Prima pagina

Ringier preia Pro Sport

Ringier preia Pro Sport
06.01.2003, 00:00 16

Grupurile de media Mediapro si Ringier (Elvetia) au ajuns la un acord la sfarsitul anului trecut, privind achizitionarea de catre Sportrom SA - compania grupului Ringier - a celui mai important cotidian de sport din Romania - Pro Sport.
Tranzactia va deveni operationala la 31 ianuarie. Aceasta este una dintre cele mai importante tranzactii din mass-media romaneasca din ultimii 10 ani.
Mediapro si Ringier sunt cele mai cunoscute grupuri de publishing din Romania. Mediapro editeaza ProTV Magazin, Ziarul Financiar, Acasa Magazin, Playboy si reteaua de ziare locale Clujeanul, Banateanul, Ieseanul, Bihoreanul, Hunedoreanul. Ringier este un puternic grup de presa european, care editeaza in Romania ziarul Libertatea, revista economica saptamanala Capital si revistele Lumea Femeilor, Unica, TV Mania, Bravo.
Cotidianul Pro Sport a fost fondat in 1997, sub conducerea unuia din cei mai cunoscuti oameni de presa din Romania, Ovidiu Ioanitoaia.
"Pro Sport a mers pe o linie ascendenta an de an. Dupa trei ani, el a devenit profitabil. Echipa editoriala a stat la baza acestui succes. Ea s-a format practic acum 11 ani, la Sportul romanesc", a declarat Ovidiu Ioanitoaia, directorul Pro Sport.
El a mentionat ca Pro Sport s-a dezvoltat intr-un context favorabil, beneficiind de sprijinul total al trustului Mediapro, principalul actionar, in ceea ce priveste asigurarea mijloacelor necesare dezvoltarii, incepand de la sursele informationale, pana la promovare. "Pro Sport este un ziar realizat cu mijloace moderne. Din punct de vedere al surselor informationale, este la nivelul oricarui ziar european", a mentionat Ioanitoaia. Cotidianul a avut deplina independenta editoriala si financiara.
Pro Sport este al treilea ziar din Romania ca audienta, dupa Libertatea si Evenimentul zilei, conform datelor din Studiul National de Audienta pentru presa scrisa, studiu dat publicitatii in toamna anului trecut. Pro Sport avea o audienta de 645.000 cititori pe editie, Libertatea avand 841.000 de cititori pe editie, iar Evenimentul zilei 789.000.
Pe piata romaneasca sunt in prezent doua ziare de sport - Pro Sport si Gazeta Sporturilor. Tirajul Gazetei este mai mic decat al Pro Sport. "Dupa calculele noastre, in Romania, numarul cumparatorilor de ziare de sport este mult mai mic fata de potential. Exista o rezerva importanta de cititori si cumparatori", a mentionat directorul Pro Sport. Presupunand ca la 22 milioane de locuitori exista doua milioane de iubitori de sport, iar daca 10% dintre acestia ar cumpara ziarele, ar trebui sa existe 200.000 de cumparatori zilnic. Ioanitoaia apreciaza ca in acest moment exista intre 100.000-120.000 de oameni care cumpara cele doua ziare.
Mai este loc pentru un al treilea ziar de sport? "Depinde de calitatea pe care ar aduce-o. Dar pe de alta parte, un produs de talia Pro Sport ingaduie cu greu concurenta si lasa mici sperante", a opinat directorul Pro Sport.
Ovidiu Ioanitoaia este unul din cei mai importanti oameni de presa din Romania. Cum va arata piata presei scrise in viziunea lui in urmatorii ani? "Banuiesc ca piata o sa se ingusteze. Costurile tipografice si cele ale difuzarii vor fi mai mari, si atunci se va pune problema supravietuirii pentru multe ziare. Eu cred ca presa se va structura. Vor exista trei-patru mari companii de media care vor detine controlul. Pentru celelalte publicatii mici, independente, de hobby al proprietarilor va fi mult mai greu", a mentionat Ioanitoaia.
Piata presei scrise din Romania este fragmentata, existand foarte multe publicatii - ziare si reviste - detinute atat de investitori romani, cat si de mari grupuri europene de media. Ca numar, investitorii romani care detin publicatii ii depasesc pe cei straini.
Din punct de vedere al tirajului, Adevarul este principalul cotidian de pe piata, dar acesta se afla pe locul cinci din punct de vedere al audientei, conform Studiului National de Audienta.
Aparitia acestui studiu a modificat piata presei scrise si ierarhiile, schimband perceptia advertiserilor cu datele certe de audienta. Dupa acest lucru unii au avut de castigat, iar altii au fost nevoiti sa adopte strategii noi pentru recuperarea publicului.
Din punct de vedere al prezentei investitorilor straini, alaturi de Ringier, in Romania se mai afla si cel mai mare grup european de media, Bertelsmann Germania, care detine prin divizia sa Gruner Aa€š Jahr Evenimentul zilei. Un alt grup de media, WAZ, al doilea din Germania, este actionar la Romania Libera si National. Sanoma Hearst editeaza in Romania revistele Cosmopolitan, Story, TV Story, FHM, Easy PC. Anul trecut au avut loc cateva tranzactii pe piata presei scrise, dar nu la varf. Spre exemplu, primarul sectorului 5, Marian Vanghelie a preluat cotidianul Monitorul de Bucuresti, iar senatorul Trita Fanita a preluat de asemenea cateva ziare din reteaua Monitorul. O tranzactie importanta a fost achizitia de catre Federatia sindicatelor din petrol a 15% din compania care editeaza cotidianul Ziua pentru 1,6 milioane de dolari.
Pe piata revistelor, Ringier a achizitionat TV Satelit pentru a consolida pozitia detinuta de publicatia sa de acelasi tip TV Mania. Dupa cateva luni de la achizitie, Ringier a inchis TV Satelit. De asemenea, Axel Springer a fuzionat cu Romanian Publishing Group. Publimedia International, companie care face parte din Mediapro, a lansat revista Tabu, nume vandut ulterior Academiei Catavencu.
Pe piata au aparut si cateva cotidiane noi: Gardianul, Realitatea romaneasca sau Ziarul. Pentru a face fata concurentei, cateva cotidiane si-au schimbat anul trecut designul: Jurnalul national, Adevarul, Cotidianul sau National.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO