Prima pagina

Producatorii de componente auto: Reduceti birocratia si o sa vina investitii

09.06.2005, 19:54 9

Industria de componente auto din Romania ar putea creste de peste trei ori in urmatorii ani, de la nivelul de aproximativ 1,4 miliarde de euro cat este situata in prezent. Investitorii straini activi pe piata spun insa ca trebuie depasite problemele legate de birocratia excesiva, administratia publica si cadrul legislativ.

"Legile si procedurile se schimba permanent, iar problema este ca nimeni nu stie cum se aplica", sustine Peter Hochmuth, care a fost pana anul trecut director financiar al Continental Automotive Products, companie care detine o fabrica de anvelope de 140 de milioane de euro la Timisoara.

"Noi transportam 25 de camioane pe zi, iar tot procesul de vamuire era foarte birocratic, fiind vorba in fiecare caz de kilograme de hartii. Daca nu aveam o stampila pe vreun act, cei care faceau controlul abia asteptau sa ne amendeze. Este ca si cand ei incearca de fapt sa gaseasca probleme suplimentare pentru a stopa activitatea unei companii, mai degraba decat sa o ajute sa functioneze. Ca urmare, in cadrul biroului de la Timisoara aveam sapte oameni in departamentul de import - export, fata de numai unul sau doi oameni cat avea intregul grup continental in Germania", a mai spus Hochmuth, prezent la Conferinta AutoCEE 2005, dedicata dezvoltarii sectorului componentelor auto in Romania. "Primul meu sfat catre investitori este ca trebuie sa fie prezenti aici. Nu este de ajuns sa vii si sa construiesti o fabrica, iar apoi sa stai cea mai mare parte a timpului in Germania. Trebuie sa fii prezent in Romania", explica Hochmuth.

Problemele birocratice nu au impiedicat insa grupul german sa construiasca prin diviziile sale alte doua fabrici in Timisoara si una in Sibiu, investitiile in acestea fiind situate la peste 35 de milioane de euro.

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor Auto din Romania (ACAROM), estimeaza ca industria auto a atras pana acum investitii de doar 1,5 mld. euro, comparativ cu 2,5 mld. euro cat au atras Slovacia si Ungaria sau mai bine de 6 mld. euro in cazul Cehiei si Poloniei.

Premierul Calin Popescu-Tariceanu spune ca se bazeaza foarte mult pe industria auto pentru a realiza in urmatorii opt ani un ritm mediu de crestere economica de 5,5%, ceea ce va permite dublarea Produsului Intern Brut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO