Prima pagina

Supermarketurile romanesti ies din copilarie

12.06.2001, 00:00 11



In Romania se desfasoara acum primele angajamente ale marilor retele de distributie, ceea ce va duce pe termen mediu la o restructurare a comertului cu amanuntul al alimentelor, a declarat saptamana trecuta la Varsovia Gerd HA¤rig, directorul general al Patronatului Federal al Comertului German cu Produse Alimentare.

Interesul pentru Romania este provocat de faptul ca reprezinta cea de a doua piata interna ca marime din Europa Centrala si de Est, chiar daca are inca o evolutie a PIB-ului oscilanta.

In plus, prin accelerarea negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, vor fi alocate probabil, in urmatorii ani, subventii mari acestei tari, care vor imprima o modernizare considerabila economiei, a mai spus Gerd HA¤rig.

Grupul Metro a fost in 1996 prima firma straina care a intrat pe piata romaneasca de profil si domina in acest moment sectorul Cash&Carry. In 1999, un alt concurent vestic - Billa, firma fiica a Rewe - a sporit concurenta in domeniu.

In 1992, cand veniturile au scazut, s-a micsorat si puterea de cumparare a populatiei. Pe de alta parte, preturile alimentelor au crescut rapid. Urmarea: firmele moderne de distributie nu s-au putut dezvolta in stil mare, astfel incat nici acum nu arata inca un interes ridicat pentru o expansiune sustinuta in Romania, sustine Gerd HA¤rig.

Pana in prezent, pe piata romaneasca au aparut Delhaize, Metro, Rewe si Milgros. Cu o cota de privatizare de peste 80%, comertul cu amanuntul este ramura economica privata cea mai avansata. Totusi, el este, inca, foarte fragmentat, a adaugat oficialul german.

"La un total de aproximativ 170.000 de magazine de desfacere cu amanuntul a alimentelor, exista pana acum doar doar cateva lanturi de filiale conduse de cateva firme mici private, aflate in proprietate familiala", a explicat Gerd HA¤rig.

Presiunea concurentiala a acestei piete se va accentua odata cu aparitia firmelor Carrefour si Leclerc care isi planifica intrarea pe piata. Pentru marile firme de acest gen, extinderea in pietele cu potential este, deja, o chestiune de politica dezvoltare obisnuita.

"Internationalizarea si globalizarea din industria alimentara a devenit un fapt comun in strategia de dezvoltare pentru marile retele de magazine. aase din topul celor 10 firme din comertul produselor alimentare isi au sediul in Europa (Carrefour, Metro, Ahold, Auchan, Intermarche si Rewe).

Ele formeaza la nivel mondial un oligopol al firmelor active in comert pentru care, intr-un viitor apropiat, cifre de afaceri de 150 de miliarde de euro vor deveni regula", a conchis directorul general al Patronatului Federal al Comertului German cu Produse Alimentare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO