentioneaza ca si plaforma Dacia de la Pitesti va fi sprijinita similar, statul finantand constructia unei noi sosele care sa lege Mioveni de drumul national Pitesti - Campulung pentru a usura circulatia camioanelor.
Premierul crede ca inca sunt multe sectoare care pot atrage investitii straine importante. "Intrarea Romaniei in UE va da apetit mai mare investitorilor pentru utilitati, pentru sectorul energetic, companiile din domeniu devenind mai valoroase. Cred ca vor veni si multe IMM-uri din Uniune, pentru ca aderarea le da siguranta ca aici se joaca dupa aceleasi reguli", afirma Tariceanu. Dintre proiectele in pregatire el aminteste intentia companiei Saint Gobain de a investi intr-o a doua linie de productie la fabrica de sticla de la Calarasi, precum si a de construi o fabrica de geamuri auto.
Seful Guvernului considera ca Romania nu ar mai avea de oferit ceva in plus investitorilor din punctul de vedere al nivelului de impozitare si promite stabilitate in domeniu.
"Atat timp cat voi fi premier, cota unica nu se schimba pentru ca a functionat extrem de bine si nu avem in vedere introducerea de noi taxe care sa poata genera incetinirea evolutiei economice. Lucrurile trebuie privite rezonabil: in Romania, nivelul general de impozitare nu mai este ridicat. Insa nici nu putem diminua permanent impozitele, pentru ca bugetul are de sustinut programe mari de investitii in educatie, infrastructura, sanatate".
Premierul adauga ca Guvernul va incerca sa continue trendul de reducere a contributiilor sociale, insa "cu moderatie pentru a nu afecta echilibrul macroeconomic". De asemenea, afirma ca "nu mai sunt proiecte legislative fundamentale", care ar putea influenta mediul de afaceri.
In privinta taxei de prima inmatriculare, lui Tariceanu i se pare normal sa se plateasca mai mult pentru o masina cu motor mai mare, care consuma mai mult si polueaza in consecinta. "Cred ca ar fi bine ca si romanii sa se mai limiteze. Nu trebuie sa aiba toata lumea jeep-uri si ar trebui sa avem si noi o atitudine de mai mult respect pentru mediu."
In acelasi timp, premierul nu crede ca recentul scandal provocat de reglementarile privind impozitarea castigului de capital ar reprezenta "o problema de stat" si mentioneaza ca nu are timp "deloc" sa se mai ocupe de propriul portofoliu de actiuni.
In schimb, el se declara ingrijorat de eventualul efect negativ pe care perceptia de instabilitate politica l-ar putea avea asupra Bursei, dar si asupra economiei in ansamblu.
"Sunt preocupat si stiu ca problemele politice afecteaza economia. Nu pot sa n-o afecteze si tocmai de aceea am pledat pentru stabilitate politica. Ar fi pacat ca Romania sa mearga doi ani in sus si apoi sa coboare, sa avem o evolutie in dinti de ferastrau. In situatii de turbulente politice investitorii isi amana deciziile, iar consumatorii isi tempereaza intentiile de cumparare. Din fericire, pana acum nu sunt semnale negative dinspre economie si am vazut ca Bursa chiar a atins un nou maxim istoric", a declarat Tariceanu.
In ciuda tensiunilor politice care s-au acutizat in ultima vreme, economia a continuat sa creasca accelerat, in conditiile in care companiile private au pozitii dominante. Progreseaza insa foarte lent investitiile in infrastructura de transport.
Premierul isi asuma decizia privind oprirea privatizarii CEC, afirmand ca a avut "ultimul cuvant" si ca a fost "corecta, tinand cont de conjunctura existenta". In viziunea lui, CEC are doua probleme: una de subcapitalizare, care a fost rezolvata intr-o anumita masura si alta de management.
"Trebuie adus un management performant, care sa transforme CEC dintr-o institutie cu un blazon nobil dar prafuit intr-o banca moderna pentru clienti cu venituri medii si modeste". Tariceanu crede ca banca "are o sansa sa fie redresata daca este condusa de o echipa cu mult simt comercial" si are in vedere inclusiv angajarea unor bacheri straini pe baza unui contract de management cu tinte de performanta bine definite.
Premierul i-a recomandat o solutie similara ministrului transporturilor, Radu Berceanu, pentru revigorarea Tarom.


Planurile economice ale lui Tariceanu

Sa vanda Daewoo Craiova
Sa pastreze cota unica si cadrul fiscal general
Sa continue "cu moderatie" reducerea CAS
Sa atraga noi investitii in energie si alte utilitati
Sa aduca management "cu simt comercial" la CEC

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO