Prima pagina

Scaderea euro a provocat explozia vanzarilor de masini

Scaderea euro a provocat explozia vanzarilor de masini
17.02.2005, 00:00 17



Scaderea brusca a euro, promotiile de sfarsit de an sau curajul oferit de majorarea salariilor ca urmare a cotei unice? Vanzarile de autovehicule au explodat pe piata romaneasca in ianuarie, fiind cu 90% mai mari fata de aceeasi luna din anul 2004, cel mai bun an de pana acum al pietei auto.



Astfel, vanzarile au ajuns in prima luna a acestui an la aproape 15.000 de unitati, cu o valoare ce depaseste 150 de milioane de euro. Cresterea exploziva este cu atat mai surprinzatoare cu cat estimarile analistilor pentru acest an vizeaza un ritm de crestere de numai 10%. Daca se va mentine ritmul de crestere tot anul, importurile de autovehicule vor atinge cel putin 3 miliarde de euro anul acesta, fata de 2 miliarde euro anul trecut, ceea ce va provoca un deficit comercial si mai mare decat cel de anul trecut, care a fost deja un record istoric.



An de an piata auto romaneasca are o previzibila: vanzarile incep greu ianuarie fiind o luna slaba. Apoi piata se invioreaza gradual, crescand luna de luna pana la maximul anual ce se inregistreaza in iulie. Dupa o noua scadere in august si probabil si in septembrie, ultimile trei luni ale anului revin in forta cu vanzari consistente.



Regula a fost data peste cap anul acesta cand vanzarile de masini au explodat, fie ca a fost vorba de Logan sau celelalte masini romanesti sau de masinile de import. In cazul autoturismelor, vanzarile au ajuns chiar sa se dubleze in prima luna a acestui an fata de perioada corespunzatoare a anului precedent, atingand 12.500 de unitati.



"Piata auto are o evolutie ciclica. Anul trecut, piata a ajuns la un nivel record , peste 180.000 de unitati vandute, cu o crestere importanta fata de anul anterior (peste 33% - n. red.), iar acest trend s-a mentinut si la acest inceput de an", este de parere Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, cel mai mare producator de pe piata locala.



Analistii spun ca explozia vanzarilor din ianuarie a fost determinata de mai multi factori care au actionat cumulat, dintre care insa cel mai important este scaderea euro, care a micsorat pretul in lei al masinilor importate si cu 15%.



"Parcul national este invechit, ceea ce inseamna ca este o nevoie importanta pentru masini noi", apreciaza Stroe, iar imbunatatirea conditiilor de finantare a permis tocmai satisfacerea acestei nevoi de masini.



"Dobanzile in scadere au facut sistemele de finantare, leasing sau credit, tot mai avantajoase pentru potentialii clienti", este de parere Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania (APIA) si directorul general al celui mai mare importator de pe piata locala, Porsche Romania.



Aprecierea monedei nationale fata de euro a determinat la randul sau o crestere a interesului pentru masini, evolutia cursului leu-euro fiind un declansator pentru decizia de cumparare in cazul potentialilor clienti care stateau in expectativa.



"Achizitia unei masini a devenit o afacere. Am facut un mic studiu si am remarcat ca pretul unei masini de 7.000 de euro a scazut cu aproximativ 40 de milioane de lei (1000 de euro -n.red.)", adauga Stroe.



La acestea s-au adaugat si elemente conjuncturale. Confuzia privind introducerea unor accize mai mari pentru masinile cumparate in leasing de la inceputul acestui an a determinat, crede Valmar, vanzari suplimentare pentru dealerii de masini.



"Iarna blanda si-a adus si ea contributia, caci o vreme cum a fost in ultima saptamana ar fi tinut mai mult ca sigur oamenii departe de show-room-uri", adauga Valmar.



Nu in ultimul rand, gandul la potentialele beneficii rezultate in urma introducerii impozitului unic i-a determinat pe unii dintre clienti, cred jucatorii din domeniul auto, sa se decida sa faca un credit sau sa apeleze la leasing.



Cresterea de aproape 90% a vanzarilor are insa si un caracter artificial, apreciaza presedintele APIA, o parte dintre dealeri raportand in ianuarie vanzari pe care le-au facut de fapt in decembrie, dar din lipsa de timp nu le-au putut procesa.



"Multe comenzi au fost luate in timpul campaniei promotionale de sfarsit de an, livrarile facandu-se in ianuarie-februarie ale anului urmator", completeaza Nicolas Ianculescu, director general al Renault Nissan Romania, importatorul pe piata locala al marcilor Renault si Nissan.



El crede ca la sfarsitul anului, cresterea pietei nu va fi situata tot la nivelul de aproape 90%, cum s-a intamplat in ianuarie, sau aproape 80%, cat s-a intamplat in cazul masinilor de import. "Nu cred ca ianuarie este o luna reprezentativa pentru piata auto a anului respectiv. Cred ca lucrurile vor fi ceva mai clare dupa primele trei luni ale anului", adauga Ianculescu.



Prima luna a acestui an a marcat o alta premiera importanta, vanzarile de masini romanesti inregistrand un ritm de crestere mult peste cel al automobilelor de import (93% fata de aproape 78% pentru autovehiculele de import).



Rolul principal in aceasta evolutie l-a avut modelul Dacia Logan, ale carui comenzi au depasit cu mult asteptarile initiale ale fabricantului de la Pitesi. De altfel, la sfarsitul anului trecut, managementul Dacia a luat chiar decizia de a stopa productia modelului Solenza pentru a se concentra asupra Daciei Logan, explicatia oferita fiind tocmai numarul ridicat al comenzilor venite din partea clientilor din Romania, dar si a solicitarilor venite din strainatate.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO