Prima pagina

RomTelecom, pe profit dupa ce a trimis acasa 5.700 de angajati

RomTelecom, pe profit dupa ce a trimis acasa 5.700 de angajati
25.02.2005, 00:00 35



In ciuda faptului ca numarul noilor linii telefonice date in functiune a fost nesemnificativ, iar romanii au vorbit mai putin la telefonul fix, RomTelecom a trecut pe profit. Explicatia: politica agresiva de eficientizare: 5.700 de angajati au fost trimisi acasa in 2004, compania cheltuind pentru plati compensatorii 50 de milioane de euro.



Veniturile RomTelecom pe anul trecut au fost de 839,1 milioane de euro, in crestere cu 5%, iar profitul net a urcat pana la 107,1 milioane de euro, dupa ce cu un an inainte operatorul de telecomunicatii inregistrase o pierdere neta de peste 13 milioane de euro.



Profitul operational a crescut, la randul sau, cu 31%, pana la valoarea de 285 milioane de euro.



Toate aceste rezultate in crestere au survenit in ciuda faptului ca numarul de linii telefonice nou instalate de RomTelecom a crescut cu doar 0,2% (pana la 4,3 milioane), iar volumul total de convorbiri in reteaua RomTelecom a scazut cu 3%.



RomTelecom a ramas cu aproximativ 18.000 de angajati si pregateste o strategie noua prin care vrea sa intre in lupta directa cu principalii sai rivali, operatorii de telefonie mobila.



"Inainte de 2004 am avut probleme financiare serioase si a trebuit sa reducem investitiile", a declarat pentru Ziarul Financiar James Hubley, directorul general al companiei. "Insa acum suntem din nou in forma din punct de vedere financiar si vrem sa ne punem in practica proiectele pentru acest an".



Faptul ca RomTelecom a ajuns sa se simta mai bine se datoreaza in buna parte scaderii cheltuielilor operationale, spun oficialii companiei. Cheltuielile au scazut cu 4% anul trecut, operatorul economisind astfel 25 de milioane de euro. In schimb, impactul aprecierii leului a fost "extrem de negativ", pentru ca RomTelecom tarifeaza in euro si factureaza in lei, a spus Hubley. El a estimat ca RomTelecom a pierdut din aceasta cauza aproximativ 30-40 milioane de euro incepand de anul trecut si pana in prezent.



In ceea ce priveste faptul ca numarul de noi linii telefonice a fost de ordinul a doar cateva mii, acest lucru nu este ingrijorator, a spus Hubley. "In 2004 ne-am concentrat foarte mult pe modernizarea retelei existente, iar deschiderea de linii noi nu a fost o prioritate".



In ceea ce priveste scaderea volumului convorbirilor efectuate in reteaua RomTelecom, Hubley a spus ca este un lucru care se datoreaza concurentei.



"Este un lucru normal. E imposibil pentru o companie fost monopol sa-si mentina cota de piata atunci cand pierde monopolul".



Directorul general al RomTelecom nu s-a sfiit sa vorbeasca pe un ton destul de dur despre competitorii din industria de telefonie mobila. "Stiu ca RomTelecom, istoric vorbind, este o companie pe care oamenii nu o iubesc prea tare.



Dar mi se pare incredibil faptul ca nimeni nu se uita si la rezultatele financiare ale operatorilor mobili. Lumea studiaza cu lupa preturile noastre, in timp ce ei isi permit marje de profit uriase si preturi la fel de mari. Dar poate si pentru ca au o imagine buna in piata, acest lucru este acceptat cumva". Conducerea RomTelecom are pe masa o lista cu 5-6 proiecte pentru viitorul apropiat. Printre ele se numara darea in folosinta a unui nou sistem de facturare, modernizarea retelei actuale, oferirea in premiera a unor servicii de transfer de date si acces la Internet de mare viteza, rezolvarea situatiei operatorului de telefonie mobila Cosmorom, dar si listarea la bursa a RomTelecom, anticipata pentru anul 2006.



Hubley a reamintit ca incepand cu luna iulie compania va da in folosinta noul sistem de facturare Geneva, mai flexibil, care va facilita crearea de oferte mult mai personalizate (in genul celor facute de operatorii de telefonie mobila - numere favorite, intervale orare favorite).



James Hubley a precizat de aceasta data si suma exacta pe care RomTelecom a investit-o in noul sistem de facturare, achizitionat de la compania americana Convergys - 14,1 milioane de euro.



Totodata, Hubley a anuntat ca procesul de modernizare a retelei va dura aproximativ patru ani, iar investitiile facute de operator in acest proiect se vor ridica, in urmatorii trei ani, la 500 de milioane de euro.



Directorul RomTelecom nu a precizat din ce surse vor proveni aceste investitii.



"Dupa aceasta perioada vom avea o retea ultramoderna", a spus Hubley. "Astfel cheltuielile vor scadea si in plus vom putea sa oferim noi servicii".



In ceea ce priveste situatia diviziei de telefonie mobila Cosmorom, care are mari dificultati pe piata, Hubley a recunoscut cu sinceritate ca intarzierea gasirii unei solutii este extrem de neplacuta.



"Credeti-ma, sunt dureros de constient de aceasta poveste fara sfarsit, care dureaza de cand am ajuns aici", a spus el. "La fiecare 4-6 luni spunem ca vom gasi o solutie in urmatoarele 4-6 luni, dar acest lucru inca nu s-a intamplat." Fiecare luna care trece fara ca problema Cosmorom sa fie rezolvata inseamna pierderi financiare semnificative, a spus el. "Ne innebuneste faptul ca rezultatele financiare bune sunt trase in jos de pierderile Cosmorom".



Conducerea RomTelecom a promis ca pana la jumatatea acestui an situatia Cosmorom va fi clarificata. Intrebat care este cea mai probabila varianta in acest caz, Hubley a spus doar ca, "personal, imi doresc o solutie care sa imi ofere un partener viabil de telefonie mobila".



RomTelecom pregateste pentru anul 2006 listarea la bursa, insa oficialii companiei nu au oferit detalii suplimentare.



Listarea este in sarcina detinatorului pachetului majoritar de actiuni (54%), operatorul elen de telecomunicatii OTE, insa procesul va fi influentat si de statul roman, care detine 46% din actiunile RomTelecom, au spus oficialii companiei.



Recent, operatorii de telefonie mobila Orange si Connex si-au facut publice rezultatele financiare pe anul trecut.



Orange a inregistrat venituri de 624 milioane de euro si profit operational de 335 de milioane de euro, iar Connex a obtinut venituri de 553,5 milioane de euro si profit operational de 182 de milioane de euro.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO